Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
I väntan på att kriget bryter ut. God morgon.
intressant analys av Stefan Olsson (Regionråd (M) i Region Uppsala. Statsvetare. Säkerhetspolitisk analytiker)
Klipper från denna tråd.
https://twitter.com/Spesam/status/1492563323036053507
En av mina huvudpoänger när jag föreläst om säkerhetspolitik är att man använder sin krigsmakt för att hota, inte för att slåss. Läget i Ukraina visar tydligt hur det fungerar. Ryssland vinner framgångar nu på den internationella arenan.
——
Ryssland vinner uppmärksamhet och får tala med alla världens ledare. Inte ett skott har avlossats. En styrka på 100 000 gubbar intill ett annat lands gräns räcker.
——
Jag tror som jag tror tidigare att det inte blir något skjutande i Ukraina från Rysslands sida. Jag tror snarare att det vi nu ser hända också har varit själva målet med allt. De som får avgöra Ukrainas öde är USA och Frankrike, men inte regeringen i Ukraina.
——
Jag förstår vad Olsson säger, men Putins insatser saknar proportioner.
Han kommer ju inte få igenom något av sina krav. Tvärt om.
Nato har fått nytt liv. Alla Rysslands grannländer rustar upp - inklusive Sverige. Ett program för att successivt minska Europas import av gas och petroleum är i gång. Ukraina blir inte medlem av Nato i brådrasket men EU kommer att knyta landet allt tätare till sig och bilaterala säkerhetsamarbeten inom ramen för PFF kommer att öka. Sanktionerna mot Rysslands ekonomi ligger kvar. Ukraina ser sig idag, mer än någonsin, som ett icke-Ryssland - ukrainarna ser idag sitt land som ett "västland". Polen och Baltikum är idealet och inte "Moder Ryssland".
Putin vinner alltså ingenting på det här apspelet, utom att ha gjort folk nervösa och att han har fått vara med i TV. Om han nu drar sig tillbaka har han fallit på eget grepp.
Ovanstående talar för angrepp tycker jag. Målet är att slå sönder Ukrainas militära kapacitet och installera en Moskvavänlig regim i Kiev.