2022-02-19, 19:15
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Seriöst, vad har frihet, ekonomi, samt teknik med liberalism att göra? Liberaler arbetar inte med produktiv verksamhet, de är upptagna med att fixa skadestånd åt elever som inte kallats hen och liknande trams.

Säg det till Adam Smith!
Medlem
Snart anfaller Ukraina

https://thesaker.is/donbass-war-quick-update/

Jag undrar om Ukronazis vill gå i första ledet?

Mycket information och desinformation nu så man vet inte vad som är riktigt.
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Och varför är det viktigt? USA har invaderat massor av israelfientliga länder i mellanöstern

Du får tycka det är så viktigt eller oviktigt du vill.
2022-02-19, 19:16
Bannlyst
Nästa att kliva fram och bekräfta att Putin icke ljuger

"NATO did promise Moscow it wouldn't expand, former German defense official tells RT "
https://www.rt.com/russia/549961-west-nato-expand-willy-wimmer/
2022-02-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Du skriver "Det är USA som har placerat NATO runt nästan hela Rysslands gräns."

Tror du på detta själv? Hur kommer det sig att putlerister har så svårt att hålla sig till fakta? 6 % av Rysslands nuvarande landgränser berör Nato-länder. Ryssland har landgränser med 14 länder. Endast fem av dem är NATO-medlemmar. Men om Ryssland inkorporerar tex Belarus i ryska federationen så ökar ju siffran, är det det du tänker på?
Vi skriver väl mot Europa då. Det var ju underförstått då just NATO nämdes även om NATO försöker trycka in sig i asien också. Jag och de flesta känner väl till Rysslands gränser.

Känns det bättre nu då det är förtydligat? Det är inte menigsfullt att ens titta och besvara kommentarer längre men det är kul att läsa alla andra dumheter då och då och slänga in ett inlägg.
2022-02-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Först till det vi är ense om: Hillary Clinton. Jag håller helt med, hon verkar inte stabil. Den enda av demokraterna som verkade vettig i förra valet var Tulsi Gabbard. Jag bedömde att hon inte hade en chans mot den f n starka crazy-left-falangen och därför höll jag på Trump. Inte för att jag är pro-Trump men för att jag är övertygad anti-crazy-left.

Men Ukrainasituationen nu. Vad har Putins ihopsamlade styrka på över 100 000+ soldater vid Ukrainas gräns att göra med NATO? Putin själv säger ju att det är en vanlig övning, eller? Rätten för suveräna stater att själva välja samarbetspartners, t ex NATO, är en diskussion att föra för sig. I denna tråd är den nog OT. Här fokuserar vi på den uppenbara hotsituation som nu föreligger för attack mot Ukraina.

Putin är fullt ut ansvarig för den spända situation som nu byggts upp. Det är bara han som samlat ihop en anfallsstyrka, ingen annan. Han har nu valet att lugna ner situationen. Givetvis ska hans hotfullhet inte belönas med att han vinner en enda centimeter av Ukraina. Vi lät en galning göra så i Europa på 30-talet, det slutade i WW2. Vi vill gärna undvika WW3.

Jag har faktiskt tagit Putin i försvar förr och tyckt att han haft en del att tillföra. Efter Krim gick det inte längre för mig att bortse från hans nackdelar och farlighet. Att lita på honom i nuläget är uteslutet. Dock hoppas jag alltjämt på att han inte är helt galen. Jag har uppfattat hans ego som att han vill anses som någon "stor", inte att han vill omnämnas som kamrat till Hitler och Stalin. Vi får se hur det hela utvecklar sig.
Du försöker få bort NATO ur ekvationen här? Herregud det är ju NATO det handlar om och Rysslands reaktion på det hela.
2022-02-19, 19:21
Medlem
NixonGonzaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Det finns ETT scenario som kanske skulle kunna leda till... inte krig, men skarpare läge. Vad tror du om den här möjligheten:

Ukraina hittar på något svepskäl för att HÅRT gå på Donetsk och Lugansk (vet inte hur möjligt detta är - men kanske kem-vapen eller dyl?)

Ryssland har ju givit någon form av säkerhetsgaranti, för Donbass, lite som för Sydgeorgien och Abkhasien. Putin upprepade just det, igår tror jag. Alltså är Ryssland tvungna att försvara Donbass och går därför in i området med den reguljära ryska armén --- för att få stopp på ukrainarna och se till att de lämnar Donbass.

Vips beskrivs detta som ett "ryskt anfall mot Ukraina", eftersom Donbass rent tekniskt, är ukrainskt.
Då kan media och Biden sen säga att "Visst invaderade Ryssland, precis som vi sa".

Tror du att det är möjligt?

Nu tror jag iofs inte att Zelensky vill göra något sådant - men kanske USAs utspel ger råg i ryggen och han få för sig att göra det. Eller att USA ber honom rätt ut, att göra just detta...

Utöver detta scenario så ser jag inget annat sätt som det skulle kunna bli krig på.
Men frågan är om USA absolut vill ha ett sånt krig och kommer göra vad som helst för att trissa upp Ryssland - t.ex. börja bygga en sjujäkla bas, rakt invid ryska gränsen?

Historien upprepar sig! Det är ju exakt enligt ditt tänkta scenario som Putin brukar föra krig. Först genom hybridkrigföring, vilseledning, false flags och sedan gå in.

https://marcusoscarsson.se/illasinnat-och-felaktigt-rykte-i-sverige-pa-sociala-medier-om-ukraina/
Senast redigerad av NixonGonzales 2022-02-19 kl. 19:45. Anledning: Vettig länk med bra info att ta i beaktande
2022-02-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför tror du att en soldat inom nationalgardet hålls informerad om Rysslands alla planer?

Han är inte bara soldat.. utan högre än så.
2022-02-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Likheten är väl att det rör sig om underrättelsetjänster. Likheten mellan Gestapo och KGB är dock att båda organisationerna verkade under totalitära stater och därigenom genomdrev den ondska de totalitära regimerna instigerade.
Haha! Så enligt dig ligger CIA inte bakom någon ondska alls för att de ”styrdes” av demokratiskt tillsatta?.
2022-02-19, 19:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han är inte bara soldat.. utan högre än så.

Så högt upp att han informeras om Putins planer - vilket han sen informerar dig om. Cool. Hoppas ingen kommer på honom.
2022-02-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Är du efterbliven? Det blir totalt omvänd effekt för Ryssland om dom tar Ukraina för att hålla NATO borta. De NATO-länder som gränsar till Ukraina har redan missilramper och bunkrar uppsatta längs gränsen. Såklart är det Ryssland som hetsar till krig, det är inte USA som stationerat halva sin militärstyrka längs Ukrainas gräns.

Ryssland får stationera sin militär vart dom vill under övningar. Nato har dock inget med Ukraina och Ryssland att göra.

Btw du borde lära dig mer om Graham's Hierarchy.
Senast redigerad av Menea 2022-02-19 kl. 19:35.
2022-02-19, 19:32
Medlem
dannbaggens avatar
Storbritanniens utrikesminister Liz Truss:

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-19-22-intl/index.html

“This is one of the most dangerous moments for European security that we've experienced since early in the 20th century*. And we need to show unprecedented unity,”

* Jag måste förklara för Flashbackspöbeln/Ryss-runkarna här att "20th century" betyder 1900-talet. Vi står alltså inför det allvarligaste hotet mot fred och säkerhet sedan Hitler härjade runt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in