2022-02-05, 15:35
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej, men i det här fallet har det väl bara med hastigheten att göra?
Har inte läst åtalet..

Tror du på riktigt att det är ofarligt att köra 416km/h? Över 100meter i sekunden..att få stopp på bilen i den hastigheten...det lär ju ta över en halvkilometer!

Att det är "fri fart" på vissa sträckor av aurobahn,innebär inte att man får utsätta andra (eller sig själv) för fara.

(För några år sedan var tidelag inte förbjudet i Sverige,men det gjorde det ju inte till en bra ide' att knulla getter...)

Det känns onödigt att påvisa varje enskilt scenario som kan inträffa...

Ett annat fordon kan få punktering/lagerhaveri,eller precis vad som helst och göra en oväntad manöver.

En förare kan drabbas av plötslig sjukdom..

Så,oavsett vilken hastighet det rör sig om,så går det att köra för fort..alltså vårdslöst..alltså bör dumhuvudet lagföras och böter skiter han nog i,så jag hoppas det blir finkan.

Och alla som tycker de är så jävla duktiga och kan köra så himla bra,åk till en bana på trackday och VISA vad ni kan! Eller blir det för bra motstånd där?
Citera
2022-02-05, 15:40
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agda89
vad ska man ha en bil till som gör över 400 om man aldrig får testa det??
Du menar att det är totalt idiotiskt att köpa en så snabb bil?

Kan bara hålla med!

Dessutom är den ful...
Citera
2022-02-05, 16:02
Medlem
Fullfittans avatar
Modellen ska enligt spec ha en bromssträcka 400km/h - 0 på 491 meter.
Räknar man enligt standardformel för bromssträckan (hastighet * hastighet * x) så innebär det:

bromssträcka 417km/h - 0 ca 533m
bromssträcka 417km/h - 200km/h ca 411m

Lägger vi till en reaktionstid på 0,5 sekunder så innebär det ca 470 meter innan föraren hunnit sänka sin fart till 200km/h med full inbromsning.
Fri sikt på några hundra meter är alltså ingenting med den hastigheten.
Citera
2022-02-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har inte läst åtalet..

Tror du på riktigt att det är ofarligt att köra 416km/h? Över 100meter i sekunden..att få stopp på bilen i den hastigheten...det lär ju ta över en halvkilometer!

Att det är "fri fart" på vissa sträckor av aurobahn,innebär inte att man får utsätta andra (eller sig själv) för fara.

(För några år sedan var tidelag inte förbjudet i Sverige,men det gjorde det ju inte till en bra ide' att knulla getter...)

Det känns onödigt att påvisa varje enskilt scenario som kan inträffa...

Ett annat fordon kan få punktering/lagerhaveri,eller precis vad som helst och göra en oväntad manöver.

En förare kan drabbas av plötslig sjukdom..

Så,oavsett vilken hastighet det rör sig om,så går det att köra för fort..alltså vårdslöst..alltså bör dumhuvudet lagföras och böter skiter han nog i,så jag hoppas det blir finkan.

Och alla som tycker de är så jävla duktiga och kan köra så himla bra,åk till en bana på trackday och VISA vad ni kan! Eller blir det för bra motstånd där?

Nej jag tror inte det är ofarligt, precis som det inte är ofarligt att köra i 300km/h, men det verkar ju vara helt ok. Så jag undrar vart mellan 300-415km/h det blev åtalbart.

(Antar att de inte vill att det ska köras i sådana hastigheter men att själva hastigheten är laglig, och de då nu letat efter lite andra detaljer i det hela för att på något sätt kunna åtala för vårdslöshet I trafik)
Citera
2022-02-05, 17:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej jag tror inte det är ofarligt, precis som det inte är ofarligt att köra i 300km/h, men det verkar ju vara helt ok. Så jag undrar vart mellan 300-415km/h det blev åtalbart.

(Antar att de inte vill att det ska köras i sådana hastigheter men att själva hastigheten är laglig, och de då nu letat efter lite andra detaljer i det hela för att på något sätt kunna åtala för vårdslöshet I trafik)
Ja,precis!

Vid vissa tillfällen är det vårdslöst att köa 70km/h .
(2dm snö och bil-kön går i 20km/h)

Det finns inget som kan få mig att tro att 400km/h på allmän,icke avlyst vägsträcka är annat än vårdslöst.. må vara att "fri fart" råder,men det sätter inte andra ansvarsområden ur spel. Oavsett om vissa "försiktighetsåtgärder" har vidtagits,så är det fortfarande allmän väg och det borde bli vårdslöshet i trafik,minst,av tilltaget.

