2022-02-07, 19:49
Medlem
Streisand87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
https://archive.fo/jVLAj Här är AB artikeln någon ville ha bort & som också togs bort efter en kort tid.

Det är så konstigt att artikeln försvunnit från AB. Det ligger fortfarande kvar lite info på Efterlyst Facebooksida om Terje. Jag hittar ingen information på de andra nyhetssidorna heller. Vad kan det bero på?

För att svara på en hel del felaktigheter - Muskötunneln övervakas inte av försvarsmakten utan Trafikverket. Det är ca 2 km från bilen till närmaste busshållplats. Föraren försökte slå koden två gånger och rammade sedan bommen. Det fanns spår på både bil och bom. Det här skedde ungefär vid 17:30, så inte mitt på dagen och det bor en del personer året om rätt nära där bilen övergavs. Om man kör till Muskö enbart för att dumpa en bil så är det inte troligt att man kör hela vägen ut till Kanada då det finns massor av andra ställen som är mer dolda och lättare att ta sig dit. Jag tänker också att föraren (vem det nu är) måste ha förstått att det skulle synas att bommen gått sönder och därför skulle bilen kunna upptäckas lättare. Hade varit mer rimligt att köra ut igen och dumpa bilen någon annanstans. Kanada är ganska litet. Jag tror att det är någon som känner till Muskö, annars skulle de inte åka hela vägen till Kanada. Det finns många platser att köra ner bilen i vattnet också på Muskö. Bommen sattes upp för ca 6 månader sen. Tror det var allt. Återkommer om jag hittar fler fel
Senast redigerad av Streisand87 2022-02-07 kl. 20:12.
Citera
2022-02-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nja visade ju på stor inkompetens hos polisen.

Ja, det kanske var därför. Fast å andra sidan så togs ju fallet upp i Efterlyst. Någon måste ju ha initierat detta? Undrar om Efterlyst kommer att följa upp detta i nästa avsnitt.

En mycket märklig historia detta.
Citera
2022-02-07, 19:58
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Kanske har han meddelat polisen att han håller/hållit sig borta frivilligt.

Fast då skriver man väl det? Jättekonstigt att bara ta bort helt.

Jag är nästan inne på rysspåret som nån skrev om. Att det är typ försvarsmakten som vill tysta ner. Skummaste försvinnandet på länge. Vill verkligen ha en upplösning.
Citera
2022-02-07, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streisand87
Det är så konstigt att artikeln försvunnit från AB. Det ligger fortfarande kvar lite info på Efterlyst Facebooksida om Terje. Jag hittar ingen information på de andra nyhetssidorna heller. Vad kan det bero på?

För att svara på en hel del felaktigheter - Muskötunneln övervakas inte av försvarsmakten utan Trafikverket. Det är ca 2 km från bilen till närmaste busshållplats. Föraren försökte slå koden två gånger och rammade sedan bommen. Det fanns spår på både bil och bom. Det här skedde ungefär vid 17:30, så inte mitt på dagen och det bor en del personer året om rätt nära där bilen övergavs. Att bommen var trasig upptäcktes bara en kvart efter att den blivit rammad. Som jag har förstått det hittades inte bilen förrän två dagar efter då den stod en bit ner i skogen och det hade snöat. Om man kör till Muskö enbart för att dumpa en bil så är det inte troligt att man kör hela vägen ut till Kanada då det finns massor av andra ställen som är mer dolda och lättare att ta sig dit. Jag tänker också att föraren (vem det nu är) måste ha förstått att det skulle synas att bommen gått sönder och därför skulle bilen kunna upptäckas lättare. Hade varit mer rimligt att köra ut igen och dumpa bilen någon annanstans. Kanada är ganska litet. Jag tror att det är någon som känner till Muskö, annars skulle de inte åka hela vägen till Kanada. Det finns många platser att köra ner bilen i vattnet också på Muskö. Bommen sattes upp för ca 6 månader sen. Tror det var allt. Återkommer om jag hittar fler fel

