2022-02-20, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
FHM vet inget säkert om vaccinets skyddseffekt, det är bara uppskattningar. Dessutom kan de antas vara i spannet nästa noll till fullständigt beroende på individens förmåga att svara på vaccinet.

FHM menar inte att man inte har symptom!!! De menar att man har väldigt små obetydliga symptom som man inte noterar. Eller tror den drabbade att symptomen är något annat än covid och därför bryr man sig inte. Vissa har allergier som går att de är snoriga förjämnan, till exempel jag!
Men ibland är man betydligt mer snorig och då vet man inte om det är damm i miljön, pollen, byggmateriel som läcker bindemedel, kyla eller förkylningsvirus. Eller för den delen covid virus.

Vi kan inte heller införa en ny regel för infektionssjukdomar att man har dem men har inga symptom. Då kan man påstå vad fan som helst utan bevis.

FHM och deras associerade experters största misstag vara att börja snacka om symptomfria sjukdomar.

Nej, FoHM:s största misstag var och är fortfarande att deras experter alla är läkare, dvs ofta människor som haft högsta betyg i skolan, bara fokuserat på naturvetenskap och forskning, samt av tradition haft en hierarkiskt hög position i samhället. De använder sig av kvantitativa data, tidigare erfarenheter, statistik, ungefär som SMHI och hamnar därför ibland väldigt snett. De har en övertro på vetenskap som vägledare. Sunt förnuft saknas ibland helt. Även förmåga att tänka utanför boxen är ibland en bristvara. Sunt förnuft och förmåga att tänka själv är inget som lärs ut på läkarlinjen. Allt måste bygga på tidigare erfarenheter inom forskningen. Att människor kan reagera olika på läkemedel och behandlingar är svårt för dem, de betraktar dessa som avvikelser och går på sannolikheter. Därför har de också svårt att förstå att någon skulle avstå från t ex vaccin.
Citera
2022-02-20, 10:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
FHM vet inget säkert om vaccinets skyddseffekt, det är bara uppskattningar. Dessutom kan de antas vara i spannet nästa noll till fullständigt beroende på individens förmåga att svara på vaccinet.

FHM menar inte att man inte har symptom!!! De menar att man har väldigt små obetydliga symptom som man inte noterar. Eller tror den drabbade att symptomen är något annat än covid och därför bryr man sig inte. Vissa har allergier som går att de är snoriga förjämnan, till exempel jag!
Men ibland är man betydligt mer snorig och då vet man inte om det är damm i miljön, pollen, byggmateriel som läcker bindemedel, kyla eller förkylningsvirus. Eller för den delen covid virus.

Vi kan inte heller införa en ny regel för infektionssjukdomar att man har dem men har inga symptom. Då kan man påstå vad fan som helst utan bevis.

FHM och deras associerade experters största misstag vara att börja snacka om symptomfria sjukdomar.
Det avgörande för smittspridningen är inte om du känner dig sjuk utan om viruset förökar sig i din kropp. Om du förnekar asymptomatisk smitta blir du en smittspridningsrisk. Restriktioner som t ex 2m avstånd var ju till för att förhindra smittspridning orsakad av asymptomatiska och presymptomatiska. Det räckte alltså inte att be de som kände sig sjuka stanna hemma, utan man fick räkna med viss spridning även av de som inte märkte att man bar på smitta.

Om viruset förökar sig i din kropp är du infekterad. Om du känner dig sjuk eller inte spelar ingen roll. Är det så svårt att förstå? Vetenskapen har precisare instrument för att avgöra infektion än att fråga hur du känner dig. Eller lever du kvar på stenåldern?
Citera
2022-02-20, 11:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det summerar det ganska bra och slutar bara i ett ord, tragiskt. Man kan ju inte ändra det som hänt men lära sig något av det, tjänstemannaansvaret borde vara på tapeten, man ska inte kunna skylla ifrån sig.
Men många munskyddsländer har inte klarat sig bättre än oss. Ibland undrar jag om det skulle ha gjort så stor skillnad att försöka stoppa smittan. Den fanns ju i landet redan 2019 och började spridas under radarn. Exponentiell tillväxt, vilket man kan förvänta sig initialt, är mycket långsam till en början. Till slut tar den fart och då är det för sent att göra så mycket åt saken. Det kanske skulle ha blommat ut ändå när det hände.
Citera
2022-02-20, 11:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men många munskyddsländer har inte klarat sig bättre än oss. Ibland undrar jag om det skulle ha gjort så stor skillnad att försöka stoppa smittan. Den fanns ju i landet redan 2019 och började spridas under radarn. Exponentiell tillväxt, vilket man kan förvänta sig initialt, är mycket långsam till en början. Till slut tar den fart och då är det för sent att göra så mycket åt saken. Det kanske skulle ha blommat ut ändå när det hände.

Jag tittar på våra närmaste grannar, Danmark, Norge och Finland som hade riktiga strategier. Vet inte vad det är för munskyddsländer du tänker på.
Citera
2022-02-20, 11:07
Bannlyst
-
Citera
2022-02-20, 11:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja, det finns väldigt mycket som har skötts väldigt illa och märkligt.
Särskilt i början. Möjligt att de i vissa delar bara var tvungna att anpassa strategin efter vår katastrofalt dåliga beredskap och att de inte vågade säga det.
Senaste året har hanterats vettigt tycker jag, i alla fall jämfört med många andra länder.
Utan att skapa panik kunde de berättat att vistas i samma rum som andra som kan vara smittade är olämpligt.
Jag själv hittade sådan fakta här i denna tråden i början av pandemin. Resultat att jag direkt skippade möten i konferensrum och blev på dåtidens Skype. Mitt egna kontor satt jag upp en skylt att jag inte tar emot besök på kontoret men gärna kommer ut i större rummet utanför och träffas där.
Alltså inte panik men smart hantering.

Med denna info kunde FHM verkligen blivit tagna på allvar och folk hade från början hållt avstånd mm.

Sedan skandalen när Tegnell gick ut med att det var ojämlikhet att folk på Spotify fick jobba hemma är ju bara för jävligt och sådant borde han fått be om ursäkt offentligt.

Munskydd kunde man sagt att det är brist och de som fanns behövdes till vården. De fungerar men är långt ifrån ett säkert skydd men minskar smittspridningen från bäraren. För att råda bot på bristen kunde man gått ut med tips att sy sina egna om man behövde vara på platser där det kunde behövas.

Men nu är förhoppningsvis pandemin snart slut och vi kan få njuta av en underbar vår och alla kan återigen få krama varandra när man träffar goda vänner. Och inte minst, att få hälsa i hand igen.
Citera
2022-02-20, 11:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det avgörande för smittspridningen är inte om du känner dig sjuk utan om viruset förökar sig i din kropp. Om du förnekar asymptomatisk smitta blir du en smittspridningsrisk. Restriktioner som t ex 2m avstånd var ju till för att förhindra smittspridning orsakad av asymptomatiska och presymptomatiska. Det räckte alltså inte att be de som kände sig sjuka stanna hemma, utan man fick räkna med viss spridning även av de som inte märkte att man bar på smitta.

Om viruset förökar sig i din kropp är du infekterad. Om du känner dig sjuk eller inte spelar ingen roll. Är det så svårt att förstå? Vetenskapen har precisare instrument för att avgöra infektion än att fråga hur du känner dig. Eller lever du kvar på stenåldern?
Dessutom sprider man smitta redan före man får symptom och är något som FHM säkert kände till men inte gick ut med.
Är redan känt att SARS, MERS, säsongsinfluensa och förkylningar gör så. Alltså redan dagen före man får symptom av en förkylning sprider man redan smittan.
Citera
2022-02-20, 12:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dessutom sprider man smitta redan före man får symptom och är något som FHM säkert kände till men inte gick ut med.
Är redan känt att SARS, MERS, säsongsinfluensa och förkylningar gör så. Alltså redan dagen före man får symptom av en förkylning sprider man redan smittan.
Tror inte det gällde SARS1, utan folk smittade först vid symptom vilket gjorde det enklare att hantera.

Hur tror du annars vi klarade oss med 5 fall i Sverige, ca 30 i Europa och ca 700 utanför Asien? Inte var det för att världen stängde ner.

https://en.wikipedia.org/wiki/SARS
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-20 kl. 12:54.
Citera
2022-02-20, 13:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tittar på våra närmaste grannar, Danmark, Norge och Finland som hade riktiga strategier. Vet inte vad det är för munskyddsländer du tänker på.
Det finns förmodligen många faktorer som spelar in. I början av en pandemi kan man bara gissa. Våra höga dödstal i början beror förmodligen på sämre äldrevård, vilket inte är FHMs område utan Socialstyrelsen. Med munskyddsländer menar jag länder med munskyddskrav som trots detta har värre eller ungefär likadana dödsiffror som oss.

Skottland är intressant att jämföra med eftersom det är befolkningsmässigt jämförbart med de nordiska länderna och ligger på ungefär samma breddgrad. De har haft strikta krav och restriktioner men har fler döda än oss. Det är som om det inte spelar nån roll vad myndigheterna gör, viruset sprids ändå.
Citera
2022-02-20, 13:04
Medlem
Citat:

Frankrike och USA är 2 munskyddsländer.
Blev smittspridningen mindre där?
Citera
2022-02-20, 13:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det finns förmodligen många faktorer som spelar in. I början av en pandemi kan man bara gissa. Våra höga dödstal i början beror förmodligen på sämre äldrevård, vilket inte är FHMs område utan Socialstyrelsen. Med munskyddsländer menar jag länder med munskyddskrav som trots detta har värre eller ungefär likadana dödsiffror som oss.

Skottland är intressant att jämföra med eftersom det är befolkningsmässigt jämförbart med de nordiska länderna och ligger på ungefär samma breddgrad. De har haft strikta krav och restriktioner men har fler döda än oss. Det är som om det inte spelar nån roll vad myndigheterna gör, viruset sprids ändå.

FHM hade alla möjligheter att styra upp det i början men gjorde ingenting. Men visst är vår äldrevård bedrövlig med ny personal, ofta invandrad, hela tiden. Språkförbistring är ju inget positivt i en pandemi.

Tveksamt att jämföra med Skottland då de är mer lika britterna än oss. Våra grannländer tycker jag är mest lika oss och ger en mer rättvis jämförelse.
Citera
2022-02-20, 13:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Frankrike och USA är 2 munskyddsländer.
Blev smittspridningen mindre där?

De är väldigt olika oss i fråga om kultur, beteende mm. Fransmännen är dessutom kindpussare, inga sådana länder har klarat sig bra. USA är ju totalt polariserat på alla områden så svårt att få någon ordning där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in