2022-02-07, 11:29
Medlem
Alla artiklar i ärendet är borta från aftonbladet.

Tyvärr – vi kan inte längre visa sidan!
Sidan har funnits men är nu avpublicerad. Det kan bero på önskemål från personer som var omnämnda i artikeln eller andra publicistiska skäl.

Vilka utöver Terje var nämnda i artiklarna?

Enligt cache hittar jag inget uppseendeväckande. Måste ju vara Terje själv som lever någonstans

http://web.archive.org/web/20220206205651/https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyWoOq/norske-terje-forsvunnen-bil-hittad-pa-musko
Senast redigerad av harlequin73 2022-02-07 kl. 11:33.
Citera
2022-02-07, 11:34
Medlem
fittas avatar
Enligt tråden finns det kopplingar till bland annat:

Muskö
Lidingö
Väddö

Alla dessa ställen gränsar ut mot Östersjön. Ryssen har flera gånger snorklat runt på dessa platser. Ligger till och med en sänkt rysk ubåt utanför Väddö. Lidingö och Muskö, även där mycket ”undervattensaktivitet” genom åren.

Sen har vi Terjes nya stuga, som ligger högst upp i Norge på en ö som gränsar mot Barents hav.

Lägg till tystnaden som råder, så vore det intressant att veta vem Terje var och vad han brukade pyssla med till vardags. Hade han några intressen? Han kanske råkar vara "radioamatör" eller innehar dykcert?
Senast redigerad av fitta 2022-02-07 kl. 11:37.
Citera
2022-02-07, 11:34
Medlem
Lakus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Alla artiklar i ärendet är borta från aftonbladet.

Tyvärr – vi kan inte längre visa sidan!
Sidan har funnits men är nu avpublicerad. Det kan bero på önskemål från personer som var omnämnda i artikeln eller andra publicistiska skäl.

Vilka utöver Terje var nämnda i artiklarna?

Enligt cache hittar jag inget uppseendeväckande. Måste ju vara Terje själv som lever någonstans

http://web.archive.org/web/20220206205651/https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyWoOq/norske-terje-forsvunnen-bil-hittad-pa-musko
Mycket märkligt. Dessutom helt tyst från övriga medier både i Sverige och i Norge.
Citera
2022-02-07, 12:00
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Start: hemmet i Nykirke, söder om Oslo.
Mål: fritidshuset i Årviksand, på ön Arnøya.

Väldigt lång resväg, även om man tar kortaste vägen. I princip genom nästan hela Norge.
Med bil till Årviksand.
25 tim (1 876,7 km)
via Europaväg 45/E45

Du förstår väl att han själv inte kört bilen den vägen?
Utsatt för brott i Norge / nära norska gränsen.
Därefter har någon fått betalt för att dumpa bilen.
De har valt Muskö pga lokalkännedom och har tillgång till bomen.
Låg IQ gör att de ej förstått att de inte kan köra ned bilen i havet från denna plats.
Citera
2022-02-07, 12:04
Medlem
.ermins avatar
Whaaat? AB raderar artikeln som blev skriven igår? Fan va skumt!
Citera
2022-02-07, 12:21
Medlem
Kan han ha gett sig tillkänna och lämnat förklaring till vad som hänt, och att de därför tagit bort artikeln? Eller hittats avliden och att polisen vill att alla lock läggs på?
Citera
2022-02-07, 12:22
Medlem
En annan grej är den där vändningen vid Svärdsö (Torö) som ser helskum ut. Har han plockat upp något eller någon och sen kört ut till Muskö? Varför?

Det kan också nämnas att det väldigt länge (också i december) stod en övergiven bil halvvägs ut i vägen från busshållsplatsen vid Norsbol som ligger på väg ut mot Svärdsö. Vet inte vad det var för skyltar på den dock. Minns att jag tyckte de var jävligt sega på att få bort den bilen. Bussen hade svårt att svänga in för den stod så dumt till.
Citera
2022-02-07, 12:25
Medlem
Steff83s avatar
Jag har lite vibbar att det kan vara någon/några östeuropéer som hotat och tvingat sig på honom redan i Norge. Kanske liftare som varit där och jobbat eller rena kriminella. Dom vill snabbt komma hemåt av någon anledning samt panka och behöver ta sig till Stockholm för att ta färja till Baltikum/Polen. Av olika skäl så bedömde dom att han behövde mördas och gömmer kroppen och bilen på olika ställen.

Finns väl några liknande sådana fall.
Citera
2022-02-07, 12:30
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag har lite vibbar att det kan vara någon/några östeuropéer som hotat och tvingat sig på honom redan i Norge. Kanske liftare som varit där och jobbat eller rena kriminella. Dom vill snabbt komma hemåt av någon anledning samt panka och behöver ta sig till Stockholm för att ta färja till Baltikum/Polen. Av olika skäl så bedömde dom att han behövde mördas och gömmer kroppen och bilen på olika ställen.

Finns väl några liknande sådana fall.

Ja det är det troligaste scenariot. Han har haft otur och av en slump mött östeuropeer på glid hem efter svartjobb i Norge. Gränslandet är ingen plats man skall stanna på och göra nya bekantskaper.
Citera
2022-02-07, 12:51
Medlem
Babydolls avatar
Gällande att ett par skor fanns kvar vid förarsätet.

Jag gissar att han hade med sig två olika par skor. Ett par som är lite tunnare och därmed enklare att köra med. Samt ett par ordentliga kängor för att kunna ta sig runt kring det nya huset (det lär ha varit snöigt och kanske oskottat så pass långt norrut).
Citera
2022-02-07, 12:56
Medlem
Han kanske skulle träffa några och köpa något av dem, en liten avstickare till Karlskoga eller Västerås, därav cashen i bilen.

Blir rånad och mördad. Bovarna kör bilen till Muskö för att gömma den. Hittar motorsågen i bilen, som Terje skulle ha på sin nya tomt. De sågar ner tallen och tar bort en registreringsskylt för att gömma bilen och försvåra att identifiera den. Hade kanske svårt att få av den andra. Hade bråttom. Inte så smarta...

Denna teori kan också funka om Terje var involverad i någon spionverksamhet.

Jag tror inte det är Terje själv som slagit på och av sin telefon, och som varit i Stockholmstrakten.

Ang. uppgiften att Ab tagit ner artikeln - då kan det förstås handla om att Säpo och/eller norska Kripos har fått anledning att ta över ärendet...

Tror i a f inte att Terje håller sig borta frivilligt, vare sig han lever eller ej.
Citera
2022-02-07, 13:01
Medlem
Några saker jag funderar på.

• Är det någon mer än grannan som hört om tunnelfobin? Eller är det bara en lögn i all hast för en anledning att åka in i Sverige? Kanske fanns ett delmål.

• Hur exakt är positioneringen? Jag tänker framförallt punkterna Vallentuna & Lidingö.
Onaturligt att passera Vallentuna om man har Täby som mål. Kan mobilen kopplat upp mot Lidingö från Täby om man är nära vattnet?

• Om en ev. gärningsman kört runt bilen, varför låter man då Terjes mobil vara påslagen och åka med? För att förvirra? Eller körde han själv?

• Felslagningen på Muskö gissar jag att någon fått uppdraget att dumpa bilen. Koden personen fått fungerar inte och bommen forseras. Eller, har Terje själv fått fel kod?

• Finns någon bättre bild på bilen och omgivning? Kan träden varit fällt innan? Körde bilen över trädet? Svårt att se, speciellt när den stått så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in