2022-02-12, 16:51
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nja, byts Putin ut mot en västvänlig demokrat så får denne stora problem med skiktet under Putin i denna kleptokratiska pyramid. Så det går nog inte...
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Precis, Rysslands problem är bra mycket djupare än bara Putin. Att han skulle försvinna vore förstås en början och förutsättning, men det skulle inte räcka på långa vägar. Ryssland skulle behöva förgöras helt, styckas upp och delas ut för att styras som protektorat...

Om Putin försvinner från makten på ett eller annat sätt blir det säkert inbördeskrig i Ryssland då alla oligarker, militärer, och maffiabossar kommer att försöka ta makten. Detta vore dock det bästa scenariot, för då lämnas övriga världen i fred. I alla fall tills Kina bestämmer sig för att expandera in i det då försvarslösa Ryssland.
2022-02-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Bra kommentar på Twitter angående USAs krigshetsande och destabiliserande.
Tänker du sluta hit and run-trolla samma jävla påstående någon gång?

Du har fått svar, du har fel. Objektivt fel. Detta är inte en fråga om åsikter, utan fakta. Det spelar ingen roll om Putin faktiskt har bestämt sig för att bekriga Ukraina eller inte, han har gjort alla förberedelser som behövs och Rysslands agerande har varit mycket tydligt här, vilket kan verifieras med vilken OSINT som helst, helt oberoende av vad USA säger och inte säger, och oberoende av vad ryssarna själv påstår.

Det är förstås fullt möjligt att Putin bluffar, men uppgifterna om att Ryssland ska bekriga Ukraina, har Ryssland själva till 100% skapat.

Du har alltså fyra gånger nu sagt samma sak, trots att du har informerats om att det är fel. Det är vidare oförskämt av dig att inte bara sprida saker du vet är osanna, utan också att göra det helt utan diskussion. Dvs, du besvarar aldrig inlägg utan behandlar forumet och trådarna som din privata blogg eller twitterflöde.
2022-02-12, 16:53
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det kan utveckla sig hursomhelst. Ukraina kan bli en mycket svår nöt att knäcka, eller så kollapsar landet direkt.

Jag får dock intrycket att Putin nu satsar allt på ett kort. Då ska även vi se upp för vad som kan hända. Ha kontanter hemma och lagra upp konserver och pasta.

Ukraina kommer inte kollaps som Irak 2003. Visst Ryssarna har ansamlat en rejäl eldkraft lämngs gränsen. Men när de kommer tvingas strida i städer och skogar kommer de få problem.
2022-02-12, 17:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Glöm inte att köpa aluminiumfolie så att du kan göra en fin hatt.

Jag bara vidarebefordrar rekommendation från MSB.
2022-02-12, 17:15
Medlem
Citat:
Tips! Skriv till AFP och klaga på att de skriver att Zelensky kräver bevis på USAs FAKE News.
Här är adessen: https://view.afp.com/afpnews-en/p/1
Ah, du svarar? Men bara för att flytta målstolparna och hänvisa till ett inlägg jag inte berört och ett ämne jag inte skriver om?

Ledsen, men jag spelar inga spel med dig. Jag går inte på dina försök till logiska kullerbyttor och om du inte vill diskutera och svara i sak, så behöver du inte göra dig besvär. Rättare sagt, ge fan i att ens försöka. Mig kan du inte köra med, begrips?

Det är också uppenbart att du inte följer saken speciellt noga, utan bara är ute efter att cherrypicka tweets som passar din agenda. Hade du faktiskt försökt följa vad som händer hade du lärt dig vid det här laget att Zelensky har svängt 180 grader ett antal gånger de senaste dagarna och man får samma bild från Ukrainska UD och ministrar som från de flesta andra länder, rätt mycket förvirring, besked och kontrabesked. Det krävs uppenbarligen en begåvning du saknar för att filtrera flödet...

Det jag sade står fast. Det går inte att ta miste på Rysslands avsikter här, och det kan man veta helt utan USA. Signalpolitiken från Ryssland är att en invasion kommer och kommer snart, när som helst (händelsevis precis vad Blinken har sagt). Det är vad förberedelserna och handlingen visar, inte vad vare sig Blinken, Biden, Lavrov eller Putin säger.

