2022-02-13, 03:04
Medlem
HEDP502s avatar
Utvecklingen lördagen den 12 februari:

• USA, Tyskland, Nederländerna, Australien, Tjeckien, Sverige, Italien, Kuwait, Saudiarabien, Jordanien, Irak, Marocko, Spanien, Nya Zealand och Belgien ber sina medborgare att lämna Ukraina.

• Defense Secretary Austin orders the 160 #US troops in #Ukraine to leave the country

• All #UK troops to withdraw from #Ukraine this weekend - Defence Minister

• #Germany will close General Consulate in Dnipro [vid floden Dnepr, sydost om Kyiv] with immediate effect and recommend Germans to register in the "crisis prevention list"

• Belarus svarade på en formell förfrågan från Estland, Lettland och Litauen, där man ombads att förklara den militära aktiviteten på belaurisk mark. Minsk medgav då att "a number of Russian units perform tasks outside the exercises - in particular, they protect the southern border of Belarus."

Många pratade på lördagen:
• Blinken och Lavrov har pratat.
• Blinken och Truss (UK) har pratat.
• Macron och Putin har pratat - 1 timme och 40 minuter.
• Biden och Putin har pratat - 1 timme och 2 minuter.
Från dessa samtal har inget nytt framkommit. Positionerna är som tidigare.

• KLM uppgav på lördagen att man slutar flyga på Ukraina ”until further notice”. Om fler bolag följer det nederländska exemplet kan det snart bli trassligt att komma ut ur landet.

• Den ryske ambassadören i Stockholm, Viktor Tatarintsev, mannen som ser ut som han nyss sålt sitt taxibolag och sedan tappat pengarna säger i en intervju med Aftonbladet att ”Ursäkta språket – men vi skiter i västs sanktioner”. Och kompletterar med beskedet att ”Ryssland kan inte längre acceptera att Sverige går med i NATO.”

Tack för det raka beskedet, herr ambassadör, men – ursäkta språket – vi skiter i rysk retorik.
2022-02-13, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om de inte har råd med en övning så har de definitivt inte råd med ett krig heller. För att inte tala om de ekonomiska konsekvenser det skulle bli efteråt med sanktioner och skadeståndskrav. Det kommer visa sig att jag har rätt, det är bara ett strategiskt spel alltihop. Ingen vill ha krig, allra minst Putin. Vem vill gå till historien som den som startade Europas sista krig..?

Såg en intervjuv med en rysk officiell person som sa att man invaderar pga att man ska fria ukraina från ukraina. Det ser jag som ett erkännande.

Varför ens diskutera, på onsdag börjar ryskt flyg attackera ukrainarna.

Hoppas de blir nedskjutna.
2022-02-13, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Även svenska UD har indikationer på att Ryssland är på väg in i Ukraina nästa vecka, då räcker det inte för Ryssland att säga att de aldrig tänkt det

Nä. Sveriges UD, USA och de flesta andra länder går såklart inte gå på den lätta, samtidigt som de flesta nog vore än mer lättade över att det i så fall inte blir krig. Förnekarna är ju redan på Putins sida, och de skulle såklart fortsätta sprida att det aldrig varit aktuellt att invadera Ukraina. Vem vet kanske Putte till och med blir aktuell för fredspriset om han låter bli sin ”sköna mö” 🤔
Senast redigerad av Tedrom 2022-02-13 kl. 07:55.
2022-02-13, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Alla väntar nu på att Ryssland ska fabricera en casus belli, och Ukraina passar sig nog väldigt noga från att hjälpa ryssarnas på traven där.

Nu har dock en ny Tonkinincident inträffat.

En amerikansk ubåt har tydligen kränkt ryskt vatten påstås det.

Praktiskt..

Antingen är det väl den ryska stillahavsflottan som vill ha mer pengar igen? Eller nåt man kan använda på annat vis.
Senast redigerad av Macke85 2022-02-13 kl. 08:48.
2022-02-13, 09:22
Medlem
I väntan på att kriget bryter ut. God morgon.

intressant analys av Stefan Olsson (Regionråd (M) i Region Uppsala. Statsvetare. Säkerhetspolitisk analytiker)

Klipper från denna tråd.

https://twitter.com/Spesam/status/1492563323036053507

En av mina huvudpoänger när jag föreläst om säkerhetspolitik är att man använder sin krigsmakt för att hota, inte för att slåss. Läget i Ukraina visar tydligt hur det fungerar. Ryssland vinner framgångar nu på den internationella arenan.

——

Ryssland vinner uppmärksamhet och får tala med alla världens ledare. Inte ett skott har avlossats. En styrka på 100 000 gubbar intill ett annat lands gräns räcker.

——

Jag tror som jag tror tidigare att det inte blir något skjutande i Ukraina från Rysslands sida. Jag tror snarare att det vi nu ser hända också har varit själva målet med allt. De som får avgöra Ukrainas öde är USA och Frankrike, men inte regeringen i Ukraina.

——
2022-02-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

intressant analys av Stefan Olsson (Regionråd (M) i Region Uppsala. Statsvetare. Säkerhetspolitisk analytiker)

Klipper från denna tråd.

En av mina huvudpoänger när jag föreläst om säkerhetspolitik är att man använder sin krigsmakt för att hota, inte för att slåss. Läget i Ukraina visar tydligt hur det fungerar. Ryssland vinner framgångar nu på den internationella arenan.

