Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Om det har sammenheng med hva Russland driver med om dagen vet jeg ikke, men det skulle ikke forundre. Uansett så er polititet i Finland på høy beredskap.
Uppgifter till Yle: Polisens säkerhet hotas inte av traditionell organiserad brottslighet – "Hotet är sprängämnen och automatvapen"
På grund av ett säkerhetshot har polisen fortsatt att vidta striktare säkerhetsåtgärder under helgen.
Polisen har nu beordrats att bära pistol inne på polisstationer.
Yle har under helgen fått en aning nya uppgifter om det säkerhetshot som polisen i Finland har utsatts för.
"Sprängämnen och automatvapen"
Enligt en polis som arbetar i huvudstadsregionen är det bara polisens högsta ledning som har information om läget.
– Jag har förstått att hotet är verkligt. Jag har fått reda på så mycket att hotet handlar om någon som har sprängämnen och automatvapen till sitt förfogande.
– Något liknande har jag aldrig sett, sa en polis som uttalade sig i fredags.
En annan poliskälla har också beskrivit varför polisen är så tyst om situationen.
– Nu är insatserna så höga att det inte går att säga något.
https://svenska.yle.fi/a/7-10012896
Jag kan mycket väl tänka mig att det är på grund av det ryska hotet då de har en lång gräns mot Ryssland och har gröna män i åtanke.
Detta är ett scenario som Finlands militär tränar på då det troligen är så det kommer se ut i början om Finland blir angripet.
Märk väl att Ryssland flera gånger i samband med hoten angående Ukraina uttalat att Finland och Sverige inte får närma sig NATO mer.