2022-02-08, 15:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle Terje fått "åka hem"?

Citat:
Ursprungligen postat av OdenSarimner
Fick regga ett konto för jag tycker att gåtan är självklar. Terje har varit en öststatsagent som har fått avsluta sitt uppdrag och åka hem. Så Terje har inte köpt stugan i nordnorge och han har ingen tunnelfobi utan detta har varit historian för att kunna göra resan till muskö.
Orsaken till att dom sista 2 sträckorna tog lite längre tid är för att Terje ville anpassa ankomsttiden till upphämtningen på muskö. Terje hade lite otur med den nya vägbommen som han tvingades forcera när han inte kunde koden och sedan när han skulle gömma bilen så körde han på en stor sten, som förhindrade att bilen hamnade på önskad plats och Terje kunde då inte skruva bort främre nr.plåt. Terje fick då fälla ett träd bakom bilen för att försvåra upptäckt och bergningen.
Sedan väntade en ribbåt eller miniubåt för transport till sankt petersburg. Detta är naturligtvis orsaken att norska och svenska säkerhetspolisen inte vill ha någon nyhet publicerad i media.

Detta har jag också tänkt på och jag tror att du mycket väl kan vara sanningen nära och det ligger nog en hel del i det du omnämner.

Beror på dock om Terje har köpt detta fritidshus i uppe i norra Norge eller inte. Tänk om det gick att få detta bekräftat hur det förhöll sig gällande det här mycket märkliga stugköpet. Fast varför just Muskö? Finns bättre ställen att hämta upp en ev. agent som skall få "åka hem"? Varför skedde inte den ev. upphämtningen redan i norra Norge? Kan det hela ha handlat om att köpa sig tid? Media vill inte ta i detta fall med en tång och artikeln i Aftonbladet togs bort snabbt och tydligen togs också inslaget bort i Efterlyst. Säger ju allt hur känsligt detta är.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-02-08 kl. 15:58.
Citera
2022-02-08, 16:02
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta har jag också tänkt på och jag tror att du mycket väl kan vara sanningen nära och det ligger nog en hel del i det du omnämner.

Beror på dock om Terje har köpt detta fritidshus i uppe i norra Norge eller inte. Tänk om det gick att få detta bekräftat hur det förhöll sig gällande det här mycket märkliga stugköpet. Fast varför just Muskö? Finns bättre ställen att hämta upp en ev. agent som skall få "åka hem"? Varför skedde inte den ev. upphämtningen redan i norra Norge? Kan det hela ha handlat om att köpa sig tid? Media vill inte ta i detta fall med en tång och artikeln i Aftonbladet togs bort snabbt och tydligen togs också inslaget bort i Efterlyst. Säger ju allt hur känsligt detta är.

Det här med agent-upplockning måste ju vara otroligt långsökt. Det är väl bara att han sticker då? Måste ju anses vara alltför struligt att haverera med bilen och börja såga ned träd?
Citera
2022-02-08, 16:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Da stemmer det jo ikke at Terje kjøpte huset 30.nov 2021.
Her står det at huset ble solgt i 31.jan 2022:

Selger har akseptert følgende bud:

BUDGIVERS NAVN Person A
BUD AVGITT 31. januar 2022, 19.27
BUDET UTLØPER 31. januar 2022, 20.27
BUD (I KRONER) 600 000,–

Lenke:
https://propr.no/budrunde/36aptFq
Han hade fått budet accepterat och var på väg dit för att skriva papper.
Han försvann på vägen - så huset har ju sålts till någon annan då han inte dök upp.
Citera
2022-02-08, 16:05
Medlem
Citat:

BUDGIVERS NAVN Person A
BUD (I KRONER) 600 000,–

Lenke:
Du kan väl ringa Doris Solbakken och fråga om husköpet
Citera
2022-02-08, 16:05
Medlem
Citat:

BUDGIVERS NAVN Person A
BUD (I KRONER) 600 000,–

Lenke:
Ja, Terjes köp av huset blev troligen aldrig genomfört pga problemen på färden. Bilen kraschades ju på Muskö om den nu kördes dit av Terje…

Några saker som inte berörts i tråden är de 2 mobilerna och det fanns ju även en dator i bilen. Undrar vad för info som fanns i dessa… Vart gick de senaste samtalen, sms:en. Vad fanns i datorn?
Fanns det något form av ”avskedsmeddelande” i någon av mobilerna/datorn och var mobilerna och datorn Terjes?

Tog Norska polisen hand om bilen och utrustningen som fanns i den?
Senast redigerad av p.griffin 2022-02-08 kl. 16:12.
Citera
2022-02-08, 16:10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är inte säkert det är tjuven som sågat ner trädet. Jag undrar om det inte är någon som bara velat förhindra fortsatt användning av bilen, till polisen dök upp? Märkligt att polisen inte agerade snabbare!