——

Ryssland vinner uppmärksamhet och får tala med alla världens ledare. Inte ett skott har avlossats. En styrka på 100 000 gubbar intill ett annat lands gräns räcker.

——

Jag tror som jag tror tidigare att det inte blir något skjutande i Ukraina från Rysslands sida. Jag tror snarare att det vi nu ser hända också har varit själva målet med allt. De som får avgöra Ukrainas öde är USA och Frankrike, men inte regeringen i Ukraina.

——
God morgon

Jag ser vad han vill säga, men är detta inte mer av en kortsiktig vinning?

Hur ser det ut på lång sikt, när ingen i västvärlden kommer vilja samarbeta ens med tång?
2022-02-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
God morgon

Jag ser vad han vill säga, men är detta inte mer av en kortsiktig vinning?

Hur ser det ut på lång sikt, när ingen i västvärlden kommer vilja samarbeta ens med tång?

Återstår att se.
2022-02-13, 10:09
Medlem
Biden kommer att försöka hålla den här grytan kokande så länge det går. Anledning: Klirr i kassan.

Markets
U.S. Is Exporting Every Molecule of LNG Possible
Out of the roughly five dozen U.S. LNG cargoes on the water, more than two-thirds are headed to Europe where low winter inventories and tensions between Russia and Ukraine have sent natural gas prices on the continent soaring to more six times the U.S. benchmark Henry Hub.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-12/full-house-u-s-exporting-every-molecule-of-lng-possible?srnd=premium-europe
2022-02-13, 10:12
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Klipper från denna tråd.

——

——

——

Jag förstår vad Olsson säger, men Putins insatser saknar proportioner.

Han kommer ju inte få igenom något av sina krav. Tvärt om.

Nato har fått nytt liv. Alla Rysslands grannländer rustar upp - inklusive Sverige. Ett program för att successivt minska Europas import av gas och petroleum är i gång. Ukraina blir inte medlem av Nato i brådrasket men EU kommer att knyta landet allt tätare till sig och bilaterala säkerhetsamarbeten inom ramen för PFF kommer att öka. Sanktionerna mot Rysslands ekonomi ligger kvar. Ukraina ser sig idag, mer än någonsin, som ett icke-Ryssland - ukrainarna ser idag sitt land som ett "västland". Polen och Baltikum är idealet och inte "Moder Ryssland".

Putin vinner alltså ingenting på det här apspelet, utom att ha gjort folk nervösa och att han har fått vara med i TV. Om han nu drar sig tillbaka har han fallit på eget grepp.

Ovanstående talar för angrepp tycker jag. Målet är att slå sönder Ukrainas militära kapacitet och installera en Moskvavänlig regim i Kiev.
2022-02-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag förstår vad Olsson säger, men Putins insatser saknar proportioner.

Han kommer ju inte få igenom något av sina krav. Tvärt om.

Nato har fått nytt liv. Alla Rysslands grannländer rustar upp - inklusive Sverige. Ett program för att successivt minska Europas import av gas och petroleum är i gång. Ukraina blir inte medlem av Nato i brådrasket men EU kommer att knyta landet allt tätare till sig och bilaterala säkerhetsamarbeten inom ramen för PFF kommer att öka. Sanktionerna mot Rysslands ekonomi ligger kvar. Ukraina ser sig idag, mer än någonsin, som ett icke-Ryssland - ukrainarna ser idag sitt land som ett "västland". Polen och Baltikum är idealet och inte "Moder Ryssland".

Putin vinner alltså ingenting på det här apspelet, utom att ha gjort folk nervösa och att han har fått vara med i TV. Om han nu drar sig tillbaka har han fallit på eget grepp.

Ovanstående talar för angrepp tycker jag.
Målet är att slå sönder Ukrainas militära kapacitet och installera en Moskvavänlig regim i Kiev.

Ryssland invaderar inte. Ska bli intressant att se hur Biden spinner det. Antagligen genom att säga att han talade Putin till rätta och fortsätta med handelskriget (som började redan innan Krim).
2022-02-13, 10:35
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ryssland invaderar inte. Ska bli intressant att se hur Biden spinner det. Antagligen genom att säga att han talade Putin till rätta och fortsätta med handelskriget (som började redan innan Krim).

Då vill jag veta vad Ryssland tror sig vinna på att spela apa längs Ukrainas gräns?
2022-02-13, 10:48
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
[indent]Utvecklingen lördagen den 12 februari:

• USA, Tyskland, Nederländerna, Australien, Tjeckien, Sverige, Italien, Kuwait, Saudiarabien, Jordanien, Irak, Marocko, Spanien, Nya Zealand och Belgien ber sina medborgare att lämna Ukraina.

• Defense Secretary Austin orders the 160 #US troops in #Ukraine to leave the country

• All #UK troops to withdraw from #Ukraine this weekend - Defence Minister

• #Germany will close General Consulate in Dnipro [vid floden Dnepr, sydost om Kyiv] with immediate effect and recommend Germans to register in the "crisis prevention list"

Tänk om det skulle vara så att Ukraina faktiskt har en tanke att byta riktning mot öst och Ryssland. Så har man nu fått alla länder att dra ur sin personal och trupper, fått överjävligt med vapen av väst.

För att nu när landet är rensat på allt västligt genomföra den gemensamma planen att Ukraina byter intressesfär mot Ryssland.

Hade ju varit årtusendes Maskirovka och hade fått väst att framstå som clowner.

Mest troligt är väl att ryssen och USA spänner musklerna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in