2022-02-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Ja de med mest ryskatalande och med ursprung från soviet. Inte värt krig att hålla regioner som tillhört dom innan. Bättre med en mellanlösning. 500 000 av dom har redan fått ryska pass. Är inte putinvän på något sätt men ser det som bästa lösningen här.

Att de har ett bättre självstyre samtidigt som alla får åka mellan en osynlig gräns och alla garanteras sina rättigheter.
Jag ser din poäng, och ibland kanske man får vara pragmatisk för att spara liv. Men jag ser inte det som ett värdigt alternativ. Putin skulle säkert bli nöjd då han kan flytta fram spelpjäserna ytterligare. Självstyre blir nog mest på pappret.
2022-02-08, 20:31
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Detta är anmärkningsvärt:

från Cornucopia:
Mest intressant är dock att de ryska pensionerade officerarnas förenings ordförande i ett öppet brev säger att hoten mot Ryssland är interna i form av vanstyre och kräver Putins avgång. Vi får se om FSB kommer tvätta hans kalsonger, om han kommer trilla ut ur ett fönster eller om han begår självmord efter ett cancerbesked. Någon har i alla fall lite hederlighet och ryggrad.

Intressant. Det finns en tråd om brevet på Politik - Ryssland och det nära utlandet.

(FB) "Allryskt officersförbund" kräver slut på krigsplanerna och Putins avgång
2022-02-08, 20:36
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Detta är anmärkningsvärt:

från Cornucopia:
Mest intressant är dock att de ryska pensionerade officerarnas förenings ordförande i ett öppet brev säger att hoten mot Ryssland är interna i form av vanstyre och kräver Putins avgång. Vi får se om FSB kommer tvätta hans kalsonger, om han kommer trilla ut ur ett fönster eller om han begår självmord efter ett cancerbesked. Någon har i alla fall lite hederlighet och ryggrad.
/läs brevet på svenska:
Enligt vår åsikt är landets ledning, som inser att det inte är kapabelt att leda landet ur den systemiska krisen, och detta kan leda till ett uppror av folket och ett maktskifte i landet, med stöd av oligarkin, korrupta tjänstemän, lockade media och säkerhetsstyrkor, beslutade att aktivera den politiska linjen för den slutliga förstörelsen av rysk stat och utrotningen av landets ursprungsbefolkning.

Och krig är medlet som kommer att lösa detta problem för att behålla sin antinationella makt ett tag och bevara den rikedom som stulits från folket. Vi kan inte föreslå någon annan förklaring.

Från Ryska federationens president, vi är officerare i Ryssland, kräver vi att överge den kriminella politiken att provocera fram ett krig där Ryska federationen kommer att befinna sig ensam mot västvärldens förenade styrkor, för att skapa förutsättningar för genomförandet av art. . 3 i Ryska federationens konstitution och avgå.

Vi vädjar till all pensionerad och pensionerad militär personal, ryska medborgare med en rekommendation att vara vaksamma, organiserade, stödja kraven från rådet för den allryska officersförsamlingen, aktivt motsätta sig propaganda och släppa lös ett krig och förhindra en intern civil konflikt med användningen av militärt våld.
https://cornucopia.se/2022/02/lagesrapport-mandag-macron-i-toppmote-med-putin-stridsvardet-rinner-bort-i-ryska-leran-tyskland-skic kar-mer-trupper-till-litauen-pensionerade-officerares-forening-kraver-putins-avgang-och-slut/

Generalöversten är inte vem som helst https://en.wikipedia.org/wiki/Leonid_Ivashov
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B2%D0%B0%D1%88%D0%BE%D0%B2,_%D0%9B%D0%B5 %D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%B4_%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3% D0%BE%D1%80%D1%8C%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87

Originalet http://ooc.su/news/obrashhenie_obshherossijskogo_oficerskogo_sobranij a_k_prezidentu_i_grazhdanam_rossijskoj_federacii/2022-01-31-79

läs kommentarerna där, just nu 767 stycken, starka ord både för och emot. Många inlägg tar upp bio för de som Putlers hantlangare har mördat.

Mer än anmärkningsvärt.
Om texten är äkta, så är det kanske något av det modigaste som skrivits på ryska i modern tid.

