2022-02-19, 00:53
Medlem
Gnomegirls avatar
Hej vänner.

Där jag bor har råttorna ökat i antal såpass att det satts ut råttgift. Nu undrar jag hur stor risk det är för en katt att påverkas av giftet om de klipper en förgiftad råtta?
Giftet ifråga heter Warfarin och pajar visst njurarna på råttan. (låter jäkligt obehagligt och onödigt plågsamt förresten)
Men mina katter är ju vana vid att vara ute så att plötsligt börja hålla dem inomhus funkar inte. Finns det något jag kan göra för att förebygga eventuell sekundärförgiftning??

MVH/Gnomegirl.
Citera
2022-02-19, 01:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hej vänner.

Där jag bor har råttorna ökat i antal såpass att det satts ut råttgift. Nu undrar jag hur stor risk det är för en katt att påverkas av giftet om de klipper en förgiftad råtta?
Giftet ifråga heter Warfarin och pajar visst njurarna på råttan. (låter jäkligt obehagligt och onödigt plågsamt förresten)
Men mina katter är ju vana vid att vara ute så att plötsligt börja hålla dem inomhus funkar inte. Finns det något jag kan göra för att förebygga eventuell sekundärförgiftning??

MVH/Gnomegirl.

Det finns en risk för sekundärförgiftning om de äter råttor som ätit råttgift.
Med det sagt så är det inte så vanligt att en katt äter upp en råtta - de kan döda den, men äter sällan upp den.
Men skulle de äta själva råttgiftet så är det illa....
Citera
2022-02-19, 01:04
Medlem
Citat:
Hej vänner.

MVH/Gnomegirl.
Bara en detalj, warfarin är en antikoagulant, och förgiftning ger inre blödningar, inte njursvikt.
Senast redigerad av SirDuke 2022-02-19 kl. 01:48.
Citera
2022-02-19, 01:35
Medlem
Citat:
Hej vänner.

MVH/Gnomegirl.

Det är inget annat att göra än att hålla dom inne. Katter tar råttor och katter äter nog gärna det dom lagt ut, eller äter lite av en råtta.
Citera
2022-02-19, 04:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Hej vänner.

MVH/Gnomegirl.

Även mindre mängder av giftet är farligt för katten, och att äta möss som ätit av råttgift kan innebära problem för katten. Se bl.a:

https://firstvet.com/sv/artiklar/farligt-musgift-for-katt-och-hund?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =SE_FIRSTVET_ALL_DSA_SEARCH&utm_content=4617747765 53
Citera
2022-02-19, 08:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vem har satt ut råttgiftet? Det är förbjudet för privatpersoner sedan 2014 och företag som Anticimex håller inte heller på med det numera utan det är fällor som gäller. Har en kattlös släkting som har problem med möss, så jag har koll på det. Det är inom lantbruket det fortfarande används men det krävs tillstånd och utbildning.

Anticimex rekommenderar katt i första hand, i andra hand fällor.

https://www.breakit.se/pressreleaser/3496258/forbud-av-rattgift-skapade-ekologiska-alternativ

https://pt.se/nyheter/pitea/nytt-forbud-mot-rattgift-8637459.aspx

https://www.kemi.se/bekampningsmedel/biocidprodukter/vanliga-typer-av-biocidprodukter/ratt--och-musmedel/musgift-med-alfakloralos

Din kisse kan mycket väl bli sekundärförgiftad. Beklagar verkligen din och kissens sits.

Prata med giftmördaren, eller försök i alla fall. Om h*n envisas, ta åtminstone reda på vilken sorts gift det är. Det behöver veterinären veta om kissen skulle få i sig giftet. Behandling finns, bl a k-vitamininjektioner.

Bra info finns här:
https://firstvet.com/sv/artiklar/farligt-musgift-for-katt-och-hund?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign =SE_FIRSTVET_ALL_DSA_SEARCH&utm_content=4617747765 53

Önskar er lycka till. <3

Edit: Du skrev ju Wafarin, är du säker på att det är det? Min lilla googling visade att det inte används numera. (kan ha missat, är dödligt trött just nu)
Senast redigerad av SmurfSmurf 2022-02-19 kl. 08:35.
Citera
2022-02-19, 08:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det finns en risk för sekundärförgiftning om de äter råttor som ätit råttgift.
Med det sagt så är det inte så vanligt att en katt äter upp en råtta - de kan döda den, men äter sällan upp den.
Men skulle de äta själva råttgiftet så är det illa....

Jo, de äter visst råttor och möss. Och det är fullkomligt normalt, de allra flesta jagande katter gör det. Vissa verkar dock ha förlorat sin jaktinstinkt, eller så är de så klantiga att de inte begriper sig på.

Näbbmöss brukar de rata pga att de luktar äckligt.
Citera
2022-02-19, 09:26
Medlem
Läste någonstans att man kunde blanda jordnötsmör och bikarbonat och lägga ut som "råttgift" då bikarbonat blandat med råttans magsyra gör gaser, och råttor kan inte fisa tydligen så de dör.
kanske bikarbonat inte är lika farligt för katter
Citera
2022-02-19, 10:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehreal
Läste någonstans att man kunde blanda jordnötsmör och bikarbonat och lägga ut som "råttgift" då bikarbonat blandat med råttans magsyra gör gaser, och råttor kan inte fisa tydligen så de dör.
kanske bikarbonat inte är lika farligt för katter

Intressant. Det måste jag ju bara googla. Och se. Här är lite recept på hemgjort råttgift.

https://wki.sarpat.com/hur-man-gor-rattgift

Frågan är om det är plågsamt. Och råttgift är osmart av den anledningen att de ligger inne i husväggarna och dör, luktar pyton.
Citera
2022-02-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Intressant. Det måste jag ju bara googla. Och se. Här är lite recept på hemgjort råttgift.

https://wki.sarpat.com/hur-man-gor-rattgift

Frågan är om det är plågsamt. Och råttgift är osmart av den anledningen att de ligger inne i husväggarna och dör, luktar pyton.

Jag skulle nog säga att det är plågsamt:-/ men råttor är jäkligt smarta och kan lura råttfällor väldigt lätt
Citera
2022-02-20, 20:20
Medlem
Milton.Millss avatar
Katter äter inte råttor och fåglar normalt sett, de brukar släpa hem bytet och stolt visa upp det för ägaren. En gång hade min katt en levande fågel i munnen men den frigjorde fågeln när vi pressade den.
Citera
2022-02-20, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Katter äter inte råttor och fåglar normalt sett, de brukar släpa hem bytet och stolt visa upp det för ägaren. En gång hade min katt en levande fågel i munnen men den frigjorde fågeln när vi pressade den.
Du vet inte vad du pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in