2022-02-15, 16:24
Avslutad
Hon är över 50 nu. De pensionerar ju folk tidigt på SVT. Det blir jobbigt när all diskriminering krockar. Vill man inte "inkludera" äldre på SVT?

Stig Strand var ju runt 50 när han fick kicken som expertkommentator på SVT sport. Efter det har de bara haft totalt värdelösa "experter". Men unga har de varit i alla fall.
Senast redigerad av Juristen08 2022-02-15 kl. 16:32.
Citera
2022-02-15, 16:25
Medlem
Det här luktar att man försöker undvika LAS eller dylikt.
Citera
2022-02-15, 16:49
Medlem
Någon skrev att man försöker runda LAS men det stämmer inte. Anställningsformen som beskrivits är inte ovanlig i mediebolag, såvida du inte har en visstidsanställning vid bolaget så behåller du din tillsvidaretjänstgöring MEN du har inte befattningsskydd att vara just programledare. Även om journalister vid just SVT klagar på detta så vill vi tittare ha variation av ansikten i etern. Det är såhär man säkrar det.

Det är problematiskt med åldersdiskriminering i de fall det uppstår och TV är ett ställe där det säkert förekommer. SVT måste ändå vara det bolag i Sverige som tillgodoser blandning av både etnicitet och kön bäst så där tror jag faktiskt att det handlar om hjärnspöken hos vissa journalister. Man angriper SVT på representation av etnicitet för att man vet att det i staten finns hög svansföring i de här frågorna.
Citera
2022-02-15, 17:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Offerkoftan på här, asså det blir så pinsamt..
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mrEk84/pia-herrera-tvingas-bort-fran-gokvall-i-svt

Rent krasst så tycker hon att hon ska få gå runt reglerna som finns för att hon inte är etnisk Svensk. "absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här", jo visst vi vi säger väl så.

Jättebra programledare men seriöst så tröttsamt med offerkoftan hela tiden från folk med utländskt påbrå. Vi är många etniska Svenskar som dagligen får nej från jobb för att invandrare med lönebidrag på 80% är mer attraktiva. Ser inte Svenskar som går ut i media och lipar över det, nej de får inte göra sin röst hörd det ska tystas ner.

Ofta är Go kväll mer svart än vitt på grund av alla inbjudna kulörta gäster. Men man ser väldigt sällan någon pensionär som ändå är 20% av befolkningen.
Citera
2022-02-15, 17:37
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Någon skrev att man försöker runda LAS men det stämmer inte. Anställningsformen som beskrivits är inte ovanlig i mediebolag, såvida du inte har en visstidsanställning vid bolaget så behåller du din tillsvidaretjänstgöring MEN du har inte befattningsskydd att vara just programledare. Även om journalister vid just SVT klagar på detta så vill vi tittare ha variation av ansikten i etern. Det är såhär man säkrar det.

Det är problematiskt med åldersdiskriminering i de fall det uppstår och TV är ett ställe där det säkert förekommer. SVT måste ändå vara det bolag i Sverige som tillgodoser blandning av både etnicitet och kön bäst så där tror jag faktiskt att det handlar om hjärnspöken hos vissa journalister. Man angriper SVT på representation av etnicitet för att man vet att det i staten finns hög svansföring i de här frågorna.

Omfattas inte denna anställningsform av LAS? Har man jobbat i tre år borde det omfattas. Det är väl två år som gäller för fast anställning.
Citera
2022-02-15, 18:21
Medlem
picapicans avatar
Programanställning förekommer tydligen bara inom Public service och syftar till att berika bolagens utbud med s.k. "utomstående". Är det en finare omskrivning för inkvotering?

Vad jag förstår skulle Pia kunna ha programanställning längre tid än 60 månader (5 år) och har då rätt att begära fast anställning. Detta vill tydligen SVT undvika.

https://journalistklubbensr.se/f%C3%B6r%20medlemmar/programanst%C3%A4llda.html
https://journalistklubbensvt.se/about%20us/programanst%C3%A4llning.html
Citera
2022-02-15, 18:21
Medlem
Tack för denna tråd, ville nästan starta en själv. Pia klarar inte jobbet. Helt usel på att intervjua, självupptagen och pladdrar på om sig själv och aldrig frågor på djupet på intressanta gäster. Tappar bort sig och gör gästerna obekväma. Matinslagen passerar förbi där det kunde finnas mera att ge.

Gokväll har lyckats som program tack vare programledarna men har säkert tappat pga Pia. Jag vet inte hur delaktig i redaktionen hon varit men det känns som att en del udda inslag har kommit in sedan hon började. Jobba med något annat, tycker jag.
Citera
2022-02-15, 18:25
Medlem
Hon är löjlig. Hon påstod att hon blivit utsatt för rasism bara för en person frågade varifrån hon härstammade.
Citera
2022-02-15, 18:27
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ofta är Go kväll mer svart än vitt på grund av alla inbjudna kulörta gäster. Men man ser väldigt sällan någon pensionär som ändå är 20% av befolkningen.

...och 90 % av tittarskaran
Citera
2022-02-15, 18:27
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Det här luktar att man försöker undvika LAS eller dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino

LAS har inget med det här att göra. Men det är allmänt känt att SVT och SR är sjukt skrattretande usla när det kommer till arbetsvillkor. Om det hade varit ett annat företag som behandlade sina anställda som SVT och SR gör hade hade Uppdrag granskning haft julafton 366 dagar om året (skottår).
Citera
2022-02-15, 18:31
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
TS borde snarast heta "Herrera försöker tvinga sig kvar".

Jag har aldrig sett programmet, men kanske lika bra att de äldre tittarna vänjer sig vid hur det numera ser ut på sjukhuset och åldringsboendet. Kulörta gäster kan vara roligare än svenska f.ö., även på åldringsboendet. Bara de kan svenska.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-15 kl. 18:34.
Citera
2022-02-15, 19:18
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
SVT har ambitionen att bättre representera landets befolkning, och jag har tyckt att viljan känns ärlig, jag vill tro att den är det. Men i så fall måste mångfalden få finnas på riktigt, inte bara i form av punktinsatser. Samtidigt vill jag absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här eller har någon speciell etnisk bakgrund.
Men det är just det du har fått. Precis som de flesta invandrare i TV-rutan och på olika jippon.

I hennes fall har jag ingen sympati, med tanke på att hon säger "ambitionen att bättre representera landets befolkning".

Med andra ord vill hon ha fler svartskallar på TV och i media. Som om vi inte redan har nog.

Säger man så, så vill man kvotera in folk - precis så som hon har blivit inkvoterad. Hon har fått sitt jobb på grund av sin hudfärg och, med största sannolikhet, inte hennes meriter eller skicklighet.

Troligtvis har hon fått jobbet istället för någon som varit mycket mer kompetent, men som hade fel hudfärg (vit).

Att nu börjar gnälla över rasism och att hon borde få omkring reglerna, eftersom hon är en huding, är skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in