Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-08, 23:07
  #229
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Lider med de som har sådär ont!

Jag har senaste 1-2 veckorna haft problem med migrän/huvudvärk, vaknar med smärta i höger öga, ovanför ögonbrynet och mot tinning samt sidan av näsan ungefär. Brukar oftast vara värst när jag vaknar och då pallar jag inte göra ett skit typ, håller i sig i flera timmar men brukar kännas bättre på kvällen.

Det är smärtsamt men inte så att jag skriker och reagerar så hårt som på filmerna ovan, även om jag kan känna benägenhet att slå mot huvudet lite.

Har jag ens migrän då tro? Kan detta vara Hortons eller måste det vara ännu smärtsammare för att vara det?
.
Du beskriver exakt samma symtom som jag har.
Fick '' diagnos'' via telefon häromdagen av läkare efter ha blivit inskickad av vårdcentralen på en skiktrötgen. Haft ont i halva huvet i två veckor nu till och från, idag bytte det sida? Kan det göra det? Farsan hade hortons så nu fick jag också den diagnosen. Men när man läser här börjar man ju tvivla om man verkligen har tillräckligt ont, eller finns det olika grader av helvetet?
Citera
2020-12-09, 10:59
  #230
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
.
Du beskriver exakt samma symtom som jag har.
Fick '' diagnos'' via telefon häromdagen av läkare efter ha blivit inskickad av vårdcentralen på en skiktrötgen. Haft ont i halva huvet i två veckor nu till och från, idag bytte det sida? Kan det göra det? Farsan hade hortons så nu fick jag också den diagnosen. Men när man läser här börjar man ju tvivla om man verkligen har tillräckligt ont, eller finns det olika grader av helvetet?

Alla upplever smärta individuellt och är olika smärttåliga. Så det är svårt att säga att det måste göra si eller så ont. Vissa skriker som en gris när de skär sig på ett papper. Andra kan helt oberörda trampa barfota på lego utan att stöna.

Det är sällsynt att smärtan byter sida, men det förekommer.
Citera
2020-12-09, 13:34
  #231
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Alla upplever smärta individuellt och är olika smärttåliga. Så det är svårt att säga att det måste göra si eller så ont. Vissa skriker som en gris när de skär sig på ett papper. Andra kan helt oberörda trampa barfota på lego utan att stöna.

Det är sällsynt att smärtan byter sida, men det förekommer.

Har idag nog reviderat min huvudvärk till spänningshuvudvärk, vilket gjorde att jag slappnade av och då släppte värken ganska snart, kanske hänger ihop.

Ang. lego så är det där ljug, ingen kan trampa på lego utan att vråla som att ena armen slets av , bara att den del lyckas göra det tyst.

Men hypokondrikern i mig kommer nog hitta nån annan diagnos inom kort är jag rädd för.
testa att doppa underarmarna i iskallt vatten (tips jag hittade via google) hjälpte lite iaf.
Citera
2020-12-14, 05:52
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
.
Du beskriver exakt samma symtom som jag har.
Fick '' diagnos'' via telefon häromdagen av läkare efter ha blivit inskickad av vårdcentralen på en skiktrötgen. Haft ont i halva huvet i två veckor nu till och från, idag bytte det sida? Kan det göra det? Farsan hade hortons så nu fick jag också den diagnosen. Men när man läser här börjar man ju tvivla om man verkligen har tillräckligt ont, eller finns det olika grader av helvetet?

Det gick över för mig efter några veckor som tur var, var ett helvete att vakna nästan varenda dag med den skiten.

Jag gick dock inte till vårdcentralen, är detta något jag bör göra även fast det gick över?

Jag har läst att vid tumörer och dylikt så får man personlighetsförändringar och huvudvärken försvinner inte helt plötsligt någon dag, så då kan jag väl knappast ha det även om man är paranoid av sig.
Citera
2020-12-14, 09:35
  #233
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det gick över för mig efter några veckor som tur var, var ett helvete att vakna nästan varenda dag med den skiten.

Jag gick dock inte till vårdcentralen, är detta något jag bör göra även fast det gick över?

