2022-02-19, 23:42
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Du tror alltså på fullaste allvar att Ukraina försöker provocera fram ett krig med Ryssland?
Nej. Eventuellt tror man att Ryssland har händerna bakbundna pga dubbelbluffen om en "false flag" attack och inte VILL sätta emot, när Ukraina tar tillbaka Donbass. Självfallet vill de inte ha ett krig med Ryssland - däremot vill de ta tillbaka kontrollen över Donbass.

Jag undrar faktiskt också vilka som beskjuter Donbass ifrån Ukraina. Jag har inte uppfattat att Zelensky tror att en militär konfrontation är rätt sätt att lösa situationen.

Jag tror att det kan röra sig om aktörer som gör som de vill. Antingen någon ukrainsk extremnationalistisk fraktion.. Eller så är det USA som är ute och spelar teater för att sätta igång den konflikt de drömt om i månader nu.
2022-02-19, 23:42
Medlem
Evakueringarna till Ryssland förvånar mig faktiskt lite. Kan det vara så att Putin vill ha folket och deras kompetens men bryr sig mindre om de områden som de bor? Alltså att Ryssland väljer att flytta på folket (ryssarna) och sedan får Ukraina ta över området?

För egentligen är det väl bara Krim som har ett geografiskt intresse för Ryssland och om de kan flytta på ryssarna som bor i Ukraina så är en del av problemet löst. (förutom Krim då?).
2022-02-19, 23:43
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Men vad fan citerar du TASS ? Du borde ju klassas som ett säkerhetshot hela du ... Är du så störd att du faktiskt piskar på lite krig och är du en certifierat kreml -troll ?

TASS är väl Putin-regimens organ? Ungefär lika trovärdigt som att citera Nordkoreas statliga nyheter. Ja fängelse minst för att citera sådan antisvensk smörja.
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
De kommer aldrig gå ens i närheten av Kiev eller Odessa - gör de något så är det för att lugna ned läget i Donbass.....

Personligen, om jag ska vara ärlig - så tycker jag södrahavskusten borde tillhöra Ryssland - då människorna där bara talar ryska, inte egentligen har någon ukrainsk identitet och områdena är eftersatta och misskötta av Ukraina. Som del av Ryssland skulle de få ett nytt liv. Eventuellt hela vägen upp till Transnistrien - så de också kan få en break efter 20 års kämpande för sin rysktalande identitet.

Sen kan västra och centrala Ukraina hålla på med ukrainska språket, Azov bataljonen och USA-vurmande, i de delarna av landet som faktiskt är "riktiga" ukrainare.

MEN - det vore emot all internationell rätt och jag vet att Putin inte kommer göra det!
På sin höjd går han in och lugnar ned situationen i Donbass för att sen i princip dra sig tillbaka.

En stor del av människorna i Kiev just nu - hatar Ryssland! För att inte tala om västra Ukraina där det praktiskt taget är religion. Det finns NOLL anledning för Ryssland att ens gå i närheten av såna människor.
Nej, det vore inte alls mot all internationell rätt.

Vad gäller södra och östra Ukraina så borde Ukraina delas upp i 4 länder. Södra och östra Ukraina borde tillhöra Ryssland, den västligaste delen av Ukraina Polen och området kring Uzhhorod Ungern. Kvar som Ukraina blir då centrala och stora delar av västra Ukraina. Den nya staten Ukraina borde då bli ett neutralt land, en buffert mellan Nato i väst och Ryssland i öst.

Det vore det objektivt bästa för befolkningen i området. Det är först då det råder fred och stabiltet som Ukraina kommer att kunna utvecklas till ett rikt och framgångsrikt land.
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, jag tyckte det var övertygande. De intervjuvade ett tiotal människor som var på väg i bussar ut ur folkrepublikerna och in i Ryssland. Sen var de på ett hotell som tagit in familjer från Donbass gratis. Ingen tvekan om att de lämnat landet i hast. Man såg även ett barnhem på väg att evakueras.

Sen intervjuvades några män som sa att de var glada att deras familjer skulle evakueras, men att de själva skulle stanna kvar och slåss för sina hem och sitt land (alltså folkrepubliken Donetsk) och att de hoppades att Ryssland skulle ställa upp och hjälpa till om det behövdes.

Jag vet att det finns en tro bland vissa att sånt här är "arrangerat" men det är för långsökt och det fanns inga som helst tecken på det. Samma nyheter rapporterades på rysk TV (Rossiya 24) som var på plats i Rostov där folk sa att de skulle ställa upp och hjälpa folk från Donbass så gott man kunde, om de behövde fly. Alltså samma nyheter internt i Ryssland som på RT - filmat på plats i Rostov och stämmer med vad människorna där själva kan bevittna just nu - eftersom konvojer från Donbass anländer. Inte fejk.

De har ju fått pengar av Ryssland (enligt flera källor) för att lämna separatistkontrollerade områden. Det kan ju vara ett incitament. Eller?

Dessutom är alla vapenföra män tvingade att stanna. De har ju kallats in enligt nyskriven ’lag’.

Berättas inte detta på RT?

