2022-02-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Lögn igen.
Du ser ju själv vad jag skriver om du är läskunnig. Så du framställer bara dig själv som en idiot när du låtsas felcitera mig gång på gång.
Om A gör något så är A ansvarig. Inget anmärkningsvärt. Försök att få in det nu, det ska väl inte vara så svårt?

Detta står i artikeln:

"Undersökningen visar att det har normaliserats att skicka nudes och att det idag ses som en naturlig del av sexualiteten och att det är ett bra sätt att bygga intimitet. Trots detta framgår det i analysen av pojkarnas svar att de lägger ett stort ansvar på den som skickat bilderna om de sprids vidare på nätet. Pojkar tenderar att se det som flickornas problem och menar att flickor måste vara försiktiga och inte ge efter om pojkar pressar dem att skicka bilder. Spridning av bilder eller att ge efter för pojkars påtryckningar för att få bilder ses som den utsattas ansvar. Det framgår även av undersökningen att pojkar mer sällan än flickor söker stöd i vuxenvärlden när något händer, vilket leder till att de kan ha svårt att förstå när de blir kränkta eller kränker andra.

“Det framgår av undersökningen att pojkar är omedvetna om att de utsätter flickor för sexualbrott när de delar nakenbilder. De tar liten hänsyn till konsekvenserna för flickor som utsätts och de lägger ett stort ansvar på brottsoffret när det går fel. Det är viktigt att vi som vuxna skapar en dialog med unga pojkar för att de ska förstå sina och andras gränser”, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare på ECPAT Sverige."

Fattar du nu?`

Just pojkarna lägger alltså ansvaret för att bilder SPRIDS VIDARE på offren.

Och detta är faktiskt just anmärkningsvärt.
Det säger något kring att det skiljer i moral mellan könen redan från skolan.

Samma skillnad som du finner mellan dig och mig.

Du = Sexbrott skylles på att flickor och kvinnor (dvs offren) går runt i "fel" kläder.
Jag = Sexbrott skylles på att samhället ger män en slags "rätt" till kvinnor och deras kroppar.
(Mycket förenklat. )

Där har du grundproblemet.

Så länge människor går runt och skyller brott/ negativt beteende på offren, så lär inget ändras, eller hur?

Och det är fasen jävligt uppenbart att kläder aldrig varit någon orsak till existensen av sexuellt våld.
För spelar ingen roll om kvinnor går i bikini eller burka....de blir våldtagna i alla fall.

Otroligt märkligt vissa inte fattat detta än, utan som du gör fortsätter att skylla sexbrott på tjejerna.
Citera
2022-02-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag är övertygad om att offer för sexbrott i väldigt många fall agerar på det sätt som de föreställer sig att omgivningen förväntar sig. Vi har till exempel sett exempel här i tråden här offer har anklagats för att vara hjärnskadade om de inte agerar enligt den stereotyp som finns.

Nej, det är inte helt och hållet mannens ansvar i de situationer där det har skett kommunikationsmissar och liknande. Det är kul att du tar upp de andra våldsbrotten, där det är mycket vanligt att offrets agerande granskas och ifrågasätts. Vid till exempel slagsmål så är det ytterst relevant om offret till exempel har provocerat den andra, eller om slagsmålet har varit arrangerat. Samma sak borde givetvis gälla i sexualmål, fast med annan frågeställning då. En typisk fråga kan till exempel vara om kvinnan som anser sig våldtagen gjorde några närmanden mot mannan i fråga, och efter det inte tydligt markerade vad hon ville. Ytterst relevanta frågor som måste ställas för att rättssäkerheten skall kunna upprätthållas.

Vi pratar inte om boxning eller dylikt, där alltså människor slåss "arrangerat".
Och nej, man tar inte speciellt upp "provokationer" vid misshandel. Du får inte något lägre straff om du halvt sparkat ihjäl en människa, om du påstår att hans klädsel provocerade dig, och sände ut "signaler" till dig att sparka vederbörande... sorry.
Det enda du kan få rätt gällande våldsutövning är självförsvar, till en rimlig gräns.

Så vill du påstå att våldtäktsoffer nu så pass ofta, som du gör gällande, skulle försöka våldta män, så att dessa måste försvara sig med sexuellt våld?

Och är kommunikationsmissen nu just sådan att någon kör in en kuk nånstans, utan att ta hänsyn till, eller fråga om detta är ok för "mottagaren" så ja då är det alltså definitivt kukägarens ansvar.
Vem annars?
Citera
2022-02-11, 10:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Just pojkarna lägger alltså ansvaret för att bilder SPRIDS VIDARE på offren.

