Citat:
Ursprungligen postat av
Zyxel04
Jag måste ändå säga att det finns mer kvalitet denna säsong än den föregående.
Denna säsong finns det ändå paktande och "jobbiga" karaktärer som skapar provokation.
Paktande öppnar upp för svek inom pakten och polarisering mellan pakterna. Det har ännu inte skett något "tungt" svek förutom möjligen sekvensen där Michaela valde Niklas till storbonde och inte Levin som hon tydligen hade lovat. Levin och Michaela var väl typ i samma pakt fastän Michaela inte var en "integrerad" medlem inuti den.
Hur ser uppdelningen ut?
På den ena sidan har vi Keshia, Izabella, Jonas och Monica. De är väl "original-pakten", avser att detta är den första pakten som skapades. Här ingick även Levin, Michaella, Alexander och Kalle när de var inne i spelet.
Osäkert kring Kalle eftersom hans sejour i programmet var kort men vill minnas att han samtalade med både Keshia och Izabella kring paktande.
Av den kvarvarande fyran, avser Keshia, Izabella, Jonas och Monica, så känns Monica som en outsider. Hon har haft oflyt eftersom hon kom in senare men om någon ska offras så kommer nog hon att göra det. Det verkar inte som hon klickat så bra helt enkelt.
Utöver original-pakten har vi "de andra", dvs en annan pakt som inte kallar sig för pakt men "de facto" är det. Denna gruppering är en konsekvens av original-pakten eftersom de behövt organisera sig för att inte bli totalt uppätna av original-pakten.
Av de kvarvarande deltagarna så ingår här Gerty, Cissi, Abel, Prins, Niklas och Arlind. Niklas känns lite som en inofficiell ledare. Denna gruppering försöker framställa sig som "hederliga" och att de inte är med i programmet för att vinna pengar utan för att ha kul. Något som alltid kan ifrågasättas, jag menar, vem vill inte vinna pengar.
Intressant med Arlind i söndags, som tydligen sagt att Levin skulle välja honom eftersom han ville hem men. Arlind lovade att lägga sig men i slutändan så gav han allt och vann skiten. Man vet inte vad som stämmer men jag skulle inte bli förvånad ifall han medvetet ljög till Levin för att få ut honom. Lurerier är ju roliga i sammanhanget.
Utöver de individer jag nämnt så har vi också Victoria, Helene och Beatrice kvar. Känns inte som någon tydligt tillhör en pakt.
Victoria borde kanske gå mer mot "original-pakten" eftersom hon klickar bra med Izabella. Jag vet dock inte helt säker.
Helene var väl med i original-pakten (ish) men pratar om att hon är med i flera pakter. Känns som hon gör ett försök att spela ett dubbelspel. Nu är hon dock på torpet så man vet ju ej. Men det är intressant att se hur väl hon lyckas.
Mitt i detta har vi Beatrice som många verkar störa sig på. Jag har svårt att se henne bli en "integrerad" del av en pakt, alltså där hon ska ses som en fullvärdig medlem. I nuläget känns hon närmast "de andra" men samtidigt är hon knappast särskilt högt värderad bland dem. Hon kommer offras om det behövs.
Beatrice är en noterbar deltagare eftersom hon reagerar starkt på små motgångar, är känslig och allmänt "jobbig". En sån är intressant att ha eftersom hon kan skapa konflikter.
Samma gäller Monica, hon har inte samma beteende som Beatrice men verkar vara väldigt öppen, rak och kanske lite socialt "begränsad". Jag avser att hon går in i konflikter fastän hon inte riktigt är involverad vilket skadar henne. Sen verkar hon inte gilla att jobba vilket också gör det mer störig.
Vi har också Prins som verkar vara ogillad men han har hittat en "roll" med Arlind och Niklas. Därmed kanske inte de blir så mycket drama runt honom. Hade han varit en ensamvarg hade det funnits risk för att han blivit frustrerad och mer "social" för att hitta en plats vilket kunnat leda till irritation.
Även Cissi kan skapa bråk eftersom hon är ständigt sur och tydlig med det.
Prins är nog mer gillad nu, i alla fall av Victoria och Helene som han tidigare stångas med. Han har stigit i mina ögon, han är betydligt skönare nu när han har taggat ner på kritiken.
Monika får hänga med Levin-pakten men det är inte på samma villkor som de andra. Hon träffade Bella på Torpet o trodde att de var bästisar. Hon insåg inte att Bella redan hade knutit viktigare band till andra på Farmen. Stackars Monika får vara med lite på nåder. Farlig position för henne för "Team Niklas" tycker illa om henne för att hon är med Levin-pakten, men hon får inte ett lojalt skydd från Levin-pakten.
Intressant iakttagelse att "Team Niklas" bildats som motkraft till Levin-pakten för att inte bli överkörda och uppätna. Det ligger en del i det tror jag, men det finns nog också några luringar i "Team Niklas". Helene o Cissi tror jag samarbetar mer med Niklas än man fått se. Tror de håller det lite under radarn=luringar.