2022-02-08, 21:43
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Dagbladet har oppdatering idag 8.feb.:

Citat:
Vi kan ikke utelukke at det har vært en ulykke, men det virker usannsynlig. Han skulle til Nord-Norge, hadde et boligkjøp han skulle fullføre der og gledet seg til det. Han hadde et mål med reisen og noe han så fram til. Hvorfor skulle han kjøre en så stor omvei, forsvinne og gå glipp av boligkjøpet? Det er ikke logisk i det hele tatt, tvert imot framstår det hele som et stort mysterium, sier Sundström, og er åpen på at politiet tror nordmannen har blitt utsatt for noe kriminelt.

- Han hadde både kontanter og en stor sum på konto som skulle brukes til å kjøpe boligen. Penger framstår som et mulig motiv for noe kriminelt i denne saken. Vi tror dessverre noe har hendt med Terje, sier Sundström.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-stor-sum-pa-konto/75337165

Ja då är både svensk och norsk polis överens om att det mest troligt ligger något brott bakom det här. Det är alltså inte bara ett standardförfarande som ibland sker när människor försvinner, utan man uttalar det tydligt.

Frågan är om dom vet mer än oss? För med informationen i tråden känns någon typ av personlig tragedi minst lika trolig som att ett brott skulle ha begåtts.
Citera
2022-02-08, 21:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklarna i svensk media som försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vem styr media…?
Hur kan det överhuvudtaget förekomma att allt i media som skrivits, avbildats eller förekommit i reportageform kring Terje och hans upphittade bil har suddats bort i media-Sverige?
Fram till måndag morgon 7/2 fanns allt kvar, men under måndagen 7/2 raderades allt.

Det har ju varit Terje-artiklar i olika medier med olika huvudägare, men alla har de likafullt dansat efter samma pekpinne och mangrant raderat allt.

Vem har sådan enorm makt och kan styra så totalt över vad som publiceras i Sverige?
Polisen? Säpo? Försvaret? Knappast anhöriga??
Någon kan tydligen styra och ställa med svensk media - men styr inte över norsk?

Det ligger begravda hundar här….
Terjes försvinnande är väldigt märkligt.
Men raderandet är faktiskt minst lika märkligt.

Ja här ligger absolut flera hundar begravna.

Ja Terjes försvinnande är mycket märkligt och jag tycker att raderandet i svensk media är ännu märkligare. En sådan makt har inte anhöriga. Nu får vi se om artiklarna i norsk också kan komma att försvinna?
Citera
2022-02-08, 21:50
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Ja Terjes försvinnande är mycket märkligt och jag tycker att raderandet i svensk media är ännu märkligare. En sådan makt har inte anhöriga. Nu får vi se om artiklarna i norsk också kan komma att försvinna?

Det hela känns lite "Estonia" ... Försvarsmakten
Citera
2022-02-08, 21:51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Någon som vet om det finns en norsk "Lexbase"?
Det verkar inte finnas någon liknande sida. Har inte hittat den i alla fall. Kan så klart heta något annat på norska.
Citera
2022-02-08, 21:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Det hela känns lite "Estonia" ... Försvarsmakten

Var Terje pensionär? Vad hade han jobbat med tidigare?
Citera
2022-02-08, 21:54
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:

Under dagbladets artikkel från 7.feb står det:

Citat:
"Omtale av den savnede og bruk av bilde er klarert med savnedes familie"
Citera
2022-02-08, 21:57
Medlem
DeValeras avatar
På Efterlyst så hade bilen åkt upp mot Norrtälje innan den svängde söderut mot Stockholm och Muskö. Varför gjorde den det? Kanske var det någon från Baltikum som tagit över fordonet och tänkt ta färjan vid Kapellskär, men sedan ångrat sig eftersom risken att åka dit då hade ökat. Istället dumpar personen bilen på Muskö, ett området som för personen är bekant då han har jobbat där tidigare. Men frågan är då hur han kom tillbaka från Muskö. Hämtade någon kompis upp honom?
Citera
2022-02-08, 21:58
Medlem
Citat:
Från de pressetiska reglerna:
Citat:
9. Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga.
Om anhöriga hör av sig till Svensk media så tror jag de flesta skulle ta bort artikeln i detta fallet. Det har inte så stort allmänintresse, speciellt inte eftersom det är en norrman som är borta. Frågan är bara varför anhöriga skulle vilja tvätta bort detta från media?
Citera
2022-02-08, 21:59
Medlem
Angående vilka det kan vara som har beordrat bortagningarna i media om Terge, så kan eventuellt vara ägarna till tidningarna. De ganska få till antalet. Kanske finns svaret där. Mig veterligen äger de dock inte några medier i Norge.
Citera
2022-02-08, 22:00
Medlem
Fjonkanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Var Terje pensionär? Vad hade han jobbat med tidigare?
Mycket bra fråga! Har det framgått tidigare i tråden?
Man skulle ju även vilja veta om denhär rädslan för tunnlar är något som han har uttryckt länge eller om det är ett senare påhitt. Det skulle ju kunna vara något att skylla på menar jag för att medvetet åka omvägar.
Citera
2022-02-08, 22:01
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det verkar inte finnas någon liknande sida. Har inte hittat den i alla fall. Kan så klart heta något annat på norska.

Nei det finns inte något som tilsvarer lexbas i Norge.

Og om din adresse och eller telefonnr skal vara tilgjengelig på gulesider o.l bestemmer du selv.
Veldig många deriblant meg selv velger inte å ha min adr. och nr. liggande ute på nettet.
Citera
2022-02-08, 22:04
Medlem
Citat:

Med tanke på att Muskö är ett militärt skyddsområde så kanske det är viktigast att svensk media inte rapporterar om det. Norska media kanske får munkavle imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in