2022-02-18, 00:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
En oöppnad burner phone indikerar att det finns en ytterligare burner phone som används. Om så är fallet har den inte hittats, utan har försvunnit med honom.

Hmm varför indikerar en oöppnad oanvänd ny telefon bredvid den gamla han använt, att det måste finnas en till?
Citera
2022-02-18, 00:39
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hmm varför indikerar en oöppnad oanvänd ny telefon bredvid den gamla han använt, att det måste finnas en till?

Det beror visserligen på vad för telefon det är (jag hade för mig att det sagts att den oanvända telefonen var av enkel modell men nu hittar jag inget om det så jag kan minnas fel), men de flesta kriminella har en extra, billig telefon som man utför sina kriminella aktiviteter med, och sedan slänger.

Fast han kan förstås ha köpt en ny, vanlig telefon i Sverige under resan också, telefoner är väl billigare i Sverige än i Norge har jag för mig.
Citera
2022-02-18, 00:44
Medlem
colis avatar
Det är faktiskt rätt skumt att hans plånbok låg kvar i bilen - men att de där 17.000 Nkr var borta.

Kan Terje blivit bestulen på pengarna under natten 30/11-1/12 av någon som Terje visste skulle till Muskö? Kan det varit Terje som jagat efter någon och sedan själv råkat illa ut?

Vem tar ut pengarna ur sin plånbok och lämnar kvar den tom - för att ha den rejäla sedanbunten i fickan?

Nu stod ju i och för sig bilen där ute på Kanada tomtområde i någon månad, med öppen dörr initialt och sannolikt därefter olåst. Kanske har pengarna försvunnit då??
Senast redigerad av coli 2022-02-18 kl. 00:54.
Citera
2022-02-18, 00:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det beror visserligen på vad för telefon det är (jag hade för mig att det sagts att den oanvända telefonen var av enkel modell men nu hittar jag inget om det så jag kan minnas fel), men de flesta kriminella har en extra, billig telefon som man utför sina kriminella aktiviteter med, och sedan slänger.

Fast han kan förstås ha köpt en ny, vanlig telefon i Sverige under resan också, telefoner är väl billigare i Sverige än i Norge har jag för mig.

Ok tack för tankegången.
Ja en billig hyfsad liten kontantkortstelefon inkl ett laddat kort får man för en 5-6 hundringar på valfri telefonbutik, el- eller teknikprylhandlare. Utan att behöva legitimera sig.
Du kan ju mycket väl ha rätt i att Terje kan ha skaffat sig en sådan i Sverige.
Citera
2022-02-18, 01:11
Medlem
Pandalina4s avatar
Jag undrar över att det står och sägs att han vann en budgivning, det innebär i praktiken inte att huset är köpt av honom. Har det bekräftats att han betalat för huset och hade kontrakt, eller vad gäller där?
Citera
2022-02-18, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag undrar över att det står och sägs att han vann en budgivning, det innebär i praktiken inte att huset är köpt av honom. Har det bekräftats att han betalat för huset och hade kontrakt, eller vad gäller där?
Nej han hade inte betalar för huset och inte heller skrivit något kontrakt. Det som sades före hans avresa var att han avsåg att åka upp till Finnmark och fullgöra dessa två saker. Av det blev intet och huset gick på nytt ut till försäljning eftersom Terje aldrig hörde av sig.
Citera
2022-02-18, 01:31
Medlem
Citat:
Ok tack för tankegången.
Ja en billig hyfsad liten kontantkortstelefon inkl ett laddat kort får man för en 5-6 hundringar på valfri telefonbutik, el- eller teknikprylhandlare. Utan att behöva legitimera sig.
Du kan ju mycket väl ha rätt i att Terje kan ha skaffat sig en sådan i Sverige.
Så är det väl inte nu i Sverige? Norge kanske?
Citera
2022-02-18, 01:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Så är det väl inte nu i Sverige? Norge kanske?

Det är fortfarande så i Sverige - man behöver inte legitimera sig när man köper kontantkort. Förslaget var att det skulle införas vid årskiftet (en månad efter Terjes resa) men det har ännu inte skett.
Vad som gäller i Norge vet jag ej.

”Regeringen har föreslagit att man från och med den 1 januari 2022 ska vara tvungen att registrera nya kontantkort. Den lagen verkar dock inte ha börjat gälla än. Men det är alltså möjligt att man i framtiden måste registrera kontantkortet när man köper ett. Man skulle då behöva registrera uppgifter som namn, adress, personnummer (eller motsvarande) samt nummer .
Lagförslaget om registreringsskyldighet för kontantkort till mobiltelefoner syftar till att effektivisera de brottsbekämpande myndigheternas arbete, och tillgodose det påtagligt stora behovet av uppgifter om vem som innehar kontantkort”

https://www.kontantkort.se/vanliga-fragor/maste-jag-registrera-mitt-kontantkort
Senast redigerad av coli 2022-02-18 kl. 01:50.
Citera
2022-02-18, 08:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Köra genom bommen och sedan med kraft ut i terrängen tyder på ångest/rädsla. Och om den inte är påhittad (psykosteorin), så har han verkligen flytt från någon.

