2022-02-15, 16:06
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Därför att Federley-uthängningen går att jämföra med dumpenuthängningarna, inte rakt av men det finns flera gemensamma nämnare.

I bägge fallen handlar det om media med utgivningsbevis, de informerar om personers aktiviteter, i ena fallet handlade om att Federley låg med en pedofil, i de andra fallen handlar det om människor som raggar vad de tror är barn, minderåriga och pedofilmammor. I bägge fallen får informationsspridningen långtgående konsekvenser för de uthängda personerna. När Federleys fall diskuterades i juridisk kontext stod det klart att media inte kunde dömas så sett till de gemensamma nämnarna så är Dumpen inte ett självklart ärende ur juridiskt perspektiv.

Den största skillnaden är att Federley är en offentlig person, som dessutom satt i maktposition, och därför finns det stort allmänintresse kring hans person. Det är svårt att argumentera att någon av de uthängda på Dumpen på något sätt är offentliga (mer än du och jag) eller har någon form av maktpositioner.
Citera
2022-02-15, 16:08
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Därför att Federley-uthängningen går att jämföra med dumpenuthängningarna, inte rakt av men det finns flera gemensamma nämnare.

I bägge fallen handlar det om media med utgivningsbevis, de informerar om personers aktiviteter, i ena fallet handlade om att Federley låg med en pedofil, i de andra fallen handlar det om människor som raggar vad de tror är barn, minderåriga och pedofilmammor. I bägge fallen får informationsspridningen långtgående konsekvenser för de uthängda personerna. När Federleys fall diskuterades i juridisk kontext stod det klart att media inte kunde dömas så sett till de gemensamma nämnarna så är Dumpen inte ett självklart ärende ur juridiskt perspektiv.

Nej det har du rätt i. Vi får helt enkelt se hur det blir. Dock kan man ju se Federley som en offentlig person och därmed finns ett allmänintresse medier kan hänvisa till. I Dumpens fall är det ju helt vanliga privatpersoner det handlar om istället så visst är det frågan om spridningen hör till allmännyttan egentligen.

Edit: moralhora 3 sekunder snabbare på att svara.
Citera
2022-02-15, 16:09
Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om dessa uthängningar, sett ut flera perspektiv. Jag tror att inte att detta är det bästa sättet att lösa problemet på, tvekar faktiskt på om de ens gör någon skillnad. Nu kan jag inte sätta mig in i hur pedofiler tänker, men tänker att någon som blir uthängd och till följd blir av med jobb och sociala relationer kan drivas ännu djupare in i träsket när man inte längre har något att förlora. En pedolfilstämpel är svår att tvätta bort, och har man inget kvar att kämpa för saknar man lite incitamenten för att göra en förändring. Kan inte heller undgå att tycka synd om dessa män. Att deras agerande är fel och jävligt vidrigt är självklart, men man märker hur ensamma och närhetstörstande de är. Den utbredda ensamheten i samhället leder tyvärr till att män blir uppgivna och desperata. Som sagt, ingen ursäkt till deras beteende men vill man lösa problemet på djupet måste man ta in fler perspektiv.

Jag tror att de hade kunnat lyckas bättre med att hota med uthängning om personen inte söker hjälp. Men det hade inte skapat lite bra content och till följd donationer. Patrik S. tror jag skiter i all uppmärksamhet och liknande, men av kvinnan får jag lite "attention need"-vibbar. Hur hon lite gör detta för att få synas, höras och agera hjälte utåt.

Med allt detta sagt så måste jag säga att underhållningsvärdet är stort! Ångesten i deras ansikten när de förstår att det är kört och deras desperata försök till ursäkter. En rolig iakttagelse är också hur det till 95% är vita etniska svenskar som åker fast!
Senast redigerad av AVART3N 2022-02-15 kl. 16:15.
Citera
2022-02-15, 16:10
Medlem
Nosstocks avatar
Någon mer som har problem med att komma åt sidan som har bredband från ComHem?
Citera
2022-02-15, 16:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Den största skillnaden är att Federley är en offentlig person, som dessutom satt i maktposition, och därför finns det stort allmänintresse kring hans person. Det är svårt att argumentera att någon av de uthängda på Dumpen på något sätt är offentliga (mer än du och jag) eller har någon form av maktpositioner.

Federley är offentlig person i maktposition - som låg med en pedofil och "fick sitt liv förstört", trots total frånvaro av brottslig handling. Dumpenmännen raggar på barn och minderåriga, de bokar in dejter med de barn och minderåriga de sexchattat med och skickat runkfilmer till. Det dumpen hävdar är att dessa mäns aktiviteter ligger i allmänhetens intresse. Skulle Federleys knullande av pedofiler vara av större allmänintresse än dumpenmännens aktiviteter? Tvek. Vad tycker du är mest intressant? Vad tycker barnfamiljer är mest intressant? Detta är inte ett solklart ärende, juridisk prövning behövs.