Tror jag också. Och den boende som i ilska sågat ner vill inte komma fram nu, utan skäms lite.
Citera
2022-02-08, 16:10
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Hva skjedde med Terje Johansen fra Nykirke? Nå er svensk TV på saken Terje Johansens gode venn og nabo, Helge Johansen, er overbevist om at det må ha skjedd noe kriminelt.
Det lilla jag får fram från Gjengangerens betalvägg. Grannen verkar dock bo på Kjettorpveien i Nykirke.
Citat:
Da stemmer det jo ikke at Terje kjøpte huset 30.nov 2021. Her står det at huset ble solgt i 31.jan 2022:

BUDGIVERS NAVN Person A
BUD (I KRONER) 600 000,–

Lenke:

Kan det vara så att Terje inte betalade handpenningen i tid eller ordnade papperna med banken i tid då han i stället försvannn? Därför såldes huset till en annan köpare? (då den tänkta köparen aldrig betalade eller dök upp som överenskommet?)

Terje kanske vann budgivningen på det bud han la den 25 nov och som var högst när budgivningen avslutades kl 12 den 30 nov?

https://www.facebook.com/terje.johansen.5686 Men kunde inte avsluta köpet rent juridiskt? Då annat på Muskö kom i vägen för det formella övertagandet?
Citera
2022-02-08, 16:18
Medlem
Tråknicks avatar
Han hade säkert en tid att passa i Norge och hade säkert egentligen bråttom iväg från täby. Därför bör det vara en gärningsman som kör bilen den sista sträckan när det går långsamt och irras runt.

Om dom inte vet var han sovit (säkert kollat korthistorik) så kan han ha blivit överfallen under natten om han valt att slagga i bilen för att spara pengar.

Att telefon och dator finns kvar tyder på att det inte bör finnas spår där, alltså blocketannonser, samtalshistorik med säljare eller skumma polare.

Samtidigt, det är mitt i vintern och det måste vara få som irrar runt och letar brottsoffer. Möjligen skriker regskylten förvirrad turist?
Citera
2022-02-08, 16:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Om han skulle "hem" till Ryssland hade det väckt mindre uppmärksamhet om han bara kört via Haparanda enligt planen, stängt av alla mobiler och gps, och vänt västerut mot ryska gränsen. Nu ställer han till något spektakulärt istället. Osannolikt.
Citera
2022-02-08, 16:31
Medlem
Mandelbrots avatar
Flera har låst fast sig vid det märkliga, att skosnören saknas på Terjes skor i bilen.
När jag förstorar dem en aning, så ser jag något ännu märkligare: Det saknas t.o.m. hål för skosnörena.
Jag drar därmed slutsatsen, som någon/-ra gjort tidigare, att skornas konstruktion är av kardborretyp.

OnT. Var Terje ifrån Skoppum strax söder om Nykirke?
https://www.gulesider.no/terje+johansen+to-+og+firbente/84629262/bedrift?page=1&query=terje%20johansen
Citera
2022-02-08, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Om skitlukt och hjältemod

Det verkar som väsentlig information undanhålls allmänheten här, det som serveras blir en total röra som är helt obegriplig. Vem var Terje egentligen? Hans person behöver en genomlysning! Terjes granne verkar vara en mycket välinformerad herre, rena drömmen för en kvällstidningsjournalist. Han känner till transaktioner och husköp och fobier och färdvägar... samt hur plånboken var beskaffad vid det aktuella tillfället.

På Aftonbladet skiter någon ner sig, odören är för jävlig och artiklar raderas på löpande band.. varför blev detta plötsligt så känsligt?

Stugköp i Nordnorge när man bor i Sydnorge... livrädd för tunnlar... det känns ju som en... utmanande strategi..!

En tripp till Älmsta och Täby innan man hamnar på Muskö av alla platser... och så går bom-satan inte upp!!! Nog är det väl självaste fan också!!! Här kommer man ända från Norge för att ta livet av sig och då ska ALLT jävlas in i det sista! Det är bara att ta sats och trycka plattan i botten!

Aro har stake! De valde att köra, möjligen trots stora påtryckningar om mediatystnad. Utan hans insats hade ingen känt till Terjes öde. Vi säger ett ödmjukt tack samtidigt som vi spyr över halabaloo-gänget som fortfarande vädrar...

Bergstallar... det är väl ett ganska överskattat fenomen, va? Bort med skiten bara! Jag tar min nummerplåt och lämnar min skor och beger mig till en bättre värld...
Vilka jävla fantasifoster ni bygger.

Nej, Aro och Efterlyst går inte emot polisen utan är hela tiden ett verktyg för polisen.
Blir de tillsagda att inte publicera så publicerar de inte.

Det är ingen konstig agenthistoria, ingen främmande makt, inget sådant.
Det handlar om en Norrman som försvunnit på sin resa mot Nordnorge - inget mer än så.

Troligen ett mord.
Citera
2022-02-08, 16:35
Medlem
Streisand87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag tror de sågade ned trädet, med syftet att trädet skulle hamna med kronan på bilen. Då skulle trädets krona dolt bilen uppifrån. Men trädet föll inte riktigt som de tänkt.

Fast bilen stod ändå bara några meter ifrån huset på den tomten så även om tallen skulle ha dolt bilen lite skulle den oavsett blivit upptäckt med tanke på att huset bredvid inte ligger särskilt många meter bort heller. Och en stor svart pick-up är ju svår att dölja Så märkligt det där med trädet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in