• Det enda jag funderar över är, att allt som når oss från ryska källor just nu kan vara maskirovka.
Men jag väljer att se generalöverstens statement som ett förnuftets röst – någon som sett och upplevt krig och som inte vill göra Ukraina och Ryssland till permanenta fiender.

• Och nej, generalöversten är verkligen inte vem som helst. Lång karriär. Både inom statsapparaten och Organiserade bland annat marschen mot flygplatsen i Pristina 1999.
• En del av generalöverstens argumentation är extremt träffande:

”The acquisition of Crimea and Sevastopol by Russia and their non-recognition as Russian by the international community (and, therefore, the overwhelming number of states in the world still consider them to belong to Ukraine) convincingly shows the failure of Russian foreign policy, and the unattractiveness of domestic.

Attempts to “love” the Russian Federation and its leadership through an ultimatum and threats of the use of force are senseless and extremely dangerous.

The use of military force against Ukraine, firstly, will call into question the existence of Russia itself as a state; secondly, it will forever make Russians and Ukrainians mortal enemies.”

Och strax innan passagen där han yrkar på att Putin och hans anhang ska avgå...
”In our opinion, the country's leadership, realizing that it is not capable of leading the country out of the systemic crisis, and this can lead to an uprising of the people and a change of power in the country, with the support of the oligarchy, corrupt officials, lured media and security forces, decided to activate the political line for the final destruction Russian statehood and the extermination of the country's indigenous population.

And war is the means that will solve this problem in order to retain its anti-national power for a while and preserve the wealth stolen from the people. We cannot suggest any other explanation.”

• Texten signalerar verkligen en vilja att städa upp bland Rysslands misslyckanden. Han tar upp:
Rikedomar stulna från folket. Korrumperade tjänstemän. Oligarkerna. Styrda/korrupta mediakanaler och säkerhetsstyrkor.

• Jag säger jisses. Oppositionella ryssar har skjutits i knäna och utplånats i syrabad för mindre.

- - - -

• Kommentatorsfältet under herr generalöverstens text är verkligen... speciellt. Det bevisar en sak: Ingen nationalitet – absolut ingen – har ett mer utvecklat sinne för förolämpningar än den ryska. Men så har de haft ganska många årtionden på sig att finslipa konstarten, som säkerhetsventil för att uttrycka missnöje med Kreml och övermakten.

• För övrigt vore det intressant att höra vad rysskramarna i det här forumet tycker om generalöverstens text. Om de avfärdar honom som a) förvirrad kulturmarxist, b) utländsk agent, c) senil/galen/berusad/drogad då han skrev texten... Alla alternativ är möjliga om man vill bortförklara något som inte stämmer överens med ens världsbild, så... kanske a/b/c i kombination?

Måtte nu herr generalöverste Ivashov undvika att gå nära fönster den närmaste tiden...
Senast redigerad av HEDP502 2022-02-08 kl. 20:58. Anledning: Typo
2022-02-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
[b]Mer än anmärkningsvärt.
Måtte nu herr generalöverste Ivashov undvika att gå nära fönster den närmaste tiden...
Ja, det må man si er modig gjort. Og jeg regner med at han har flere i reserveoffisersforeningen bak seg.
Men som du sier - fremtiden virker noe usikker for vedkommende.

Novichok, polonium, sporløs forsvinning, skudd på åpen gate eller fall fra vindu - place your bets!
2022-02-08, 21:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Mer än anmärkningsvärt.
Om texten är äkta, så är det kanske något av det modigaste som skrivits på ryska i modern tid.

• Det enda jag funderar över är, att allt som når oss från ryska källor just nu kan vara maskirovka.
Men jag väljer att se generalöverstens statement som ett förnuftets röst – någon som sett och upplevt krig och som inte vill göra Ukraina och Ryssland till permanenta fiender.

• Och nej, generalöversten är verkligen inte vem som helst. Lång karriär. Både inom statsapparaten och Organiserade bland annat marschen mot flygplatsen i Pristina 1999.
• En del av generalöverstens argumentation är extremt träffande:

”The acquisition of Crimea and Sevastopol by Russia and their non-recognition as Russian by the international community (and, therefore, the overwhelming number of states in the world still consider them to belong to Ukraine) convincingly shows the failure of Russian foreign policy, and the unattractiveness of domestic.

Attempts to “love” the Russian Federation and its leadership through an ultimatum and threats of the use of force are senseless and extremely dangerous.

