2022-02-15, 05:03
Medlem
Ja det hela började med att det luktade väldigt konstigt i hela höghuset sedan 3 veckor tillbaka, men det var inget jag koncentrerat mig på.

Men lukten började bli mycket starkare och påtaglig att man börja undra vad det är som har ruttnat, lukten var som starkast på min våning.

Förrigår så fick jag nog och började knacka på 3 av mina grannar på min våning. Fast dom var lika förvånade över lukten och visste inte vart den kom ifrån.

Det fanns bara en granna kvar på min våning som jag inte öppnade dörren och det är en man som bor fast som sällan är ute, man ser typ 2 gånger om året.

Hur som helst väntade jag en dag till sedan så kontaktade jag hyresvärden som kom för att kolla vad det var som luktade. Dom kom och hittade inga fel i och den ända misstanken dom hade var att det var han mannens hem som luktade.

På kvällen kom dom igen med nyckel till huset och jag fick följa med in där jag fick se min granne ligga död i sin säng, det var det sjukaste jag sett.

Det var så illa att taket ovanför hans säng hade fått en stor svart fläck och jag vill inte gå så mycket på detalj men efter detta så kan jag inte sova och mår inte bra. Det var första gången jag såg ett lik, ett lik som har ruttnat.
Senast redigerad av Tiktaki 2022-02-15 kl. 05:14.
Citera
2022-02-15, 06:26
Medlem
TheFinals avatar
Första gången är alltid lite speciell, doften kommer sätta sig på hjärnan och du kommer bli påmind om den när du minst anar.

Ett tips är att vända dig till vårdcentralens kurator bara för ett kort samtal, det kan hjälpa med ett bara så du får vädra sinnet lite. Eller tala med någon nära.

Sen är människor olika hur och om de reagerar, men om du reagerar nu så gör något åt det.
Det finns en orsak till att tex polis, räddningstjänst mfl alltid har debriefing efter situationer över det vanliga.
Citera
2022-02-15, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiktaki
Men va hur kommer polisen veta att jag gick in. Asså jag var i rummet i en halv minut och gick ut lika fort. Ja jag kan erkänna det var dumt av mig att vara så nyfiken men kan jag bli misstänkt för något nu?????

Men du skrev väl att hyresvärden kom och att du fick följa med in?
Jag förstår det då som att hyresvärden öppnade upp lägenheten och visste om att du var där och gick in?

Nej, detta ska du så klart inte oroa dig över. Är du osäker på ifall du gjort något fel så kan du ju fråga/prata med hyresvärden men utifrån det du skrivit verkar väl allt ok.

Däremot kan jag förstå att det kan kännas hemskt att ha sett ett lik för första gången. Det är ju något som vi oftast inte är vana vid om det inte är något som ingår i vårt yrke på något sätt (som exempelvis sjukvårdspersonal).

Gå inte runt och tänk på det för mycket och försök se det som något naturligt (som det ju faktiskt är). Din granne somnade troligtvis in lugnt och stilla och det var ju bra att du kollade upp lukten så att eventuella anhöriga kan bli underrättade och att kroppen nu tas om hand inför en eventuell begravning.

Men känner du att du fortsätter må dåligt utav det så tycker jag att du ska gå och prata med någon om detta, det är absolut inget att skämmas för och något som terapeuter och psykologer är vana vid att hantera.
Citera
2022-02-15, 07:00
Medlem
BluePrinces avatar
Sluta snacka skit om hemfridsbrott, varför skulle polisen ens veta att han var inne i lägenheten och varför skulle de bry sig om det? Han var en granne som brydde sig och han var den som larmade. Sluta vända ämnet från det som är viktigt.

Jag hörde min grannes dödsrop för många år sedan och det förföljer mig ännu. Det var något konstigt ljud som helt tydligt var en människa men inte som något jag hört tidigare. Det höll på en lång stund. Det hördes mest när jag var i köket men lät som det kom uppifrån. Jag bodde högst upp i ett trevåningshus med vinden ovanför och en gammal dam vägg i vägg som hade sin lägenhet i trappuppgången bredvid. Under mig bodde ett äldre par, en pigg och glad farbror och hans ängsliga dementa fru.

Jag blev orolig att det hade hänt damen bredvid något så jag sprang ner och upp i trappen bredvid men hon öppnade och sa att hon också hade hört ljudet, det hade slutat precis så tillsammans gick vi upp på vinden och kollade ifall det var någon där uppe. Det var tomt så vi stod och småpratade en stund sedan gick jag ner till mig.