Oavsett talar dumpenmännens aktiviteter för sig själva och det är fantastiskt bra att Dumpen blottlägger peddoproblematiken på nätet samt att svensk lag inte skyddar svenska barn, något även Porrfribarndom varit inne på.
Citera
2022-02-15, 16:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Nej det har du rätt i. Vi får helt enkelt se hur det blir. Dock kan man ju se Federley som en offentlig person och därmed finns ett allmänintresse medier kan hänvisa till. I Dumpens fall är det ju helt vanliga privatpersoner det handlar om istället så visst är det frågan om spridningen hör till allmännyttan egentligen.

Edit: moralhora 3 sekunder snabbare på att svara.

- och jag svarade moralhora med:

Vad som är allmänintresse och inte, är frågan.
Citera
2022-02-15, 16:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVART3N
Kan inte heller undgå att tycka synd om dessa män.

Wow. Pedofiler är 100% empatistörda egoister som inte tvekar inför att förstöra minderåriga, både psykiskt och fysiskt, bara de får peta in sin kuk i deras kroppar. Det här samhället verkar behöva bilder på våldtagna barnkroppar och intervjuer med deras ägare.
Citera
2022-02-15, 16:29
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock

Förra veckan informerade Dumpen om att sidan packat ihop pga överbelastning, att denna vecka ska gå åt till renovering. Förhoppningsvis fungerar sidan from 21/2.
Citera
2022-02-15, 16:31
Medlem
Lavas avatar
Ni som inte kommer in på Dumpen.se kan uppdatera er via podden istället:

https://play.acast.com/s/dumpenpodden/vi-rullar-vidare?fbclid=IwAR2g1OUOb5jtX67BITLRN6qBXeF6mNO-1EAuv4t6d7Dez3k0tCm2kTh4z8M
Citera
2022-02-15, 16:38
Avslutad
Citat:
Dumpen funkar att besöka med telefon och annat IP - åtminstone för mig.

Så här ser jag det:
1) Stor glädje för många vilket får läggas i den positiva vågskålen +
2) Stort lidande för få och urholkade/kringgång av rättsprinciper -
3) Få eller inga pedofiler eller gromare tas fast -
4) Avdramatisering och avstigmatisering av pedofili +
5) Kan påverka polisens arbete negativt -
6) Främst hat mot pedofiler ligger bakom- vilket är förståeligt +-
7) Flera eller tom de flesta fallen är sannolikt olagliga +-
8) Rör om i grytan +
9) Något att syssla med för Sjöberg & Co +

Konstigt är det när de flesta förespråkar outing men i andra avseenden är emot. Mao är det egentligen självklart då det mesta under solen handlar om egenintresse.
De flesta som inte utsatts för brott eller har personliga erfarenheter i olika frågor kan inte sätta sig in i andra människor. Detta gäller nästan allt och alla - men kanske inte mig, hoppas och vill jag tro...

99.9% av vanligt folk är de facto empatistörda.
Citera
2022-02-15, 17:17
Avslutad
Citat:

Ja, men om jag gick in via TOR som någon här i tråden föreslog så funkade det.
Vet inte vad det kan bero på, utan TOR har jag inte kommit in på flera dagar.
Citera
2022-02-15, 17:33
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Federley är offentlig person i maktposition - som låg med en pedofil och "fick sitt liv förstört", trots total frånvaro av brottslig handling. Dumpenmännen raggar på barn och minderåriga, de bokar in dejter med de barn och minderåriga de sexchattat med och skickat runkfilmer till. Det dumpen hävdar är att dessa mäns aktiviteter ligger i allmänhetens intresse. Skulle Federleys knullande av pedofiler vara av större allmänintresse än dumpenmännens aktiviteter? Tvek. Vad tycker du är mest intressant? Vad tycker barnfamiljer är mest intressant? Detta är inte ett solklart ärende, juridisk prövning behövs.

Oavsett talar dumpenmännens aktiviteter för sig själva och det är fantastiskt bra att Dumpen blottlägger peddoproblematiken på nätet samt att svensk lag inte skyddar svenska barn, något även Porrfribarndom varit inne på.

Men du håller å andra sidan med på att Federley är en offentlig person och i en maktposition. Media ska ju fungera som en tredje statsmakt och det gör den ju i detta fall. Där har du den stora skillnaden. Gick för övrigt Federley vidare med det juridiskt?

Lägger du ifrån dig dina personliga känslor (ja, jag vet att det fan är svårt även för mig) och ser det helt utifrån ett objektivt synfält så är ju männen som hängs ut per lagen oskyldiga då de egentligen inte har gjort något brottsligt. Då finns inget allmänintresse.

Sen vad den vanliga medborgaren därav tycker är en annan femma. Jag tycker det är ett svinigt pissigt beteende men det har ju inget med lagen egentligen att göra. Sedan finns ju alltid risken att någon har blivit "ditsatt" av någon annan. Det kan vi ju aldrig 100 veta.
Senast redigerad av Hussefar 2022-02-15 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in