2022-02-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamelen112
En annan skum grej man läser i Aftonbladet som även finns på bild är ju att en tall sågats ner precis bakom bilen?? Han Mats som intervjuas verkar ju tro det hänt i samband med att bilen kom dit? Känns konstigt allting. Man vill veta varför han körde mot Stockholm från första början, galen omväg som skrivet innan

Finns det överhuvudtaget något som bekräftar, eller ens antyder, att det var han som körde mot Stockholm? Håller det som klart mest troligt att så inte var fallet. Men om det var han själv som körde mot Stockholm så finns faktiskt möjligheten att han är vid liv. För då har det varit tanken att åtminstone ett par dagar gå under jorden.
Citera
2022-02-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Kan tystnaden bero på att polisen kanske har klantat sig lite…. nedprioriterat ärendet?
Boende på Muskö larmade ju en månad innan svensk polis reagerade. Att svensk polis reagerade berodde i sin tur på att boende till slut kontakta norsk polis om den norska bilen.

”Boende på Muskö anmälde fynden till polisen. Men när ingen polispatrull kom och bilen bara stod kvar på platsen började man bli orolig.
Eftersom Mats är vägansvarig i området tog han tag i saken. Han lyckades gräva fram den krockade registreringsskylten. Den visade sig vara norsk.
– Då mejlade jag Norges motsvarighet till transportstyrelsen och bad dem att meddela ägaren eller norsk polis, säger Mats.
Men veckor passerade utan att någon hörde av sig. Till slut kontaktade Mats norsk polis direkt. Reaktionen blev omedelbar.”

”Mats på Muskö misstänker också att Terje har utsatts för ett brott. Han tycker det är synd att det tog nästan en månad efter första polisanmälan tills det att polisen kom.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyWoOq/norske-terje-forsvunnen-bil-hittad-pa-musko

Ja jag läste det nu på AB efter min post så det kan vara en förklaring men va i hellvete en månad det är skandal oavsett nu vet jag inte vilket polis distikt som handar om det finns nåt stockholm syd eller om det är bypoliser från Trosa* som sköter muskö med omnejd?

*Trosa den stora metropolen som hör till Nyköping söderöver.
Citera
2022-02-06, 23:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
Är det någon som vet hur denna vägbommen fungerar som bilen ska ha passerats? Kod? Kort?
Nyuppsatt vägbom, 1/2 år gammal - dessförinnan fanns ingen bom alls. Sommarstugeområde med ett fåtal bofasta, området har varit sommarstugeområde mer än ett halvt sekel.
Bommen har kod ungefär som portkoder.
Citera
2022-02-06, 23:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Antingen (mest sannolikt tyvärr) så hade något hänt redan vid Grums. Eller så hade han andra planer med sitt Sverigebesök än vad han sagt till någon.
Ja. Något kan ju även ha hänt redan i Norge. Någon som hoppat in i bilen och tvingat honom köra till Stockholm helt enkelt.
Citera
2022-02-06, 23:59
Medlem
.ermins avatar
Citat:
Nyuppsatt vägbom, 1/2 år gammal - dessförinnan fanns ingen bom alls. Sommarstugeområde med ett fåtal bofasta, området har varit sommarstugeområde mer än ett halvt sekel.
Bommen har kod ungefär som portkoder.

All right. Enligt efterlyst så har någon knappat i felkod 2 gånger. Osäker om de gick på 3dje försöket. Om ja, så är de någon som känner till området som är involverad iom man kunde koden?
Citera
2022-02-07, 00:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja jag läste det nu på AB efter min post så det kan vara en förklaring men va i hellvete en månad det är skandal oavsett nu vet jag inte vilket polis distikt som handar om det finns nåt stockholm syd eller om det är bypoliser från Trosa* som sköter muskö med omnejd?

Muskö hör till Haninge kommun, men ligger betydligt närmare Nynäshamns kommun.
Polisdistrikt Sydost - om det finns, gissningsvis.

Håller med, pinsamt att en rapporterad herrelös avåkt bil får ligga i snön i skogen i en månad utan att polisen kommer ut. Kunde ju legat någon i bakluckan..
Citera
2022-02-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Något kan ju även ha hänt redan i Norge. Någon som hoppat in i bilen och tvingat honom köra till Stockholm helt enkelt.

Antingen Norge eller västra Sverige. För att att skulle ta vägen via stockholmsområdet saknar all logik med tanke på vart han skulle. I så fall har han haft andra ärenden än vad han sagt.
Citera
2022-02-07, 00:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ermin
All right. Enligt efterlyst så har någon knappat i felkod 2 gånger. Osäker om de gick på 3dje försöket. Om ja, så är de någon som känner till området som är involverad iom man kunde koden?

Har också tänkt på det - någon som kände till området och försökte men mindes fel kod?
Eller någon som slog in några random vanliga koder?
Det verkar dock som det inte gjordes något tredje kodfösök, bilen rammade bommen.
Fanns skador på bilens front efter forceringen.
Citera
2022-02-07, 00:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Antingen Norge eller västra Sverige. För att att skulle ta vägen via stockholmsområdet saknar all logik med tanke på vart han skulle. I så fall har han haft andra ärenden än vad han sagt.

Terje verkar ju dock ringt anhöriga några gånger på väg mot Stockholm och meddelat att allt var bra. Låter ju som han tog den vägen frivilligt.
Senast redigerad av coli 2022-02-07 kl. 00:11.
Citera
2022-02-07, 00:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76

Det är väl Haninge/Nynäshamnspolisen som sköter det i första ledet förmodar jag. Sen är det Stockholm iaf. Sörmland (som jag antar du menar,) har inget med detta att göra.
Citera
2022-02-07, 00:11
Medlem
Citat:
Terje verkar ju dock har ringt anhöriga några gånger på väg mot Stockholm och meddelat att allt var bra. Låter ju som han tog den vägen frivilligt.

Ja samtalen stämde med mäster han kopplats upp mot, så ja han verkar tagit den vägen själv men de va inte den väg han sagt innan han åkte från Norge.
Citera
2022-02-07, 00:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Har det hänt i Sverige är det ju bara den rätt korta sträckan på E18 i Värmland mellan gränsen(Töcksfors) och Grums. Känns då som rätt troligt att något har hänt innan han åkte in i Sverige.

Att han haft kontakt med anhöriga och sagt att allt är bra ger jag inte mycket för. Och föga troligt att han plötsligt bestämt sig för en annan väg. Om han mot förmodan skulle åka E4 istället så åker man inte på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in