Tio minuter senare hörde jag hur någon grät och ropade pappa, pappa
Hos grannen nedanför mig satt dottern till paret hukad över gubben som låg död i köket. Den förvirrade mamman hade kommit till hennes jobb som var i närheten och sagt att pappa ligger i köket och hon rusade dit men han var ju stendöd redan.

Det var alltså hans rop på hjälp jag hade hört och jag min idiot ringde inte på deras dörr! Om jag hade gjort det hade jag kanske kunnat rädda honom! Frun hade ju inte tänkt på att ringa 112 i sitt förvirrade tillstånd.

Det är en av de dåliga val jag ångrar i livet och tänker på ibland och blir förbannad på mig själv. Gubben var så snäll och glad, en pigg gubbe som brukade skotta snö och fixa på gården fast vi bodde i hyresrätt bara för att han tyckte det var kul att vara ute och göra saker. Jag träffade på honom dagen innan på gården när han stod och fixade något och vi hejade, jag tyckte han var lite konstigt grå i ansiktet men han var ju glad och annars som vanligt. Jag vet inte vad han dog av för jag frågade aldrig men kanske var det en hjärtinfarkt. Och där låg han så länge och ropade högt på hjälp den stackars saten, med sin dementa fru som inte kunde göra något.

Det var första gången för mig också jag såg en död människa. Det var läskigt och fascinerande på samma gång.
Citera
2022-02-15, 07:12
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Sluta snacka skit om hemfridsbrott, varför skulle polisen ens veta att han var inne i lägenheten och varför skulle de bry sig om det? Han var en granne som brydde sig och han var den som larmade. Sluta vända ämnet från det som är viktigt.

Jag hörde min grannes dödsrop för många år sedan och det förföljer mig ännu. Det var något konstigt ljud som helt tydligt var en människa men inte som något jag hört tidigare. Det höll på en lång stund. Det hördes mest när jag var i köket men lät som det kom uppifrån. Jag bodde högst upp i ett trevåningshus med vinden ovanför och en gammal dam vägg i vägg som hade sin lägenhet i trappuppgången bredvid. Under mig bodde ett äldre par, en pigg och glad farbror och hans ängsliga dementa fru.

Jag blev orolig att det hade hänt damen bredvid något så jag sprang ner och upp i trappen bredvid men hon öppnade och sa att hon också hade hört ljudet, det hade slutat precis så tillsammans gick vi upp på vinden och kollade ifall det var någon där uppe. Det var tomt så vi stod och småpratade en stund sedan gick jag ner till mig.

Tio minuter senare hörde jag hur någon grät och ropade pappa, pappa
Hos grannen nedanför mig satt dottern till paret hukad över gubben som låg död i köket. Den förvirrade mamman hade kommit till hennes jobb som var i närheten och sagt att pappa ligger i köket och hon rusade dit men han var ju stendöd redan.

Det var alltså hans rop på hjälp jag hade hört och jag min idiot ringde inte på deras dörr! Om jag hade gjort det hade jag kanske kunnat rädda honom! Frun hade ju inte tänkt på att ringa 112 i sitt förvirrade tillstånd.

Det är en av de dåliga val jag ångrar i livet och tänker på ibland och blir förbannad på mig själv. Gubben var så snäll och glad, en pigg gubbe som brukade skotta snö och fixa på gården fast vi bodde i hyresrätt bara för att han tyckte det var kul att vara ute och göra saker. Jag träffade på honom dagen innan på gården när han stod och fixade något och vi hejade, jag tyckte han var lite konstigt grå i ansiktet men han var ju glad och annars som vanligt. Jag vet inte vad han dog av för jag frågade aldrig men kanske var det en hjärtinfarkt. Och där låg han så länge och ropade högt på hjälp den stackars saten, med sin dementa fru som inte kunde göra något.

