2022-02-16, 09:00
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Kul att du nämner det för här ska du få höra vad som hände igår. Jag besökte en bilhandlare som hade flera begagnade Zoe till försäljning och jag spanade in ett fint exemplar som jag beslutade mig för att provköra. Efter provkörningen möts jag av säljaren på parkeringen som lite genant uppger att bilen blivit såld. Hans kollega i samma hus fast en bit bort hade just sålt bilen! Lite snöpligt men inget att göra utan vända blicken mot den andra fina bilen som hade gått ca 1000mil till. Denna var krängningshämmarstaget bytt på och var således tystare i framvagnen.

I vilken prisklass på bilen samt övriga önskemål?
Citera
2022-02-16, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
I vilken prisklass på bilen samt övriga önskemål?

110 000-180 000kr ligger budget på. Syftet är att åka billigare än jag gör med min bensinare idag samt ha nybilsgaranti +att det ska vara en elbil förstås.

Önskemål är: Keyless entry, förvärmning kupé via app (värmepump), backkamera, farthållare, acceptabel ljudnivå.
Senast redigerad av flat7 2022-02-16 kl. 10:06.
Citera
2022-02-16, 10:40
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
110 000-180 000kr ligger budget på. Syftet är att åka billigare än jag gör med min bensinare idag samt ha nybilsgaranti +att det ska vara en elbil förstås.

Önskemål är: Keyless entry, förvärmning kupé via app (värmepump), backkamera, farthållare, acceptabel ljudnivå.

Kan bli svårt att hitta något nu när alla jagar begagnat.
Gäller mer eller mindre ha paxat bilen innan den är inbytt hos handlaren.
Ja eller få tag på en privat som känns bra.

Ska du pendla med bilen dagligen en massa mil?

Keyless entry saknar jag verkligen på e-Niron.
Vet inte hur många gånger jag lämnade bilen olåst de första veckorna.
Svårt när man har haft det i flera år.
Citera
2022-02-16, 10:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Nu kanske jag blandar ihop bilarna men är det inte så att strömmen till förvärmningen tas från batteriet även om man är ansluten till en laddare.

Det finns andra missar i elbilarna vad det gäller förvärmning.
Jag tror det var ID.3. Om man kommer till en laddare med mindre än 10% kvar så stängs värmen av tills laddningen överstiger 10%. Tiden det tar att ladda från 0% gör att bilen blir svinkall om det är kallt ute.

Kolla upp sånt där.
Citera
2022-02-16, 11:05
Medlem
Citat:

Ja det har jag nu och kommer ha på kommande bil också. Känns som ett måste. OK det är inte ett måste egentligen, men det är småpengar i det stora hela så självklart väljer man det.

De gånger jag har lånat eller hyrt bil för att min varit på reparation eller av andra anledningar och man har fått en bil som man måste ur nyckeln ur fickan hela tiden så känns det jobbigt faktiskt. Normalt sett ligger min bilnyckel alltid längst ner i fickan och flyttas bara därifrån när jag byter byxor. Behöver ju aldrig ta fram den för att låsa upp eller låsa bilen.

Att då köra andra bilar som inte har sånt system får en att känna att det är jävligt skönt att ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu kanske jag blandar ihop bilarna men är det inte så att strömmen till förvärmningen tas från batteriet även om man är ansluten till en laddare.

Jag tror det var ID.3. Om man kommer till en laddare med mindre än 10% kvar så stängs värmen av tills laddningen överstiger 10%. Tiden det tar att ladda från 0% gör att bilen blir svinkall om det är kallt ute.

Kolla upp sånt där.

Tycker det är lite väl extremt att börja stänga av värmen redan vid 10% Det var verkligen att ta i.
2% eller så låter mer acceptabelt eller allra helst ge föraren en varning och rekommendera att stänga av den, men ge föraren ett val.

Nu när du säger det så är det faktiskt något jag inte har koll på på min kommande e-208.
Jag har kollat på bland annat Björns videos som är rätt gamla vid det här laget, men minns inte om han nämnde något om den saken eller inte för e-208.

Jag vet i alla fall att bilar som är tillverkade år 2020 verkar dra ström från batteriet till förvärmning även om bilen är inkopplad på laddning.
Citera
2022-02-16, 11:59
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det har jag nu och kommer ha på kommande bil också. Känns som ett måste. OK det är inte ett måste egentligen, men det är småpengar i det stora hela så självklart väljer man det.

De gånger jag har lånat eller hyrt bil för att min varit på reparation eller av andra anledningar och man har fått en bil som man måste ur nyckeln ur fickan hela tiden så känns det jobbigt faktiskt. Normalt sett ligger min bilnyckel alltid längst ner i fickan och flyttas bara därifrån när jag byter byxor. Behöver ju aldrig ta fram den för att låsa upp eller låsa bilen.

Att då köra andra bilar som inte har sånt system får en att känna att det är jävligt skönt att ha det.

Ja iofs behöver jag inte använda nyckeln för att öppna/låsa.
Räcker att ha den i fickan och röra knappen för att öppna/låsa.
Det jag saknar är när man går iväg så låser sig bilen automatiskt.

