2022-02-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och ändå har det varit oppositionella kandidater vid varje ryskt val så det är ju inte som att folket bara haft Putin att välja på.
Bara kandidater som myndigheterna själva har godkänt. Kommunistpartiet brukar oftast komma tvåa i valen och används som ett alibi för det finns olika kandidater att välja på.

Hur många andra demokratiska länder finns det i världen där kommunister alltid är det näst största partiet? Hur stora är kommunisterna i andra fd östländer som är med i EU?

Då förstår man att det ryska valsystemet inte är fritt utan hårt styrt och reglerat.
Citera
2022-02-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Värst vad du var insatt i det ryska valet? Har du källa på att han valfuskar med falska röster? Finns det några konkreta bevis på att Putin mördar oppositionen? Vill du snacka valfusk så har du ju USA som ett rykande färskt exempel på det, men där gynnade det ju den "goda" sidan, så då är det väl inte så farligt.
Ja, bevisen är att oppositionen i Ryssland blir mördade och att det röstas med mängder av falska röster. Detta skulle inte kunna ske utan att Putin gett order om det.
Valfusk i USA saknas det däremot helt belägg för. Det existerade endast i korkade Trumpsupportrars fantasi. Inte ens Trump trodde på riktigt att han hade förlorat på grund av valfusk, det var endast något han kläckte ur sig som den dåliga förlorare han är.
Citera
2022-02-17, 17:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Folk väljer honom regelbundet. Han är inte senil som Biden.
Valobservatörer har inte mycket att anmärka.
Ryssland har utplånat statsskulden. De har inga krig utomlands, jämfört med USA. De sköter sitt.
När det behövdes var det ryssarna som till sist bombade bort IS, efter år av USA:s klantigheter.
Det är ett säkert tecken på en icke-fungerande demokrati om samma person tillåts behålla makten på livstid.

Hmm läste jag inte nyss i tidningen att Ryssland har tagit en del av Ukrainas territorium och för krig i östra delen? (fetade) Men du kanske inte räknar Ukraina som "utlandet" utan som en del av Ryssland? Eller?
Citera
2022-02-17, 17:35
Medlem
Vintergrisens avatar
Det enda det här visar är väl vilken extremt låg nivå den politiska debatten i det här landet håller och hur strategin för att "sänka SD" reducerats till halmgubbar hämtade från den lokala förskolan.
Citera
2022-02-17, 17:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är ett säkert tecken på en icke-fungerande demokrati om samma person tillåts behålla makten på livstid.

Hmm läste jag inte nyss i tidningen att Ryssland har tagit en del av Ukrainas territorium och för krig i östra delen? (fetade) Men du kanske inte räknar Ukraina som "utlandet" utan som en del av Ryssland? Eller?
Men att ryssarna krigar i östra Ukraina låter som bluff. Då vore hela världspressen i uppror. Inget nytt där vad jag vet.
Citera
2022-02-17, 17:39
Avslutad
Biden är definitivt ett större hot mot världsfreden än Putin. Inte för att Brandon skulle vara särskilt aggressiv, utan för att han är helt vilse. Någon annan styr USA och denne någon behöver inte ens visa sina kort. Putin vet man var man har, Brandon vet inte ens själv var han är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Allt för att flytta fokus från samhällsproblemen till nån som man kan mobba utan att riskera att själv hamna där.

Japp, klassiskt knep som genom alla tider har utnyttjats av makthavare för att försöka ena folket när det är kris inom landet. Söka en yttre fiende m.h.a krigsretorik. Argentina under militärregimen, Kuba, Nordkorea, Venezuela, Japan under kejsardömet, Kina under Mao, Kambodja under skräckväldet på 70-talet etc. etc. Finns otaliga exempel på hur denna sortens retorik har använts och missbrukats.

Med det sagt så stödjer jag absolut inte varken Ryssland eller Ukraina utan Sverige.
Citera
Medlem
Core.s avatar
Har inget till övers för bonnpartiet SD, förutom Jimmie. Tycker det var ett bra svar, artikelförfattaren försöker ju ta det ur sitt sammanhang med rubriksättning.
Citera
2022-02-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag ser det som en självklarhet att som socialdemokrat föredra Trump över Putin på alla plan, i synnerhet år 2018 då Trump ännu inte börjat babbla om valfusk.

Men jag antar att man som statsminister måste vara diplomatisk i sina svar och inte bara kan dissa en annan världsledare hur som helst.
Löfven svarade på det sättet, men inte Isabella Lövin som sade att båda var lika dåliga ungefär.

Jag hade kanske valt Trump över Putin. Men jag skulle inte ha valt Bush framför Putin med hans brutala krig i mellanöstern och allt elände som har följt av det. Hade du gjort det?

Det visar om något på hur konstig diskussionen om att man alltid måst välja USAs president framför Putin är.
Citera
2022-02-17, 17:42
Medlem
TonyBergmans avatar
Tycker det är ett bra svar men han borde vänta sig reaktionerna. Tycker nog han kunde valt bort Putin nu när han är på gränsen att invadera Ukraina för att slippa framstå som en fascist i media.
Citera
2022-02-17, 17:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Historiskt sett så är väl Danmark Sverige "ärkefiende"!
Vet inte om Danmark har ställ till med så mycket förtret.
Danskarna däremot....
Citera
2022-02-17, 17:47
Medlem
Det vekar ju vara fler som har svårt att välja. Nu mellan Trump och Putin

https://samnytt.se/lofven-slapp-valja-mellan-putin-och-trump-sa-kan-man-inte-se-det/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in