2022-02-19, 17:33
Medlem
Spännande och scary
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har jag verkligen sagt detta?
Exemplet med Kanada är urbota långsökt. Inget demokratiskt land vill ha med Ryssland att göra. Kanada skulle endast förlora på en sådan allians.
Indirekt säger du så att Ryssland inte får ha denna övning och att den inte är rättfärdigad.

Kanada är ett mycket bra exemplet och Biden är ju tillräckligt gammal för att minnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kubakrisen
"Kubakrisen var en 13 dagar lång konfrontation i oktober 1962 mellan USA och Sovjetunionen över sovjetiska ballistiska robotar utplacerade på Kuba."
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror att det oftast handlar om att man vill se den liberala hegemonin få en knäpp på nästan, inte nödvändigtvis att man är en Putin-fanboy.
I ganska många fall (mitt och en del andra i tråden) handlar det inte om att man är något Putin fan - utan att man av olika skäl är kunnig om Ryssland. T.ex. genom jobberfarenheter, familjeanknytning, eller att man av olika skäl bott i Ryssland under en period eller pratar ryska. Alternativt, en del är helt enkelt nördiga och kan så mycket om världspolitiken och ekonomin att man ser rakt igenom mainstreamnarrativet som stöds av Washington. Med det inte sagt att man identifierar sig med Ryssland - utan bara att man kan se objektivt på en världspolitisk situation - i stället för att se den genom det svenska (läs: amerikanska) perspektivet. Eller att man "kan" Ryssland så pass bra att man förstår hur Kreml och ryska befolkningen resonerar i någon viss fråga.

Tyvärr är det stor brist på folk med erfarenhet av Ryssland - men det finns ändå en del, och många av dem snubblar in här på Flashback.. Varpå de omedelbart blir anklagade för att vara "Rysstroll".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Mycket USA-troll i den här tråden.

Nej, käre du. USA har gjort HELT klart, att de INTE skulle skydda Ukraina vid ett anfall
.
DU känner uppenbarligen inte till att Ryssland INTE VILL HA Ukraina, ens om det serverades på ett silverfat. Varenda människa i hela Ryssland känner till detta, likaså bildade svenskar och andra europeer. Det finns ytterst få vettiga skäl att gå in i ett land man faktiskt inte vill ha. Möjligen för att stoppa USA från att uppföra en militärbas där - i övrigt är Rysslands intresse för större delen av Ukraina mycket lågt.

Det enda Ryssland har någon åsikt om är att att Ukraina inte ska gå med i NATO,
vilket utlovades till Ryssland, på 90-talet och låg till basis för att Ryssland lät Sovjetunionen upplösas. Sen tycker Ryssland att Donbassregionen bör få bli autonom och bestämma sitt eget öde. Alternativt erkännas som ett eget land. Om Ryssland ville "ha" detta område hade de kunnat ta det när som helst. Likaså, om Ryssland hade velat "ha" Ukraina så hade de enkelt kunnat ta landet 2014. Sen är Ukraina inte ett homogent land, så det finns individer och delar av landet som bara drömmer om att få bli ryssar... Och människor som hatar Ryssland till sista blodsdroppen - framförallt i västra Ukraina.

Ingen kan stoppa Ryssland från att ta Ukraina - men detta har inte skett och kommer inte ske, för Ryssland vill inte ha eländet!

Du yttrar dig med stor säkerhet kring en fråga som du uppenbarligen inte vet något om - samma typ av trollande som jag såg när du gjorde inlägg i Nationalla underforumet. Läs på och lär dig något - sen kan du vara med och debattera med de stora pojkarna och flickorna.

Uppenbarligen vill ryssland ha del av Ukraina. Om inte, varför invaderades och annekterades Krim (i strid med då gällande avtal)?

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Givetvis har ryssland "någon åsikt om är att att Ukraina inte ska gå med i NATO" då medlemskap i försvarsalliansen NATO (och dess ''All for one, one for all'') skulle göra det mycket svårare för diktator putain att underkuva landet.

OM nu "ryssland INTE VILL HA Ukraina" som du påstår så vore det väl oproblematiskt att låta landet självt bestämma vilka försvarsallianser det vill ingå i?
2022-02-19, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det är alltid bra att vara källkritisk, men att i sådana sammanhang nämna "Sputnik RT" är väl snarast ett bevis på kognitiv inkapabilitet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sputnik_(news_agency)

https://www.state.gov/report-rt-and-sputniks-role-in-russias-disinformation-and-propaganda-ecosystem/
Absolut inte faktum är att RT är en riktigt bra källa för internationell information, men deras TV show håller CNN FOX CNBC kvalitet så den ska man nog ta med två nypor salt, alla information är viktig sedan gäller det att vara maximalt öppen i sinnena och alltid från fall till fall göra en egen analys.
2022-02-19, 17:35
Medlem
Citat:
Typ samma alltså. Inte jättestor trovärdighet.
Statligt ägd media i ett land där man fängslar och giftmördar opposionen och journalister. Trovärdighetet = 0
2022-02-19, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Jag är redo att dö och dödad för min nation. Är du redo att dö för Putin???
Vilken idiotisk fråga, i klass med frågan till Jimmie att välja Ryssland eller USA
2022-02-19, 17:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
I ganska många fall (mitt och en del andra i tråden) handlar det inte om att man är något Putin fan - utan att man av olika skäl är kunnig om Ryssland. T.ex. genom jobberfarenheter, familjeanknytning, eller att man av olika skäl bott i Ryssland under en period eller pratar ryska. Alternativt, en del är helt enkelt nördiga och kan så mycket om världspolitiken och ekonomin att man ser rakt igenom mainstreamnarrativet som stöds av Washington. Med det inte sagt att man identifierar sig med Ryssland - utan bara att man kan se objektivt på en världspolitisk situation - i stället för att se den genom det svenska (läs: amerikanska) perspektivet. Eller att man "kan" Ryssland så pass bra att man förstår hur Kreml och ryska befolkningen resonerar i någon viss fråga.

Tyvärr är det stor brist på folk med erfarenhet av Ryssland - men det finns ändå en del, och många av dem snubblar in här på Flashback.. Varpå de omedelbart blir anklagade för att vara "Rysstroll".
Så är det.

Att bli kallad för rysstroll ser jag som en komplimang, ungefär som att bli kallad för rasist för 10 år sedan.
2022-02-19, 17:39
Bannlyst
Citat:
Sputnik RT, var det de som påstod att MH17 sköts ned av ett ukrainskt stridsplan, och försökte styrka det med världens sämsta manipulerade foto?
Har jag sagt att allt på RT är korrekt? Finns det någon site som är 100% korrekt fö så var det väl inte RT som påstod det, dom fick den informationen av ryska staten eller någon och presenterade den vi vill väl inte att dom ska mörka vad källan påstod hoppas jag.

Vad lite självkritiskt, hur var svensk media rapportering under flyktingvågen, var den korrekt eller anpassad efter vad staten ville?
2022-02-19, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Så är det.

Att bli kallad för rysstroll ser jag som en komplimang, ungefär som att bli kallad för rasist för 10 år sedan.
Second på det
2022-02-19, 17:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Indirekt säger du så att Ryssland inte får ha denna övning och att den inte är rättfärdigad.

Kanada är ett mycket bra exemplet och Biden är ju tillräckligt gammal för att minnas.
"Kubakrisen var en 13 dagar lång konfrontation i oktober 1962 mellan USA och Sovjetunionen över sovjetiska ballistiska robotar utplacerade på Kuba."

Finns en tråd om kubakrisen. Den är inte relaterad till rysk aggression mot Ukraina.

Ok vi tar Kanada den dagen landet vill alliera sig med Ryssland. Det är i så fall en helt annan värld.

Jag säger att det är ett helt genomtänkt drag av Putin att genomföra denna övning. Det är självklart inte så att han vill öva lite random i sitt land.

Om detta är förberedelser för att gå in i Ukraina vet jag lika lite som andra i tråden (undantaget hon som är ihop med en medlem i Rysslands nationalgarde). Men att det pågår ett spel på hög nivå vet alla, inklusive Putin.
2022-02-19, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino

Och glöm inte att denna utplacering på Kuba var ett svar på USA hemliga utplacering av motsvarande robotar i Europa på gränsen till Sovjet!! Sovjet valde att backa när USA lovade att ta bort sina missiler, men så har det inte rapporterats i vår media.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in