Ja det är korrekt. Och det där anser jag vara omoraliskt och pojkarnas ansvar.
Se mina inlägg.
Om A handlar är det A som är ansvarig, skrev jag väldigt tydligt.

Citat:
Du = Sexbrott skylles på att flickor och kvinnor (dvs offren) går runt i "fel" kläder.

Nej, det är fel. Sexbrott skyller jag på förövaren. Se mina inlägg.
Samma formel: om A handlar är det A som är ansvarig.
Och där ljög du om mig igen.

Citat:
Så länge människor går runt och skyller brott/ negativt beteende på offren, så lär inget ändras, eller hur?
Det är ju ingen normal som går runt och gör det annat än i ditt huvud. Du är uppenbarligen här för att provocera fram pajkastning genom falska anklagelser. Det är ett osunt och destruktivt beteende som ingen vinner på.

Citat:
Och det är fasen jävligt uppenbart att kläder aldrig varit någon orsak till existensen av sexuellt våld.
För spelar ingen roll om kvinnor går i bikini eller burka....de blir våldtagna i alla fall.

Det är korrekt. Kläder har aldrig varit någon orsak till existensen av sexuellt våld.

Citat:
Otroligt märkligt vissa inte fattat detta än, utan som du gör fortsätter att skylla sexbrott på tjejerna.

Nej det är fel. Jag skyller sexbrott på förövaren.
Samma formel igen: Om A handlar är det A som är ansvarig.

Nu ljög du igen.
Citera
2022-02-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om du samtycker till sexakten så är det inte våldtäkt. (Tex. att du gärna blir oväntat avsugen av din flickvän och vill det).

Om du inte samtycker till sexakten, så är det våldtäkt. (Tex. att Hubba-Bengt trycker på dig analt, oväntat och mot din vilja, eller att din flickvän suger av dig oväntat när du verkligen inte vill, tex. pga. att du är sjuk och har rännskita).

Har jag inte samtyckt så är det våldtäkt. Exempelvis om jag lägger mig naken i sängen bredvid henne och hon börjar suga. Behövs varken rännskita eller homosexuella inslag för att det ska klassas som våldtäkt.
Citera
2022-02-11, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Har jag inte samtyckt så är det våldtäkt. Exempelvis om jag lägger mig naken i sängen bredvid henne och hon börjar suga. Behövs varken rännskita eller homosexuella inslag för att det ska klassas som våldtäkt.
Det var ju det tomaten skrev: om du samtycker är det inte våldtäkt, om du inte samtycker är det våldtäkt.

I och med att du samtycker till att flickvännen suger av dig är det inte våldtäkt.
Citera
2022-02-11, 11:40
Medlem
Laureths avatar
Är man dum nog att skicka nakenbilder till en idiot, så är den delen ens eget fel. Han som sprider det är den som gör sig skyldig till ett brott, men att befria henne från ansvaret för sina egna handlingar är idiotiskt.
Citera
2022-02-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
I och med att du samtycker till att flickvännen suger av dig är det inte våldtäkt.

Jag har inte samtyckt.
Citera
2022-02-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ja det är korrekt. Och det där anser jag vara omoraliskt och pojkarnas ansvar.
Se mina inlägg.
Om A handlar är det A som är ansvarig, skrev jag väldigt tydligt.

Nej, det är fel. Sexbrott skyller jag på förövaren. Se mina inlägg.
Samma formel: om A handlar är det A som är ansvarig.
Och där ljög du om mig igen.

Det är ju ingen normal som går runt och gör det annat än i ditt huvud. Du är uppenbarligen här för att provocera fram pajkastning genom falska anklagelser. Det är ett osunt och destruktivt beteende som ingen vinner på.

Det är korrekt. Kläder har aldrig varit någon orsak till existensen av sexuellt våld.

Nej det är fel. Jag skyller sexbrott på förövaren.
Samma formel igen: Om A handlar är det A som är ansvarig.

Nu ljög du igen.

Trams, ett av de första inläggen från dig som jag svarade på handlade just om tjejers klädsel, och att detta alltså skulle vara en orsak.

Sen har du skrivit att kläder tydligen visar moralen hos en människa.
Typ går du klädd si = bra moral.
Går du klädd så = dålig moral.

Vilket alla fattar är totalt strunt.