The use of military force against Ukraine, firstly, will call into question the existence of Russia itself as a state; secondly, it will forever make Russians and Ukrainians mortal enemies.”

Och strax innan passagen där han yrkar på att Putin och hans anhang ska avgå...
”In our opinion, the country's leadership, realizing that it is not capable of leading the country out of the systemic crisis, and this can lead to an uprising of the people and a change of power in the country, with the support of the oligarchy, corrupt officials, lured media and security forces, decided to activate the political line for the final destruction Russian statehood and the extermination of the country's indigenous population.

And war is the means that will solve this problem in order to retain its anti-national power for a while and preserve the wealth stolen from the people. We cannot suggest any other explanation.”

• Texten signalerar verkligen en vilja att städa upp bland Rysslands misslyckanden. Han tar upp:
Rikedomar stulna från folket. Korrumperade tjänstemän. Oligarkerna. Styrda/korrupta mediakanaler och säkerhetsstyrkor.

• Jag säger jisses. Oppositionella ryssar har skjutits i knäna och utplånats i syrabad för mindre.

- - - -

• Kommentatorsfältet under herr generalöverstens text är verkligen... speciellt. Det bevisar en sak: Ingen nationalitet – absolut ingen – har ett mer utvecklat sinne för förolämpningar än den ryska. Men så har de haft ganska många årtionden på sig att finslipa konstarten, som säkerhetsventil för att uttrycka missnöje med Kreml och övermakten.

• För övrigt vore det intressant att höra vad rysskramarna i det här forumet tycker om generalöverstens text. Om de avfärdar honom som a) förvirrad kulturmarxist, b) utländsk agent, c) senil/galen/berusad/drogad då han skrev texten... Alla alternativ är möjliga om man vill bortförklara något som inte stämmer överens med ens världsbild, så... kanske a/b/c i kombination?

Det verkar vara äkta men tror du gör lite för stor grej av det. Putin lär knappast bry sig överdrivet mycket om vad en pensionerad fd generalöverste tycker.
Med inte så många år kvar och befriad från den aktiva tjänstens krav på lojalitet så ville han ta bladet från munnen och säga vad han tycker.
2022-02-08, 21:23
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det verkar vara äkta men tror du gör lite för stor grej av det. Putin lär knappast bry sig överdrivet mycket om vad en pensionerad fd generalöverste tycker.
Med inte så många år kvar och befriad från den aktiva tjänstens krav på lojalitet så ville han ta bladet från munnen och säga vad han tycker.

Så är det säkert. Att jag gör en alltför stor grej av det.
Eller rättare; om den saken råder ingen tvekan.

• Jag tror ju inte heller att det påverkar Putins utrikespolitiska linje. Inte det minsta.
Det lär inte ändra positionerna hos Naryshkin eller Patrusjev.
Möjligen surnar Sjojgu till och kommer att håna generalöversten... militärer emellan, liksom.

• Men som oppositionellt statement är det uppseendeväckande. Inte minst i dessa tider, då krigsretoriken får de statliga propagandakanalerna att vibrera och underhållningsprogrammen visar kartor där Gotland ockuperas.
Och kommentatorsfälten; åtminstone dem som jag lyckas läsa formligen ångar av känslor (texten är publicerad på flera ställen).

• För egen del, hänger det nog ihop med att jag gillar Ryssland och gärna ser lite klokskap läcka ut därifrån emellanåt. Istället för rötslammet som publiceras och uttalas från Kreml.
2022-02-08, 22:15
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Inte för att jag vill störa i alla OT diskussioner om varför ryssland kommer anfalla eller inte och huruvida det kommer gå bra eller inte MEN. När kör dom? Är det veckan som kommer eller är det inte förrän i slutet av ”övningen” i Belarus?

Danmark genomför ju faktiskt delvis mobilisering. Det har inte hänt sedan när? Vilka andra avgörande data har vi därute i öppna källor? Ryssen verkar delvis gruppera fram en del förband mot gränsen. Fartyg på väg in i svarta havet. Nån som har koll på var landstigningsfartygen är nu?
2022-02-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Inte för att jag vill störa i alla OT diskussioner om varför ryssland kommer anfalla eller inte och huruvida det kommer gå bra eller inte MEN. När kör dom? Är det veckan som kommer eller är det inte förrän i slutet av ”övningen” i Belarus?

