• 3
  • 4
2022-02-12, 08:00
Medlem
immenhusens avatar
På min maskin (Siemens) måste jag fylla på med salt tills påfyllningshålet blir till bredden fullt innan lampan slocknar. Men som du skriver, diskmaskinsalt är billigt så det är bara att fylla på. I min maskin går nästan ett helt paket ned.

Hårdheten på vattnet avgör vidare om du behöver salt eller inte, men jag har ganska mjukt vatten där jag bor och upplever trots det en stor skillnad om jag har slut på salt eller ej. Tabletterna jag använder är för övrigt YES eller Finish, om vartannat.

/AI
Citera
2022-02-12, 08:01
Medlem
Behövs salt ?

Behöver man fylla på salt om man bor på ett ställe där det är mjukt vatten ?

SVAR. Nej, det behöver du inte.

Kolla upp om vattnet är hårt eller mjukt på din ort, alla diskmaskiner har möjligheter att reglera tillförseln, skruva ner dispensern till noll om det inte behövs tillförsel av salt där du bor. Fyll upp en gång till, sedan är problemet borta.
Citera
2022-02-12, 08:28
Medlem
Du ska fylla på salt tills det inte får plats med. Tills det nästan håller på att rinna över kanten. Och bara för säkerhets skull måste jag fråga… du förstår att det inte är bordssalt du ska hälla i? Du köper diskmaskinssalt där du hittar maskindiskmedel.

Och som svar på din fråga: maskinen funkar utan salt. Bättre eller sämre beroende på hårdheten i vattnet. Använder du tabletter brukar du varken behöva salt eller spolglans men min erfarenhet är att det alltid är bättre med salt och spolglans och vanligt maskindiskmedel istället för de där ”all in one”-tabletterna.
Citera
2022-02-12, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Spontan fråga......VARFÖR köper man en diskmaskin med en massa lampor och knappar som kan gå åt helv...te när det apparaten ska göra är DISKA? En rätt enkel syssla.
Spontant svar....... För att man vill att disken blir ren? Det blir den inte om det fattas salt. Beroende på var man bor är kalkhalten i tappvattnet olika hög. Kalk sätter sig på allt du diskar och lämnar avlagringar. Även om du handdiskar givetvis. Salt däremot motverkar detta.
Citera
2022-02-12, 11:57
Medlem
OstgotaHuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
ur hårt vatten har ni? Kolla på vattenleverantörens sida. Hårdheten mäts i ºdH och under 7 i hårdhet så är det egentligen inga stora problem. Disken blir ren utan salt, visst kan det börja bli kalkavlagringar i maskinen, men köp sån maskinavkalkning så löser det sig. Kalk kan paja fina glas, men kör dina finglas för hand så klarar du dig. Bor du på Gotland kommer din bänkdiskmakin becka ihop utan salt.
Vattenhårdhet: 8 "medelhårt"
Citera
2022-02-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
ÅLrajt, jag kör med tabletter men back in the days så fanns det ju inga sådana, har aldrig märkt att mina diskmaskiner har mått dåligt.

Sant, salt är ju inte speciellt dyrt men vi har om sagt väldigt bra vatten där jag bor, det är samma med kaffebryggaren, har ALDRIG avkalkat en kaffebryggare i hela mitt liv.
Har inte sagt att du behöver använda tabletter utan att du ska använda salt för diskmaskinens skull, såvida du inte bor där det är mjukt vatten. Enklast är att läsa instruktionsboken för att veta hur du ska använda diskmaskinen.
Citera
2022-02-12, 15:39
Medlem
Har du kasst vatten med mycket kalk så är det bara köra me salt om du inte vill disken ska få en kalkbeläggning, i annat fall så räcker det köra i lite salt nån gång per år, viktigare dock att köra en riktig rengöring med jämna mellanrum, speciellt om det är hög kalkhalt i vattnet, köp bara en sån där liten flaska med rengöring , som man öppnar och sätter uppochner i diskfacket.

Har man dåligt vatten känner man det också om man brygger kaffe
Citera
2022-02-12, 15:58
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstgotaHus
Vattenhårdhet: 8 "medelhårt"
Ja, utan salt blir det mer kalkavlagringar, men kör en sån avkalkning i månaden och handdiska allt klarglas så klarar du dig. Kan ju kanske kvitta om det är så att maskinen ändå liksom inte är helt 100 om du blir tvungen att köpa ny om några år.
Sedan är det en massa snack om att man ska ha stor diskmaskin i den här tråden, ja det är klart, om man har plats, ofta bor folk så att det är trångt då är kanske bänkdiskmaskinen enda lösningen.
Citera
2022-02-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Kolla upp om vattnet är hårt eller mjukt på din ort, alla diskmaskiner har möjligheter att reglera tillförseln, skruva ner dispensern till noll om det inte behövs tillförsel av salt där du bor. Fyll upp en gång till, sedan är problemet borta.

Det fetade: Ville bara säga att ditt råd hjälpte mig också... Så. Tack!

Mvh.
Citera
2022-02-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det fetade: Ville bara säga att ditt råd hjälpte mig också... Så. Tack!

Mvh.

Varsågod
Kul att man kan hjälpa till !
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in