Långsökt att det är arrangerat, men inte alls långsökt att Ukraina beskjuter sin egen civilbefolkning bara för att ge Putin en anledning att gå in i Ukraina. Oooookej.
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Finns det några fler källor på det? Vet inte hur mycket jag tror på en nyhetsbyrå ägd av ryska staten:
” © TASS, Russian news agency (The Mass Media Registration Certificate No. 03247 was issued on April 2, 1999 by the State Press Committees of the Russian Federation)”

Så dumt,
Artikeln har inte EN ENDA bild som bevisar denna förödande attack.
Det är en ihopsnickrad novell helt enkelt.

Finns liksom ingen legitimitet i sådana här påståenden öht.

Hela världen hade rapporterat kring detta om det varit verklighet.
Men Ryssland ser tydligen saker ingen annan ser.
2022-02-19, 23:44
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det blir någon slags pervers humor i att det finns individer som försöker framställa att Ukraina skulle vara ett hot mot Ryssland?

Ingen påstår det.
Däremot är Ukraina ett hot mot Donbass (folkrrepubliken Donetsk / Lugansk) som utropat självständighet.
Ryssland har motvilligt sagt att man kommer försvara Donbass mot angrepp - då människorna där ser sig som ryssar.
2022-02-19, 23:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nog är det märkligt, 200 granater kommer inflygandes, explosioner sker, rök, ljud, kaos etc, m.m, o.s.v..

Men ingen j-vel hade fram telefonen och filmade infernot..

Finns faktiskt en parallell : Alla UFO sightnings.., och ingen har kameran framme..

Finns filmer på intelcrab.

Som denna: https://twitter.com/MarQs__/status/1495145590543503362?cxt=HHwWhMCyvca_6b8pAAAA
2022-02-19, 23:47
Medlem
Citat:
Nej. Eventuellt tror man att Ryssland har händerna bakbundna pga dubbelbluffen om en "false flag" attack och inte VILL sätta emot, när Ukraina tar tillbaka Donbass. Självfallet vill de inte ha ett krig med Ryssland - däremot vill de ta tillbaka kontrollen över Donbass.

Jag undrar faktiskt också vilka som beskjuter Donbass ifrån Ukraina. Jag har inte uppfattat att Zelensky tror att en militär konfrontation är rätt sätt att lösa situationen.

Jag tror att det kan röra sig om aktörer som gör som de vill. Antingen någon ukrainsk extremnationalistisk fraktion.. Eller så är det USA som är ute och spelar teater för att sätta igång den konflikt de drömt om i månader nu.

Vem är det som har byggt upp sin militär längs med hela Ukraina gränsen och står reda för att anfalla? Tror du verkligen att Ukraina skulle vara så dumma att anfalla Donbass i ett sådant läge?
2022-02-19, 23:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ingen påstår det.
Däremot är Ukraina ett hot mot Donbass (folkrrepubliken Donetsk / Lugansk) som utropat självständighet.
Ryssland har motvilligt sagt att man kommer försvara Donbass mot angrepp - då människorna där ser sig som ryssar.
Så när Ryssland har mönstrat runt 200 000 man kring Ukrainas gräns så ser Ukraina en gyllene chans att göra upp med ryska rebeller? Sorry, det är ingen som köper det där. Det är precis den false-flag-operationen som USA har varnat för som håller på att hända.
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kan mycket väl vara så att det är ukrainska trupper som är lojala med Ryssland. De försöker skapa hat mot Ukraina genom att beskjuta den ryska civilbefolkningen.
Nu pågår massevakuering från Ukraina till Ryssland.

Okej. Desertörer alltså. Amerikanska ’commandoförband’ har även nämnts.

Men det kan absolut inte vara propaganda, helt vanliga fake news? Eller?

False flag? Är det uteslutet? Det har ju amerikanarna uttryckligen varnat för. Exakt ett sånt här scenario. Är det helt uteslutet?
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Absolut, sen är det ju saken att både Kroatien och Serbien "claimar" honom !

Nå väl, tillbaka till topic. För 24 timmar sedan var jag överbevisad att : "-Nu kör det igång, och detta kommer att sluta illa för alla !"

Vart mera tyst idag men återigen sår Zelenskyj tvivel om USA`s underrättelser :

Tyskland og Ukraina advarer mot panikk

– Vi tror ikke vi trenger å få panikk, sa Zelenskyj i sin tale til sikkerhetskonferansen.

Han sa at det er vanskelig for ham å vurdere etterretningen som ligger bak USAs advarsel, men at han «stoler på ukrainsk etterretning, som forstår hva som går for seg langs våre grenser».

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2022/02/19/195826536/tyskland-og-ukraina-advarer-mot-panikk

Var ju bara häromdagen som USA varnade Zelenskyj för att resa till Munchen. En kall snubbe Zelenskyj.., iskall.
Men är det nån som tror att ett lands president, som står inför ett omedelbart invasionshot av sitt land, skulle åka på konferens? Skulle Magdalena Andersson åka på konferens om Sverige kunde anfallas vilken minut som helst??

Med en president så pass obekymrad får man inse att Bidens krigshets är fejk njus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in