Sen avsaknaden av en app är lite sådär.
Det funkar utan med skulle underlätta att ha en.
Förvärmning att kabeln måste sitta i samt ange tid för avfärd är en aning B.
Finns i de nyare versionerna av e-Niron.
Klarar mig utan det inget som stör oerhört mycket.
Ja förutom de gånger en laddning har avbrutits.
Citera
2022-02-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
"ZOE är luftigare än BMW 5". 520 är 5 meter lång alltså en meter längre. Nu kan jag lämna tråden skrattande.

Skämt åsido. Antingen är detta BAB7s första bil, eller så är hen jäkligt nöjd med bilen, och det är ju ett bra betyg.
Citera
2022-02-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Kolla upp sånt där.

Vet faktiskt inte var bilen plockar effekten till värmningen ifrån men jag TROR att den bara förvärmer när den är ipluggad och batteriet är över 40%. Har även läst att det finns någon tredjepartsapp för att frångå detta.
Citera
2022-02-16, 12:29
Medlem
Citat:
Kan bli svårt att hitta något nu när alla jagar begagnat.
Gäller mer eller mindre ha paxat bilen innan den är inbytt hos handlaren.
Ja eller få tag på en privat som känns bra.

Ska du pendla med bilen dagligen en massa mil?

Säljaren sa att han aldrig varit med om något liknande på 30år sett hur begagnat marknaden ter sig idag.

Jag kommer pendla närmare 7mil om dagen.
Citera
2022-02-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Håll dig till fakta!

Renault ZOE säljes inte i USA och Asien etc,, så allt snack om globala försäljningssiffror hör inte hemma här i en diskussion om ZOE.

ZOE säljes bara i europa och här är den extremt populär.

1, ZOE är den mest sålda elbilen överhuvudtaget i europa.
2, ZOE var den mest sålda elbilen i europa även år 2020.
3, ZOE var den näst mest sålda elbilen i europa förra året, 2021.

Nybilsförsäljning Elbilar Europa 2021
1, Tesla Model 3 – 139.573
2, Renault ZOE – 70.340
3, VW ID.3 – 67.831
4, VW ID.4 – 52.603
5, KIA e-Niro – 45.727
6, Fiat 500 – 43.165
7, Skoda Enyaq – 42.349
8, Peugeot e-208 – 41.978
9, Hyundai Kona Elektro – 41.757
10, VW e-Up! – 40.022

https://www.elektroauto-news.net/2022/zehn-meistverkauften-e-autos-2022-europa

Kul att du hackar på mitt påstående om att model3 säljer bättre än zoe i modern tid (dvs 2021 och framåt), bara för att hoppa upp som gubben ur lådan med en lista som visar att jag har rätt..
Globalt har väl fortfarande Leaf sålt mest (en gammal skitbil som vart med sedan 2011), vilka slutsatser ska vi dra av det, annat än att den är gammal och utbudet på elbilmodeller var knapert på den tiden?
Senast redigerad av Gullpotet 2022-02-16 kl. 12:43.
Citera
2022-02-16, 12:44
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Skämt åsido. Antingen är detta BAB7s första bil, eller så är hen jäkligt nöjd med bilen, och det är ju ett bra betyg.
"Min Renault är större inuti (luftigare) än en BMW 520", nä det är inte ett gott betyg det är rent ljug.

Jag är supernöjd med mina BMWs. Tror jag skrivit ett inlägg om dem.
Citera
2022-02-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har en Mercedes E klass W212 sedanmodell i garaget också, iofs årsmodell 2010 så den har några år på nacken men det kvittar, så jag vet vilka för-och-nackdelar de båda bilarna har, och på vilka punkter de skiljer sig.

Fördelen med min E klass är:
- lägre ljudnivå i högre hastigheter.
- mycket rymligare baksäte.
- finare kvalitetskänsla i härlig tyngd i detaljer och materialval.
- högre topphastighet, 213 km/h istället för 135 km/h som på ZOE.
- snabbare acceleration, 0-100 km/h på 10,2 sek istället för 13,2 sek som på ZOE.
- Adaptiv farthållare och auto nödbroms.

Fördelen med min ZOE är:
- man sitter högre
- man har bättre runt-om-sikt
- man har en luftigare känsla kupen fram
- större och högre insteg, lättare att gå in och ut ur bilen.
- lättare att parkera
- smidigare i stan
- kvickare och roligare att köra i stan
- bättre navi och live-trafikinfo.
- billigare milkostnad

Det går bara inte att låta bli att kommentera detta inlägg. Mercan är 12 år gammal och du tar upp att Zoe har bättre navi? Tacka fan för det annars undrar man vad Renaults ingenjörer håller på med? Sen dina högst subjektiva kommentarer om "luftigare känsla" ja det får ju stå för dig.

Det måste i alla fall vara skönt med högre insteg och lättare att gå in och ut ur din tjejbil så inte butpluggen skaver så mycket i röven på dig och kortkorta kjolen inte glider upp så lätt. Även att du inte snubblar så lätt när du sätter ner pumpsen i marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in