Vid vakten var han ännu ensam(?) och lugn, men han kan ha mött någon, en fälla(?) vid bommen som gjort att han när koden han hade inte fungerade tryckte plattan i botten.

Den han flytt ifrån har aldrig varit inne i bilen, i alla fall inte tillräckligt för att avsätta DNA-spår som man hittat.

Detta med bilskorna så tror jag att han i god tid före Kanada-bommen bytt till kängor för att han visste att det där skulle bli lite gående.

En "sakletar"-tripp (fordonet+motorsågen+platsens historia av stölder talar för det) eller köp av ett bra-att-ha-lager av stärkande saker (kontanterna+facebookposter+burner phone+långa resan talar för det) ser ut som de bästa teorierna.

Och antingen hade han ett möte avtalat, eller också, hur otroligt det än låter, har vi här ett fall av skjut-gräv-och tig.

Någon mötte honom vid bommen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-02-18 kl. 08:56.
Citera
2022-02-18, 10:34
Medlem
Något hände honom på Muskö. Han kan ha blivit vittne till något som hans öga inte skulle se.
Det är väl på Muskö ryska grodmän har synts till....
Jag tror inte han lever ,tyvärr.
Märklig historia....är Missing People kontaktade ?
Citera
2022-02-18, 12:15
Medlem
Noe må ha skjedd på Muskö, og jeg tenker det har med grunnen til at han var der.

Han var trolig på vei til Nord-Norge, men det ser ut til at han selv har valgt å dra til Muskö. Av en eller annen grunn har han ikke meddelet dette for omgivelsene.

Og det er ingen tegn til kommunikasjon med svenske personer å finne på hans telefon.
Det fanns to telefoner og en PC i bilen, så antar at de har sjekket disse mer grundig og ikke funnet noe. Den ene telefonen ble beskrevet som gammel, den andre var ny og ikke tatt i bruk. Har ikke sett noe om at det skulle være billig/enkel telefon. Kan jo være han bare kjøpte seg en ny telefon på veien.

Han var i følge timeline på både Efterlyst og Åsted Norge ved Svärdsö rundt 1630, og oppkoblet på Muskö 17.28, klokken 17.47 kjørte bilen gjennom bommen ved Kanada, etter to forsøk på å slå inn kode. Innimellom der et sted snakket han med militær vakten. Og valgte å kjøre gjennom bommen.
Det er en ganske tight timeline. Det gir ca 30min å snakke med vakten, slå inn koder og vurdere å kjøre gjennom bommen. I tillegg til å skulle finne riktige veier, fra Svärdsö til bommen, tydligen uten GPS. Han var alene/ensam og rolig/lugn og upåvirket, når han var ved militærbommen.
Bilen ble ikke funnet før dagen etter. Ramponert, hensatt med ett nedsaget tre. Med telefoner, pc, lommebok uten kontanter, og en Sag. Og skiltet bak var fjernet.

Hvorfor menteTJ at han måtte gjøre det på denne måten? Det at det er psykos virker lite trolig. Han hadde tydligen en adresse han skulle til. Det virker allt for rasjonelt for dyp psykotisk adferd.
Hva hastet på den andre siden av bommen?
Hvordan reagerte eventuelt dem han skulle møte på at TJ både hadde snakket med vakten og kjørt ned bommen? Når man ikke finner kommunikasjon på telefonen, ting skulle liksom være "inkognito".

Det er en utrolig fascinerende og mystisk historie. Må nesten si jeg at jeg på en måte håper det er et brott og blir oppklart. For dette blir en spennende FUP i så fall.
Citera
2022-02-18, 13:12
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Det är faktiskt rätt skumt att hans plånbok låg kvar i bilen - men att de där 17.000 Nkr var borta.

Kan Terje blivit bestulen på pengarna under natten 30/11-1/12 av någon som Terje visste skulle till Muskö? Kan det varit Terje som jagat efter någon och sedan själv råkat illa ut?

Vem tar ut pengarna ur sin plånbok och lämnar kvar den tom - för att ha den rejäla sedanbunten i fickan?

Nu stod ju i och för sig bilen där ute på Kanada tomtområde i någon månad, med öppen dörr initialt och sannolikt därefter olåst. Kanske har pengarna försvunnit då??

Nja, en person som normalt inte är tjuv kanske tar bara just pengarna?

Det är nog inte så ovanligt att man förvarar värdesaker på lite olika ställen när man är på resa. Var det en större sedelbunt så kanske det inte kändes så skönt att ha den i backfickan.

Vid bommen finns det några träd som blurrats ganska hårt, vad det nu kan betyda. https://www.google.com/maps/@59.0228608,18.2047179,3a,71.1y,57.26h,121.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-Y51I-sZtij8uOY_7QCUCA!2e0!7i16384!8i8192
Stora delar av Muskövägen är blurrad för att dölja en kontaktledning ser det ut som.
https://www.google.com/maps/@58.9698182,18.0626821,3a,57.5y,2.74h,99.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1swjQu2GzHj2WYljvUE4U-ZQ!2e0!7i13312!8i6656 Så vad som är vad kan vara svårt att gissa, men den som tittar på blurrningen vid bommen kan ju få en bra uppfattning om vart en eventuell kamera kan finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in