Som sagt, jag har informerat dig om detta flera gånger nu och varit väldigt tydlig. Du har alltså ingenting att skylla ifrån dig på. Nästa gång du säger att invasionshotet är USA-propaganda, så vet vi att du kommer med medvetna lögner. Detta betyder på intet vis att det blir krig, bara att detta är den övertydliga och omisskännliga signal som Ryssland utförligt, tydligt och utstuderat har sänt ut. Man har inte förberett en stor övning bara, ingen som förstår något av detta kan "bortförklara" alla förberedelser med oskyldig övning med tanke på typ av material, mängdfördelning, tidsramar och den trafikstockning man skapat.
Senast redigerad av DjILY 2022-02-12 kl. 17:18.
2022-02-12, 17:20
Medlem
Jag hoppas på krig, gärna ett stort så denna skit kan få ett slut, allt är fan bara piss nuförtiden, nya depressionstiden är inom sikte men nu jämfört med förra "depressionen" så går folk runt pumpade med antidepp som några känslolösa robotar.... Nä fy fan måtte det blinyoyal kaos så allt kan starta om från noll igen, gärna med nya politiker som kanske har något mer än eget intresse.......
2022-02-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det kommer inte att bli någon invasion. Frågan är hur Biden och allierade krånglar sig ur att ha krigshetsat i månader.

Biden ligger redan illa till hos amerikanerna. Midterms verkar gå till Trump. Jag är mer orolig för vad Biden hittar på för djävulskap i Ukraina och i övriga världen för att skapa opinion hemmavid. Han måste ha ett krig. Nu. För annars förlorar han makten och blir en lame duck.
Säg mig lilla putinrunkare, vad exakt är du "orolig" för att Biden "hittar på för djävulskap" i Ukraina? Ja, säg mig! Vad för hemskheter kan han göra, vad har han för resurser på plats? Är det USA som har tjogtals med brigader på plats? Är det USA som har fört fram markrobotar som inte finns någon annanstans i Europa, raketartilleri, stridsvagnar och någonstans norr om 100 000 soldater?

Förklara vidare för mig, hur detta "djävulskap" ska skydda honom från att förlora makten? Och vad för typ av psykossjukdom måste man ha, för att göra detta till en USA-grej?
2022-02-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyanimal
Jag hoppas på krig, gärna ett stort så denna skit kan få ett slut, allt är fan bara piss nuförtiden, nya depressionstiden är inom sikte men nu jämfört med förra "depressionen" så går folk runt pumpade med antidepp som några känslolösa robotar.... Nä fy fan måtte det blinyoyal kaos så allt kan starta om från noll igen, gärna med nya politiker som kanske har något mer än eget intresse.......

Nu tror jag ej att det blir krig men
Vetefan om saker och ting blir bättre,
Ett tag kanske men sen upprepar sig historian alltid.

Krig, återbyggnad, bra år, släng in lite terrorhot, släng in lite virushot, släng i lite klimat hot, upprepa.

Samtidigt ta människors frihet så kan herden sitta på makten.
2022-02-12, 17:25
Medlem
HEDP502s avatar
Skiten ser nu ut att vara nära att träffa fläkten. Dessvärre.

My two cents:
1. Ryssland har de förband på plats som man behöver
En hel del av förbanden rör sig just nu inom ramen för den övning man genomför med Belarus (både Georgien 2008 och Ukraina 2014 var 'fortsättningar' på övningsverksamhet).

• Kort sagt: Man har det som på papperet och i planerna krävs för att genomföra obehagligheter och förnyad våldtäkt på det redan invaderade Ukraina.

• Vädret kommer från och med i natt fram till tisdag att gynna rysk framryckning, då minusgraderna är på de tunga förbandens sida. Väntar man i ytterligare två veckor, kommer alla militära operationer att bli krångligare.
2. Samtidigt går den ryska propagandamaskinen på nära högväxel (kan fortfarande skruvas upp ett par snäpp) och Moskva har upprepade gånger hävdat att man inte har någon intention att invadera Ukraina.
3. För att inte dömas alltför hårt av historien, söker Ryssland ett casus belli – något som ska motivera att ”regrettably we saw the security of Russian citizens being threatened and therefore we had to take action”.

Amerikanska underrättelsekällor tog effektivt udden av den blodiga film Ryssland var i färd med att producera (den där skådespelare och människolik skulle användas för att visa efterverkningarna av något explosivt).
4. Frågan är nu hur långt Ryssland är beredda att gå för att skapa en ny version av the Gleiwitz incident (en av Hitler-Tysklands 200 planerade false flag operations för att göra Polen till syndabock)? Minns att förlust av människoliv är en bagatell för Putin.

• Kan man sätta en egen sjömålsrobot i en egen Ropucha för att sedan peka ut Ukraina?
”We have proof that it was one of their new R-360 Neptun-missiles that destroyed the Korolev of the peaceloving Russian Navy and took over 400 sailors lives...”

• Kan man genomföra en massaker i Donbass?
”Ukranian forces made a surprise assault coming from the road of Marinka and stormed a civilian gathering i Donetsk celebrating a recent victory of the local hockey team HK Donbass, sadly more than 200 people lost their lives, including more than half of the hockey team and the city mayor...”