Jag har läst att vid tumörer och dylikt så får man personlighetsförändringar och huvudvärken försvinner inte helt plötsligt någon dag, så då kan jag väl knappast ha det även om man är paranoid av sig.
Sån här oklar huvudverk vete fan om dom gör nått med. I helgen har jag haft ont på flera olika ställen. I bihplan på vänster sida, baktill på höger sidan. Fan det flyttar runt. Kanske det är flera orsaker?
Citera
2020-12-28, 18:57
  #234
Medlem
Jannebigplays avatar
Tycker inte att det ni beskriver är hortons. Hortonsmärtan är skarp. Som en tandläkarborr som borrar i tinningen och ögat samt strålar ner mot smärtan. För att förstå omfattningen så kan ni tänka er att ni ligger och sover men vaknar helt plötsligt mitt i natten. Ni känner att det är som om någonting börjar att gnaga bakom ögat men ni ber till gudarna att det inte är hortons. Inte den här gången. Men gnagningarna börjar växa till rejäla hugg och efter fem minuter så är attacken igång. Det är just det som är speciellt med hortons. En fruktansvärd smärta men den går över efter runt en timme och sedan kan du gå och lägga dig igen. Olika människor får olika långa attacker men det är sällsynt att de sträcker sig över 2-3 timmar. Mina brukar hålla i sig en timme och ebbar sedan ut och jag brukar få en attack om dagen i ungefär en månad och sedan är perioden helt borta tills nästa år när kära hortons kommmer på besök.
Citera
2020-12-29, 18:24
  #235
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Tycker inte att det ni beskriver är hortons. Hortonsmärtan är skarp. Som en tandläkarborr som borrar i tinningen och ögat samt strålar ner mot smärtan. För att förstå omfattningen så kan ni tänka er att ni ligger och sover men vaknar helt plötsligt mitt i natten. Ni känner att det är som om någonting börjar att gnaga bakom ögat men ni ber till gudarna att det inte är hortons. Inte den här gången. Men gnagningarna börjar växa till rejäla hugg och efter fem minuter så är attacken igång. Det är just det som är speciellt med hortons. En fruktansvärd smärta men den går över efter runt en timme och sedan kan du gå och lägga dig igen. Olika människor får olika långa attacker men det är sällsynt att de sträcker sig över 2-3 timmar. Mina brukar hålla i sig en timme och ebbar sedan ut och jag brukar få en attack om dagen i ungefär en månad och sedan är perioden helt borta tills nästa år när kära hortons kommmer på besök.
Aha, ja då är det nog inte Hortons jag har iaf. Har ont till och från. tror mer på stress i mitt fall.
Citera
2021-07-18, 20:48
  #236
Medlem
Jag vet en som blev diagnostiserad m Hortons. Han blev rekommenderad att gå till en kiropraktor då läkaren sa att det inte är ett problem i huvudet utan ett nervproblem i nacken.
Han är numera fri frrån sin Hortons sedan han började gå till kiropraktorn som sa att hans nackkotor var sneda och att det berodde på det.
Stress på nerverna tydligen..
Citera
2022-01-13, 01:34
  #237
Medlem
2-9-5s avatar
Hej Alla!

Jag sitter nu med Hortons huvudvärk. Kan vara det mest obehagliga jag någonsin har varit med om. Har varit med om och va nyss med om att jag sitter i lugn och ro och kollar på en film. Känner ingenting speciellt och sen bara känner jag hur pulsen ökar och hur fokuset ändrar sig snabbt i ögat och sen pang. Färger ändras till en mörkare nyans och jag får panik och springer in på toan och tar min medicin som jag fick utskriven utav en läkare (sumatriptan Amneal 50mg) och dricker mycket vatten eftersom hela ansiktet sticks och svettas som en gris. Jag flåsar sedan och går runt inlägenheten och tankarna snurrar. Jag e trött på detta och tappar motivationen för saker, blir lätt irriterad.
Jag vet att små mängder alkohol och stress kan utlösa dehär attackerna. Jag har fortfarande semester och jag har inte varit stressad och jag dricker knappt alkohol.

Är det någon som har lite erfarenhet av detta? Mvh
Citera
2022-02-14, 01:48
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Tycker inte att det ni beskriver är hortons. Hortonsmärtan är skarp. Som en tandläkarborr som borrar i tinningen och ögat samt strålar ner mot smärtan. För att förstå omfattningen så kan ni tänka er att ni ligger och sover men vaknar helt plötsligt mitt i natten. Ni känner att det är som om någonting börjar att gnaga bakom ögat men ni ber till gudarna att det inte är hortons. Inte den här gången. Men gnagningarna börjar växa till rejäla hugg och efter fem minuter så är attacken igång. Det är just det som är speciellt med hortons. En fruktansvärd smärta men den går över efter runt en timme och sedan kan du gå och lägga dig igen. Olika människor får olika långa attacker men det är sällsynt att de sträcker sig över 2-3 timmar. Mina brukar hålla i sig en timme och ebbar sedan ut och jag brukar få en attack om dagen i ungefär en månad och sedan är perioden helt borta tills nästa år när kära hortons kommmer på besök.

Men kan man bara få diagnosen Hortons om man har den där smärtan att en borr bokstavligt borrar i en? Jag kan såklart inte ens föreställa mig en sådan smärta eftersom jag knappast upplevt något liknande.
Citera
2022-04-30, 03:27
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Tycker inte att det ni beskriver är hortons. Hortonsmärtan är skarp. Som en tandläkarborr som borrar i tinningen och ögat samt strålar ner mot smärtan. För att förstå omfattningen så kan ni tänka er att ni ligger och sover men vaknar helt plötsligt mitt i natten. Ni känner att det är som om någonting börjar att gnaga bakom ögat men ni ber till gudarna att det inte är hortons. Inte den här gången. Men gnagningarna börjar växa till rejäla hugg och efter fem minuter så är attacken igång. Det är just det som är speciellt med hortons. En fruktansvärd smärta men den går över efter runt en timme och sedan kan du gå och lägga dig igen. Olika människor får olika långa attacker men det är sällsynt att de sträcker sig över 2-3 timmar. Mina brukar hålla i sig en timme och ebbar sedan ut och jag brukar få en attack om dagen i ungefär en månad och sedan är perioden helt borta tills nästa år när kära hortons kommmer på besök.

Tror knappast det behöver vara som en tandläkarborr för att det ska vara Hortons.
Citera
2022-10-01, 14:02
  #240
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Tror knappast det behöver vara som en tandläkarborr för att det ska vara Hortons.

Nej det stämmer, däremot beskriver många här i tråden att smärtan håller i sig länge eller att de får synbortfall eller förändringar i synfältet, något som mer pekar mot migrän som kommer i olika former. Grejen med Hortons är att smärtan är skarp och alltid på en sida bakom ögat men inga andra symptom egentligen förutom att ögat blir rött och hängigt. Inget illamående, inga auror eller synbortfall, ljus och ljud spelar heller ingen roll. Tabletter är även det värdelöst eftersom attackerna för de allra flesta endast håller i sig runt en timme och försvinner sedan av sig självt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback