2022-02-18, 16:31
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Principen är att inte lita på någon men effekten av att separatistregionerna evakuerar utan att Ryssland inleder en invasion är den samma.
Ryska evakueringar brukar inte fungera på ett smärtfritt sätt, se tex https://reliefweb.int/report/russian-federation/russian-ultimatum-chechnya-humanitarian-outrage

Om det är sant att de verkligen ska evakuera befolkningen så kan man ju undra varför de gör det? Är det slut på livsmedel eller bränsle? Eller är det ett sätt att ta in ryska armén i de området för att "hjälpa till med evakueringen" och sen stannar de militära styrkorna kvar varefter P följer Dumans instruktioner om de bägge områdena och införliver dem i den Ryska Federationen?
Vi vet snart.
2022-02-18, 16:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Ja, exakt detta. Helt korrekt uppfattat.
"Sovjets fall är 1900-talets värsta katastrof"
- Vladof Putler
Hen drömmer om att förena Ukraina och Ryssland igen. Han har varit en skithög mot flertalet satellitstater. Han är som ett våldsamt ex som inte kan släppa greppet om en gammal flickvän som gjort slut och hittat någon annan.
Factoid.

Att tro att en rysk president tillika barn av efterkrigstidens S:t Petersburg skulle nedranka WWII - Det stora fosterländska kriget 1941–1945 - och sätta Sovjets fall som 1900-talets värsta katastrof är inte särskilt troligt och ett helt okunnigt påstående.

Handlar om "lost in translation" då adjektiven i ryska kompareras i fyra steg tydligen. En korrekt översättning av det Putin sa är ungefär: "Sovjets fall är en av 1900-talets värre katastrofer.

Vilket det var. För den ryska befolkningen när landet utsattes för liberal chockterapi där alla sociala skyddsnät försvann och oligarker med dubbla pass såg sin chans att plundra landet på tillgångar.

Och det är det som Putin avser och inget annat.

Eller, tycker du inte att det var en katastrof? Fråga den vanlige ryssen som genomlevde 90-talet. Jeltsin var en olycka och utan honom kanske kommunisterna hade lyckats behålla makten och Ryssland tagit samma väg som Kina. Vem vet?
2022-02-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Nej, så är det inte. De går bra att starta om ett kärnkraftverk som man stängt av. Det är ju det man gör när man byter bränsle. Läs tex detta https://www.okg.se/karnpunkten/braenslebyte-ett-staende-inslag-under-en-revisionsavstaellning
Det beror på hur långt man kommit med demonteringen.
2022-02-18, 16:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så om jag fattar rätt så har styret i resp självutnämnd republik uppmanat sin befolkning att evakuera till Ryssland? De lämnar alltså Ukraina pga den ukrainska statens terror mot invånarna och beger sig till Ryssland där de fått löfte om att tas emot och ges uppehälle. Ok, oväntad utveckling. Hur ska Biden spinna detta?

Vilken terror? Om befolkningen terroriserades hade väl ingen behövt uppmana dem att evakuera
2022-02-18, 16:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ryska evakueringar brukar inte fungera på ett smärtfritt sätt, se tex https://reliefweb.int/report/russian-federation/russian-ultimatum-chechnya-humanitarian-outrage

Om det är sant att de verkligen ska evakuera befolkningen så kan man ju undra varför de gör det? Är det slut på livsmedel eller bränsle? Eller är det ett sätt att ta in ryska armén i de området för att "hjälpa till med evakueringen" och sen stannar de militära styrkorna kvar varefter P följer Dumans instruktioner om de bägge områdena och införliver dem i den Ryska Federationen?
Vi vet snart.
Eller att det regnat granater över regionerna som OSCE rapporterar och att det intensifieras.

Massor av militär på den Ukrainska sidan och antagligen en del svårkontrollerade förband som Azovbataljonen som alla dessutom är beväpnade till tänderna av inflödet av vapen från NATO. Säkerligen ett mycket klokt beslut.
2022-02-18, 16:36
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Hm, okej då förstår jag. Tack för lektionen. Men jag förstår fortfarande inte vad han hade med det här att göra: (FB) USA: "Krig i Europa nästa vecka" (2022-02-11) The proof is in the pudding! eller varför den där "Biden" är orsaken till ett över ett decenie långt krig mellan Ukraina och Ryssland? Enligt wikipedia så har han inte varit president särskilt länge. Berätta gärna mer om hans blöjor! Det verkar väldigt viktigt.

Det är viktigare än vad du tror. I valet 2020 så blev Biden ökänd för att lägga feta brakfisar under intervjuer, dessa brakfisar kommer sig inte av ohämmat vrålbögsex utan av att hans hjärnstam håller på att klappa ihop, och det betyder att han intermittent delvis förlorar muskelkontrollen i utsatta kroppsdelar. Dvs gubben var redan nästan död under valrörelsen och det är bara en fråga om tid innan han dör i sömnen utan förvarning när hans autonoma nervsystem glömmer bort hur man andas. Blöjorna är där för att hans anus då och då glömmer bort att knipa igen och då kan det falla ur något ur röven på honom. Biden är så otroligt neuralt nergången av ålderdom att han inte är kapabel till att göra sitt jobb på långa vägar. Vem eller vilka är det som egentligen styr i Vita Huset?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bakgrunden till USAs intresse i Irak. USAs intresse i Irak var att försöka stabilisera området och minska förtryck mot Iraks grannar (diktator Saddams krigade tidigare mot Iran och invaderade Kuwait) och förtryck mot egen befolkning (läs om vilka hemskheter han utsatte folk för). Man ville plocka bort skurken alltså. Felet man gjorde var att man inte plockade bort honom under Kuwaitkriget. Efter det kriget blev man rädd att han skulle försöka bygga upp massförstörelsevapen, för så kapabel till vidrigheter var han (bevisat av gasandet av motståndarbyar i Irak). Och därför gick man in en andra gång.