Du har en tydligt socialkonservativ ( och därmed misogynt) synsätt på detta.

problemen med att killar/ män så mycket ägnar sig åt att tvinga, utnyttja och skamma tjejer/ kvinnor avseende sex....är kvinnors ansvar....DE ska klä sig "rätt". DE ska sluta med X,Y eller Z.
Tydligen inget problem alls vad män ägnar sig åt.
Citera
2022-02-11, 11:56
Medlem
Citat:

Det är ej konstigare än att tjejer bedömer killars moral baserat på klädsel.
Citera
2022-02-11, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Jag har inte samtyckt.
Då borde du ta ett allvarligt snack med flickvännen att slutar hon inte suga av dig när du lägger dig naken så polisanmäler du henne och är inte välkommen i din säng längre.
Citera
2022-02-11, 12:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Trams, ett av de första inläggen från dig som jag svarade på handlade just om tjejers klädsel, och att detta alltså skulle vara en orsak.

Vilket alla fattar är totalt strunt.

Du har en tydligt socialkonservativ ( och därmed misogynt) synsätt på detta.

problemen med att killar/ män så mycket ägnar sig åt att tvinga, utnyttja och skamma tjejer/ kvinnor avseende sex....är kvinnors ansvar....DE ska klä sig "rätt". DE ska sluta med X,Y eller Z.
Tydligen inget problem alls vad män ägnar sig åt.

Jag vet exakt vad jag skrivit. Men du förvränger varenda ord och ljuger om mig.
Eller har du väldigt svårt att förstå logik? Nånting är ju allvarligt fel.
Du tolkar in en massa saker i det jag skriver så att det blir något annat. Svart eller vitt. Du kan inte hålla fler än en tanke i huvudet, och då är det meningslöst att diskutera med dig.

Nu ska du ta och försöka plocka fram ett citat där jag påstår att kläder är orsak till våldtäkt.
Vilket du inte kommer att lyckas med.
Lögnare!
Citera
2022-02-11, 12:33
Medlem
Citat:
Jag vet exakt vad jag skrivit. Men du förvränger varenda ord och ljuger om mig.
Eller har du väldigt svårt att förstå logik? Nånting är ju allvarligt fel.
Du tolkar in en massa saker i det jag skriver så att det blir något annat. Svart eller vitt. Du kan inte hålla fler än en tanke i huvudet, och då är det meningslöst att diskutera med dig.

Nu ska du ta och försöka plocka fram ett citat där jag påstår att kläder är orsak till våldtäkt.
Vilket du inte kommer att lyckas med.
Lögnare!

"Sedan den så kallade "sexuella revolutionen" så har sex gått från att vara heligt till att bli en handelsvara på en fri och öppen marknad. Sexet är närvarande dygnet runt, och tillgängligt för barn, i allt mer depraverade former.
Instagramförstörda tonårsflickor pressas att klä sig som strippor, och när en skola vill begränsa denna galenskap med regler så uppmanas de istället av samhället att klä sig "som de vill" i protest mot "ett förtryckande patriarkat".

Är det någon som är förvånad över att denna "frihet" kommer med ett pris?
Men ingen verkar vilja betala. För nu kastar pojkar och flickor paj på varandra om vem som ska betala notan.

"

Flickors "frihet" av att få lov klä sig som de vill, kommer tydligen med ett pris.....
säg mig, nu Flammarion hur ska man tolka vad detta "pris" består av, i detta inlägg från dig i en tråd som alltså avhandlar pojkars större benägenhet att lägga skulden för olika sorters sexrelaterade brott på offren, dvs flickor?

Ansvaret för, och så även skulden för sexbrott har lagts på kvinnors axlar betydligt mer än vad det lagts på mäns genom vår patriarkala historia.
Detta har alltså inte skett via någon "sexuell revolution" eller via kvinnors ökade frihet, utan detta har skett via större privilegier och mindre ansvar för män.

Detta har i vår del av världen nu börjat ändrats via att killar/ män själva får bära ansvaret för vad de väljer göra, samt en ökad acceptans för att kvinnor äger en egen sexualitet dvs gillar ha sex och har nytta av att ha sex på egna villkor, alltså inte mäns villkor.

Försvarstalen/ bortförklaringarna/ de låtsade orsaksförklaringarna för att sexbrott sker.....
är ständigt detta malande om att offren gör fel....dvs kvinnor gör fel.

Och på den sidan ställer ställer du dig alltså med dina resonemang.

Vänligen stå för vad du själv sitte roch skriver och sluta ljug för dig själv.

(FB) ECPAT: Pojkar lägger större ansvar på offren för sexbrott
Senast redigerad av Merapi 2022-02-11 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in