Danmark genomför ju faktiskt delvis mobilisering. Det har inte hänt sedan när? Vilka andra avgörande data har vi därute i öppna källor? Ryssen verkar delvis gruppera fram en del förband mot gränsen. Fartyg på väg in i svarta havet. Nån som har koll på var landstigningsfartygen är nu?

Allt känns som ett enormt spel gör gallerian.
Jag hoppas självklart att jag har rätt.
Krig I modern tid är otroligt brutalt och kommer förstöra livet för många oskyldiga.
2022-02-08, 22:56
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Landstigningsfartygen är här:

https://twitter.com/CovertShores/status/1491006175609241600
2022-02-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Krisen är helt och hållet Bidens skapelse. Ryssland har övat längs gränserna i åratal. Men plötsligt då Biden måste avleda uppmärksamheten från sina tillkortakommanden på hemmaplan så är rysk invasion nära förestående. Knappast.
Att världens till ytan största land, som möjligtvis det enda landet, "övar" på gränsen till Ukraina under åratal är givetvis inte Bidens skapelse, eftersom han bara har suttit som president i dryga året.

Igen, jag tycker man kan kräva av någon på ett diskussionsforum att denne inte ska ljuga. Biden var inte president 2014, när Ryssland annekterade Krim och anföll Ukraina. Det är inte Biden som har upprätthållit förband och psykologisk press på Ukraina i åratal och det är inte Biden som nu har byggt upp den största truppkoncentrationen sedan kalla kriget och sannolikt den största landinvasionsstyrkan sedan andra världskriget. Ej heller är det Biden som har givit väst något ultimatum, hotat västländer med krig och kärnvapen.

Den enda som har försökt förhandla över huvudet på Ukraina och EU är för övrigt Ryssland. Fram tills Frankrike aningslöst började spela det spelet i förrgår.

Med mig använder du riktiga argument med riktiga data och inga lögner eller argumentationsfel, begriper du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ukrainas president håller med mig. Klipper från FT.

“We do understand what the risks are,” Zelensky said at a press conference, where he disputed some of the Pentagon’s assessment, saying that “we do not see a bigger escalation” than last spring when Russia’s military build-up started. “We don’t need this panic,” he added.

Despite Zelensky’s pleas, the US and the west continued to brace for war. American military planners are readying a force of 8,500 to deploy to Nato countries in eastern Europe in order to protect the alliance’s flank. General Mark Milley, the chair of the US joint chiefs of staff, noted that four Nato members bordered Ukraine and that treaty commitments meant Washington was obliged to defend them.

https://www.ft.com/content/7718e11d-ca4c-4e6c-91b6-487a4cf84ab9
Russinplockning fungerar inte här. Om du ska diskutera fram en ny hållning hos mig, så kommer du med evidensbaserad verklighet. Lögner gör sig icke besvär.
2022-02-09, 02:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Intressant. Det finns en tråd om brevet på Politik - Ryssland och det nära utlandet.

(FB) "Allryskt officersförbund" kräver slut på krigsplanerna och Putins avgång

Man skall ta det väldigt försiktigt att ge uppgifter som detta.., eller ge det någon sanning överhuvudtaget. För ca/dryga 7 år sedan så var Putin helt borta ifrån etern på vintern ca. 2 veckor om jag inte minns fel.

i västpressen skrevs det om att han fått cancer, politiska intriger och allt mellan himmel och jord. Det blev stora rubriker.., och så dök han upp som ingenting efter två veckor..

Mina 2 cents : Putin tar nog hand om sina "egna", sitter stabilt och har ett eget "pretorianskt garde" som tar hand om problem.

Personligen tror jag mera på skvaller om Carola i Svensk Damtidning, än detta.
2022-02-09, 10:09
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Uppbyggnaden är snart klar. När landstigningsfartygen kommer in i svarta havet är det dags att köra. Ryssland har helt klart passerat point of no return. Frågan är bara hur stor del man kommer försöka ta.

Lägger detta här som en lite påminnelse om min gissning. Ingen blir gladare om jag har fel….

Och nu guppar landstigningsfartygen in i svarta havet… upprepar min förhoppning om att jag har fel men kommer inte bli förvånad om det blir riktigt obehagligt i Ukraina under kommande vecka

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in