Att man samtidigt utgick från att man skulle kunna få ekonomiska fördelar i retur, efter att ha befriat landet, som viss ersättning för kostnader man ådragit sig för sitt ingripande - betyder INTE att det var ekonomiska ersättningar som var incitament till agerandet. Sånt inbillar sig bara oförstående med aversion mot USA.

I Afghanistan var det förtryck av befolkning och spridandet av expansiv samhällsfarlig och diktatorisk doktrin (talibanerna) som var anledning till att man gick in. Och att man ville undanröja en militant organisation som dessutom utgjorde ett hot mot USA.

Det finns många tillfällen USA agerat mot olika förtryckare och militanta organisationer, och naturligtvis en del tillfällen man inte gjort det. Men listan då man agerat är lång. Till skillnad från t.ex Sveriges - som är helt tom.

Att USA/Nato väljer sina tillfällen när man ska agera är naturligt. De kan inte vara överallt jämt. Men eftersom INGEN annan hjälper till så är det jävligt bra att de finns.

Och att USA ibland måste ge stöd till ”the lesser evil” (pinochet vs kommunism) känns inte heller bra, men behöver förstås i sin kontext och inte bara tas som bevis för inbillad ondska eller imperalism.

USA och UK är länder som av eget initiativ ingriper vid orätter mot andra länder. UK var först att förklara Hitler krig efter invasionen av Polen. Och idag är man först in i allians med Ukraina och Polen. Trots att ryssen inte hotar UK, än. Sverige och svensken gör ingenting och sjunger ”vem ska man tro på”.

Jag är jävligt glad över att USA och UK finns. Det är ALLTID deras initiativ när Nato agerar.

Och jag tycker inte Nato ska vara rädda för ryssen. Man borde ta tjuren vid hornen och bajsa på dem ordentligt en gång för alla. Det blir inte något kärnvapenkrig av eftersom oligarker och ryska korrupta politiker innerst inne bara är räddhågsna bullies, och att det ryska folket skulle göra processen kort med duman om det blev allvar.

Det skulle dessutom vara en bra signal till kinesen om att tänka om.

Min aversion mot USA är i princip noll. När det gäller Afghanistan, så köper jag inte att det främts handlade om talibanerna. Det skedde ju efter 9/11 och hade det inte varit för detta ställer jag mig frågande till att de hade agerat där överhuvudtaget. Det är ju dock inte lätt och betydligt svårare frågor än vad många här vill ge sken av.

Ang. situation med Ukraina, så kan jag i alla fall önska att fler länder visade lite stake mot Rysslands agerande.
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Det beror på hur långt man kommit med demonteringen.
Om det gäller de tre tyska kärnkraftverken så har de inte börjat demontera dem ännu. Problemet är inte tekniskt, utan juridiskt.
2022-02-18, 16:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Om jag ska ta dig på allvar borde du kunna göra en liknande lista över USA också. Börja med hur många hundra tusen civila som dog pga USAs invasion av Irak, Libyen, hur många miljoner civila som dog i Vietnam och som kommer dö i Afghanistan samt andra pågående krig i Mellanöstern. Julian Assange drog ner byxorna på USA och NATO och sitter idag rättslös, torterad i en cell. Väst och NATO gör liknande saker som Ryssland men det uppmärksammas knappt, speciellt inte av samtiden. Hela Jugoslavien krisen var ju ett totalt misslyckande för NATO, där sjukhus och Kinas ambassad verkar ha bombats med flit. Samt så verkar NATO ha bombat Serbien med utarmat Uran:

https://tass.com/world/1246955

Men du känner ett medfött irrationellt hat mot Ryssland som svenne så jag förstår att det är omöjligt
för dig att försöka se neutralt på Ryssland och Putin.
Får du betalt för att försvara Putlers illdåd, eller gör du det gratis? Patetiskt.
2022-02-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och vad tycker du om Ukraina som inte lever upp till Minsk-avtalet och inte gör de insatser man lovat till Donetsk och Luhansk?

Jamen det vore väl bra om denna fråga om Minsk-avtalet togs till t ex FN? Eller annat forum där sådana här frågor kan diskuteras och lösas. Men med vapenmakt ska inte länders kartor längre kunna ändras. Putin ska därför också återlämna Krim, såsom FN beslutat, och ifall det behövs kan man ha någon sorts internationell övervakning där under en övergångstid. Men Putin måste fatta att det inte är hans land. Ingen del av Ukraina är hans att bestämma över.

Vi får se nu den kommande tiden om Putin lugnar ner sig eller om han propsar på en plats i historieböckerna invid Hitler & Stalin m fl. Kanske ett kapitel kallat "De tre ryska massmördarna Lenin, Stalin & Putin"? Men än kan han välja en annan väg.
2022-02-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja så är det, släkt kärnkraftverk går inte återstarta.

Uppenbarligen inte sant. Sen att det politiskt/juridiskt är omöjligt att starta reaktor av äldre typ inte är gångbart på kort sikt.
2022-02-18, 16:39
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Min aversion mot USA är i princip noll. När det gäller Afghanistan, så köper jag inte att det främts handlade om talibanerna. Det skedde ju efter 9/11 och hade det inte varit för detta ställer jag mig frågande till att de hade agerat där överhuvudtaget. Det är ju dock inte lätt och betydligt svårare frågor än vad många här vill ge sken av.

Ang. situation med Ukraina, så kan jag i alla fall önska att fler länder visade lite stake mot Rysslands agerande.

Om inte Talibanerna, vad tror du istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in