Det var första gången för mig också jag såg en död människa. Det var läskigt och fascinerande på samma gång.
Fyfan vilket trauma för alla inblandade, gjorde mig lite illa till mods att läsa så här på morgonkvisten

Förmodligen kommer du alltid att minnas det men har du tur så bleknar de värsta ögonblicken så sakteliga bort.
Citera
2022-02-15, 07:47
Medlem
Svaret till TS, Du har inget att oroa dig för snarare har du visat att du är en granne som bryr sig.
Men du behöver inte räkna med ett rättsligt efterspel.
Sen den synen du såg, du kommer nog att må dåligt av det ett tag och en syn du troligen aldrig glömmer. Men det bleknar bort.
Har varit med om motsvarande då jag var vicevärd i en brf och släppte in polisen. En syn man aldrig glömmer och det tog ett tag innan den försvann från mina tankar.
Citera
2022-02-15, 08:00
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Det var så illa att taket ovanför hans säng hade fått en stor svart fläck och jag vill inte gå så mycket på detalj men efter detta så kan jag inte sova och mår inte bra. Det var första gången jag såg ett lik, ett lik som har ruttnat.

Tråkigt att du mår dåligt över detta. Jag förstår dig då jag själv skulle ha men efter en sådan sak tror jag.

Jag var med om en liknande händelse en gång, men då följde jag inte med in när de kom för att öppna lägenheten eftersom jag anade vad som hade hänt där inne.

Hur bearbetar du detta, låter som att det tär på dig?
Citera
2022-02-15, 08:38
Medlem
Luktade illa i flera veckor och du hade inte sett grannen på länge.
Hade inte varit svårt att lägga ihop två och två och fatta att ngn ruttnade där inne.

Tror du är lite morbid och ville egentligen se kroppen, medvetet eller inte ...
Citera
2022-02-15, 09:15
Medlem
Att hyresvärden bara klampar in känns som ett brott, normalt så kontaktar dem polisen och polisen kontrollerar bostaden.

Tvivlar på att det blir några rättsliga åtgärder men det förfarandet var det när min älskade äldre granne avled. Tack och lov som blev hon inte liggandes allt för länge.
Senast redigerad av skn88 2022-02-15 kl. 09:18.
Citera
2022-02-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ja det hela började med att det luktade väldigt konstigt i hela höghuset sedan 3 veckor tillbaka, men det var inget jag koncentrerat mig på.

Men lukten började bli mycket starkare och påtaglig att man börja undra vad det är som har ruttnat, lukten var som starkast på min våning.

Förrigår så fick jag nog och började knacka på 3 av mina grannar på min våning. Fast dom var lika förvånade över lukten och visste inte vart den kom ifrån.

Det fanns bara en granna kvar på min våning som jag inte öppnade dörren och det är en man som bor fast som sällan är ute, man ser typ 2 gånger om året.

Hur som helst väntade jag en dag till sedan så kontaktade jag hyresvärden som kom för att kolla vad det var som luktade. Dom kom och hittade inga fel i och den ända misstanken dom hade var att det var han mannens hem som luktade.

På kvällen kom dom igen med nyckel till huset och jag fick följa med in där jag fick se min granne ligga död i sin säng, det var det sjukaste jag sett.

Hur fan kan taket ovanför liket bli svart, rök det om honom? Har aldrig sett ett lik själv, men detta låter mycket obehagligt. Man har ju hört talas om flugor och larver, men det här verkar konstigt. Det som gör mig imponerad är att det finns människor som har psyke nog att ta hand om sånt här.
Citera
2022-02-15, 09:52
Moderator
Maviels avatar
Jag har hamnat i det där några gånger i yrkets vägnar och det är något man aldrig riktigt kommer över. Jag tycker du ska gå och prata med någon professionell. Bilden på din näthinna kommer du nog aldrig att bli av med men det går att skaka av sig bilden lite lättare med tid.

Du har inte gjort något fel. Såklart borde du inte gått in vilket du redan förstått, men det ligger ju på hyresvärden. Om något så gjorde du något bra som sa ifrån så att han kunde hittas.

Det är sorgligt i vårt samhälle att det kan gå så långt att en person kan ligga död länge i sin lägenhet utan att saknas.
Citera
2022-02-15, 10:07
Medlem
Citat:

Den absolut bästa medicinen är att prata om händelsen, med så många du kan.
Varje gång du återberättar vad du upplevt så är det en form av rehabilitering för ditt psyke.
Detta är råd en bekant fick av sjukhusets akut-psykolog efter att ha råkat ha ihjäl sitt barn. Så skriv ner alla dina känslor på papper sen bränner du pappret i en metallhink eller liknande.
Prata om det med alla i ditt kontaktnät.
Ju fler och fler gånger du pratar om det ju närmare kommer du acceptans.

Du ska INTE LIGGA SJÄLV på nätterna och grubbla.
Senast redigerad av ModelX 2022-02-15 kl. 10:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in