2022-02-06, 22:34
Medlem
Svartedikets forklaring gir mening. RU visste kanskje i starten ikke at aeh var kidnappet, men ru og th må likevel ha samordnet forklaringen. Mulig har th kokt sammen noe for å få ru med på når møtevirksomheten opphørte. Ru kan også glemt det og fått info om tidspunktene av notatth. Hvis ru har laget noen koder og th omskrevet de og skaffet falsk konto vil ru utilsiktet medvirket, men verken til drap eller kidnapping. Han kan ikke dømmes til noe annet enn muligens falsk forklaring. Mener dog han var til første avhør først etter saken ble kjent.
Senast redigerad av LH07 2022-02-06 kl. 22:36.
Citera
2022-02-06, 22:49
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Svartedikets forklaring gir mening. RU visste kanskje i starten ikke at aeh var kidnappet, men ru og th må likevel ha samordnet forklaringen. Mulig har th kokt sammen noe for å få ru med på når møtevirksomheten opphørte. Ru kan også glemt det og fått info om tidspunktene av notatth. Hvis ru har laget noen koder og th omskrevet de og skaffet falsk konto vil ru utilsiktet medvirket, men verken til drap eller kidnapping. Han kan ikke dømmes til noe annet enn muligens falsk forklaring. Mener dog han var til første avhør først etter saken ble kjent.

RU var i første avhør 4. desember 2018, før saken ble kjent.

Politiet sa ingenting om kidnapping først, men RU plapret i vei om kidnapping, Monero og "mektige mennesker".
Kidnapping og Monero var en kobling han hadde nevnt for TH i et møte, mener jeg å
huske. Men hvis TH har klart å lure ham med på et annet opplegg som inkluderer Monero og f.eks.
kodemeldinger via BTC, kan han ha laget dette for TH uten å vite om kidnappingsnarrativet.
Citera
2022-02-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det har selvsagt ikke vært mulig å se sammenhengen mellom Reditt tråden og trusselbrevet før VG den 25 mai 2021 viste trusselbrevet med mindre sensur. Ingen har diskutert dette før nå og politiet har trodd planleggingen begynte den 28 juni 2018.

Siden det var fire måneder før bortføringen, var det også snakk om at bortføringen kanskje skulle ha funnet sted tidligere. Men nå vet vi at planleggingen allerede var igang 27 november 2017 elleve måneder før bortføringen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Jeg tror planleggingen har startet mye tidligere enn 2017. Jeg tror det er så langt tilbake som høsten 2015 med tanke på datalagringstiden med mobiltelefoner og datamaskiner.
Citera
2022-02-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
RU ville forstått hva TH trengte denne kunnskapen til, da kidnappingssaken ble offentliggjort.

Det skal være ganske alvorlig sak de har samarbeidet om, når han da velger å fortsette å tie.

Blant annet ved å sørge for å ta livet av AEH. Kidnappingen skulle dekke selve drapet, det var trolig ment som.
Citera
2022-02-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Politiet sa ingenting om kidnapping først, men RU plapret i vei om kidnapping, Monero og "mektige mennesker".
Kidnapping og Monero var en kobling han hadde nevnt for TH i et møte, mener jeg å
huske. Men hvis TH har klart å lure ham med på et annet opplegg som inkluderer Monero og f.eks.
kodemeldinger via BTC, kan han ha laget dette for TH uten å vite om kidnappingsnarrativet.
I så fall burde han opplyst om dette tidlig så han ikke vikler seg inn i en medvirkningsproblematikk, feks uaktsom medvirkning i en eller annen form.
Citera
2022-02-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det er ingen som er så store idioter at de går rundt og tror at andre holder munn i en drapssak, fordi de kanskje kan tjene penger på samarbeidet. Spesielt ikke TH, som er kjent for å være svært forsiktig med å stole på folk.

Nei. Det kan vare så.

Man gjenkjenner ikke et drap eller gjør man det.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-02-06 kl. 23:06.
Citera
2022-02-06, 23:14
Medlem
Citat:
Det har selvsagt ikke vært mulig å se sammenhengen mellom Reditt tråden og trusselbrevet før VG den 25 mai 2021 viste trusselbrevet med mindre sensur. Ingen har diskutert dette før nå og politiet har trodd planleggingen begynte den 28 juni 2018.

Siden det var fire måneder før bortføringen, var det også snakk om at bortføringen kanskje skulle ha funnet sted tidligere. Men nå vet vi at planleggingen allerede var igang 27 november 2017 elleve måneder før bortføringen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene

Det er en flipside til den påstanden. Hva om den som står bak kryptorigget faktisk har klippet og limet fra reddit? At vedkommende fant reddit posten ved en tilfeldighet i researchen. Det forklarer jo mye av amatørmessigheten og ulogikken i rigget.
Citera
2022-02-06, 23:15
Medlem
Citat:
Er ikke enig. GM gir TH en step by step forklaring på hvordan han skal gå frem for å kjøpe løsepengene han krever og viste at TH kunne rådføre seg med krypto eksperten RU hvis det var noe som var uklart. Men nå gikk ingen ting etter planen for GM. Så sånn sett er han litt Donald Duck.
Tviler på om han så på RU som en kryptoekspert.

Vi kan vel om ikke annet være enige om at GM har null psykologisk innsikt.
Citera
2022-02-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

kodemeldinger via BTC
, kan han ha laget dette for TH uten å vite om kidnappingsnarrativet.
Ser du ikke hvor bakvendte dette er ? TH lurer RU inn et opplegg med BTC kodemeldinger ? TH er ingen krypto ekspert. Det er personen som startet tråden på Reditt som har skrevet trusselbrevet.
Citera
2022-02-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Det er en flipside til den påstanden. Hva om den som står bak kryptorigget faktisk har klippet og limet fra reddit? At vedkommende fant reddit posten ved en tilfeldighet i researchen. Det forklarer jo mye av amatørmessigheten og ulogikken i rigget.

Har trua på det samme.
Citera
2022-02-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Det er en mulighet. Men siden tråd starteren på Reditt, akkurat som i trusselbrevet spiller utlending og sletter sin profil. Har han nok ikke rent mel i posen.
Citera
2022-02-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jeg tror planleggingen har startet mye tidligere enn 2017. Jeg tror det er så langt tilbake som høsten 2015 med tanke på datalagringstiden med mobiltelefoner og datamaskiner.
Når var ru i første møte med th. Skal ikke dømme noen etter utseende, men min intuisjon tilsier at ru ikke er the smoking gun. Mao ingen drapsmannskandidat. Hva han ellers har viklet seg inn i skal jeg ikke uttale meg sikkert om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in