Om man efter 2 kodförsök inte förmår att öppna bommen utan rammar den och kör rakt igenom, tyder det ju på att man verkligen MÅSTE ta sej igenom in till området. Om man misslyckades att öppna bommen på "normalt sätt", varför bara inte vända och köra tillbaka?
VAD SKULLE MAN GÖRA på området?
Citera
2022-02-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Om man efter 2 kodförsök inte förmår att öppna bommen utan rammar den och kör rakt igenom, tyder det ju på att man verkligen MÅSTE ta sej igenom in till området. Om man misslyckades att öppna bommen på "normalt sätt", varför bara inte vända och köra tillbaka?
VAD SKULLE MAN GÖRA på området?

Om det är Terje som kört låter det som om paranoida vanföreställningar skulle kunna vara svaret - han trodde sig vara förföljd. Eventuellt skulle någon form av psykos kunna förklara det nedhuggna trädet också.

Jag tror inte på ryssar, rånmord eller kidnappning i detta fall. Rimligtvis har Polisen god kunskap om hur hans psykiska historik ser ut.
Citera
2022-02-07, 20:13
Medlem
Detta är troligtvis helt ovidkommande, men tittar man på Terjes Facebooksida (länkad längre bak i tråden) så ser man att en stor del av hans bekanta där är personer från Slovakien och Ungern med romskklingande namn och utseenden. Varken Terje själv eller hans facebookbekanta med norska namn har romska symboler (t.ex. flaggan med vagnshjulet) på sina profilbilder. Det hade annars kunnat förklara den stora andelen romska kontakter.
Citera
2022-02-07, 20:42
Medlem
Gällande psykosspåret så kanske han blivit inlagd på någon psykiatrisk avdelning och det skulle kanske kunna vara en anledning till att man tar bort artikeln.
Citera
2022-02-07, 20:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Detta är troligtvis helt ovidkommande, men tittar man på Terjes Facebooksida (länkad längre bak i tråden) så ser man att en stor del av hans bekanta där är personer från Slovakien och Ungern med romskklingande namn och utseenden. Varken Terje själv eller hans facebookbekanta med norska namn har romska symboler (t.ex. flaggan med vagnshjulet) på sina profilbilder. Det hade annars kunnat förklara den stora andelen romska kontakter.

Johansen är ett vanligt norskt resandenamn. Men det är sannolikt ovidkommande, ja.

Ed: Skulle förklara de 17k i kontanter kanske. Men hur vet grannen det i så fall?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-02-07 kl. 20:59.
Citera
2022-02-07, 20:54
Medlem
Skrev han på fejan att han skulle dit och när? Kanske med 17k?
Har inte fb så kan inte kolla
Citera
2022-02-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Vilken lång tid det tog att åka mellan älmsta och norra råda?

Tycker det är en hel del platser där det tar väääldigt lång tid emellan.

Jag böra lite luta mot att det känns som förvirrat tillstånd, men kan du åka omkring utan att allt för många reagerar på det eller kan du köra bra trots förvirring? Allternativt att du bestämt dig att livet är slut kan du tvinga dig om du har tunelfobi att utsätta dig för just det för att visa för sig själv klarar jag det kan jag ta livet av mig?

Jag är förbryllad.

Appropå trädet/stubben ser det ut som bakljusglas på backen kan han hamnat med bilen så det stod mot var i vägen och han fält tallen av den anledningen tittar man i däcksmönstret VB har bilen slirat mönstret igensatt. Var tanken att köra ner i vattnet för klippbrant en med bilen men när det gick åt hellvete har han fått hoppa i själv om de hittar honom har han troligtvis en motorsåg som sänke.
Citera
2022-02-07, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad är Terje Johansen för en slags person?

Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder

Kan vara ovidkommande men det är mycket viktigt att försöka få reda vem är 61-årige Terje Johansen?

Vad är hans bakgrund? I vilka kretsar umgås han i? Vad har han haft för yrken? Det finns massor av frågor om honom som vi skulle behöva få svar på.
Citera
2022-02-07, 21:15
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Lite märkligt att vaken VG eller Expressen har någon info om Terje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in