• Ryssland hävdar att intentionen inte är att invadera.
• Varje dag, varje timme som västpolitiker faktiskt tror på detta, och lever i en naiv förhoppning att diplomati och samtal ska göra jobbet och situationen de-eskalera, är en vinst för Ryssland.
• Alltså kommer man att försöka iscensätta något som motiverar en ny linje från Kreml.
2022-02-12, 17:28
Medlem
Jag hoppas på det iallafall, givetvis inte att civila ska hamna i kläm men det behövs en rejäl omstart, Sverige det jävla meslandet borde Putin ha tagit över då hade vi fått det mycket bättre, ingen skillnad på den jävla diktaturen som vi lever i här.........
2022-02-12, 17:30
Medlem
Tillssons avatar
Amerikansk krigshets når nya nivåer - ett inlägg från ryska utrikesdepartementets talesperson Maria Zacharova

Citat:
– Vita husets hysteri visar att anglosaxarna vill ha ett krig, till vilket pris som helst. De provocerar, desinformerar, hotar – de använder vilka metoder som helst för att lösa sina egna interna problem. Den amerikanska krigsmaskinen är ännu en gång redo att ta livet av folk, påstod Zacharova då i en intervju med nyhetsbyrån Tass.

Under fredagen fick hon också eldunderstöd av Rysslands ambassadör i Washington, som efter USA:s varningar om en förestående rysk attack mot Ukraina, sade att ”den amerikanska administrationen kastar damm i ögonen” på folk. Ambassadören hävdade att målet var att öka västvärldens tryck på Ryssland.

– Det handlar om att höja propagandanivån mot Moskva, påstod ambassadör Anatolij Antonov enligt nyhetsbyrån Ria Novosti.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RrnAvd/moskva-sprider-rykten-att-usa-tanker-anfalla-ukraina
2022-02-12, 17:42
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ah, du svarar? Men bara för att flytta målstolparna och hänvisa till ett inlägg jag inte berört och ett ämne jag inte skriver om?

Ledsen, men jag spelar inga spel med dig. Jag går inte på dina försök till logiska kullerbyttor och om du inte vill diskutera och svara i sak, så behöver du inte göra dig besvär. Rättare sagt, ge fan i att ens försöka. Mig kan du inte köra med, begrips?

Det är också uppenbart att du inte följer saken speciellt noga, utan bara är ute efter att cherrypicka tweets som passar din agenda. Hade du faktiskt försökt följa vad som händer hade du lärt dig vid det här laget att Zelensky har svängt 180 grader ett antal gånger de senaste dagarna och man får samma bild från Ukrainska UD och ministrar som från de flesta andra länder, rätt mycket förvirring, besked och kontrabesked. Det krävs uppenbarligen en begåvning du saknar för att filtrera flödet...

Det jag sade står fast. Det går inte att ta miste på Rysslands avsikter här, och det kan man veta helt utan USA. Signalpolitiken från Ryssland är att en invasion kommer och kommer snart, när som helst (händelsevis precis vad Blinken har sagt). Det är vad förberedelserna och handlingen visar, inte vad vare sig Blinken, Biden, Lavrov eller Putin säger.

Som sagt, jag har informerat dig om detta flera gånger nu och varit väldigt tydlig. Du har alltså ingenting att skylla ifrån dig på. Nästa gång du säger att invasionshotet är USA-propaganda, så vet vi att du kommer med medvetna lögner. Detta betyder på intet vis att det blir krig, bara att detta är den övertydliga och omisskännliga signal som Ryssland utförligt, tydligt och utstuderat har sänt ut. Man har inte förberett en stor övning bara, ingen som förstår något av detta kan "bortförklara" alla förberedelser med oskyldig övning med tanke på typ av material, mängdfördelning, tidsramar och den trafikstockning man skapat.

Zelensky har enormt praktiska motiv för att försöka tona ner och inte överdramatisera:

Han vill inte skapa panik, orsaka stora förflyttningar inom landet eller få människor att börja hamstra...

Mina egna källor säger att det som sker i Kharkiv är typiskt för Ukraina:
A Ukrainian flag wrapped around her shoulders, pensioner Iryna Gayeva had a simple message as she demonstrated.
“We do not want Russia,” she told the AFP news agency. “I was born in Crimea. That’s enough, they’ve already taken a homeland from me. I grew up here, I live here, my parents are from Russia but I don’t want to see any occupiers,” she said.

In the event of an intervention, Yury Shmylyov, 79, warned that “it will not be a walk in the park” for the Russian army.

“In 2014, we were afraid to display a blue and yellow flag here, but now look,” he said, pointing at the gathered crowd.”

Källa: Al Jazeera
Jag vill mena att Zelensky har hållit ihop landet väl och troligen (helt säkert) visat sig vara av betydligt hårdare virke än vad Kreml kunnat förutsäga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in