Det blir vårdslöst troligen av flera orsaker. Kan fordonet stannas "före varje förutsebart och oförutsebart hinder"? Troligtvis inte med en stoppsträcka på runt 700 meter..

Vi får väl vänta och se! Jag tror inte de kommer rikta in sig på hastigheten som en absolut siffra.. och "fri fart" kan nog anses vara en frihet under ansvar... För lite vatten dör man av törst,för mycket så drunknar man..
Citera
2022-02-05, 17:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tjeckien måste i sådant fall lämna ut honom till tyskland, båda länderna är EU-länder.

Det är ett grovt brott han misstänks för, just nu utreds det som illegales Straßenrennen av normalgraden, dvs med upp till 2 års fängelse i straffskalan.

Skulle brottet anses som grovt är det upp 10 års fängelse, så han får hoppas att polis och åklagare inte hittar något som påvisar att det skulle kunna anses som synnerligen grovt.

Och som sagt, livstids fängelse finns med i straffskalan på det brottet han misstänks för, om någon hade omkommit vid händelsen.

Vad förväntar sig egentligen Tyskland när de inför fri fart? Det är som att tigga om sådana här problem. Antingen får de införa hastighetsgränser som alla andra länder eller så får de räkna med sådant här.
Citera
2022-02-05, 18:39
Medlem
Nu hade/har jag ingen bil i den kalibern men det var en upplevelse när man brände förbi polisen på Autobahn i 260km/h Känns för bra för att vara sant att kunna lagligt framföra ett fordon i den farten om jag skall vara ärlig.
Citera
2022-02-05, 19:47
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Som flera sagt så är det inte helt fritt utan en motorvägsskylt utan annan hastighetsbegränsning ska ses som detta märke (men 130 istället för 100):
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/rekommenderad-lagre-hastighet/rekommenderad-lagre-hastighet-10/

Det ser man också på en stor skylt när man kör in i Tyskland vilka gränser som gäller när inget annat skyltas:
https://www.google.com/maps/@54.90352,8.910496,3a,15.0y,194.74019h,93.011955t/data=!3m4!1e1!3m2!1soKsBoSKW0aFl0oWVPmomRw!2e0

Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vad är otydligt? Testa att köra mitt emellan två filer i Sverige i flera kilometer med farbror blå bakom dig. Du kommer att få böter, jag lovar. Och då kör du ändå 110 kilometer i timmen.

Personligen tycker jag det är vårdslöst att köra i 417 på alla vägar i tyskland eller andra länder, men jag tycker att lagarna i tyskland är otydliga. Uppenbarligen tycker inte ni det (alltså tysklands lagar), men vi behöver inte träta om saken vidare. Kör försiktig ni två, jag själv försöker varje dag
Citera
2022-02-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vad förväntar sig egentligen Tyskland när de inför fri fart? Det är som att tigga om sådana här problem. Antingen får de införa hastighetsgränser som alla andra länder eller så får de räkna med sådant här.

Jag kom för att skriva detta.
Håller helt med!
Citera
2022-02-05, 22:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag kom för att skriva detta.
Håller helt med!

Reglerna är solklara.
Allt står i paragraf § 315d StGB.
Även på de delar av Autobahn som har fri fart, gäller följande:
- du måste anpassa hastigheten efter trafiksituation, väglag och andra omständigheter, du får aldrig köra så fort att du utsätter andra medtrafikanter för fara.
- du får inte köra fortare än att du kan stanna för ett hinder på vägen.

Det innebär att du även med tex 140 km/h på en fri fart sträcka på Autobahn kan dömas till fängelse om du utsätter andra för fara genom att inte anpassa hastigheten efter rådande omständigheter.
Citera
2022-02-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Reglerna är solklara.
Allt står i paragraf § 315d StGB.
Även på de delar av Autobahn som har fri fart, gäller följande:
- du måste anpassa hastigheten efter trafiksituation, väglag och andra omständigheter, du får aldrig köra så fort att du utsätter andra medtrafikanter för fara.
- du får inte köra fortare än att du kan stanna för ett hinder på vägen.

Det innebär att du även med tex 140 km/h på en fri fart sträcka på Autobahn kan dömas till fängelse om du utsätter andra för fara genom att inte anpassa hastigheten efter rådande omständigheter.

Exakt det här. Du ska anpassa hastigheten oavsett vad skyltarna säger så du inte utsätter andra för fara. Samma gäller i Sverige, du kan bli ansvarig om du kör 70 på en 70-väg i blixthalka och krockar.

Hoppas idioten blir av med körkortet för alltid, vissa är helt enkelt inte lämpade för att köra bil.
Citera
2022-02-06, 00:47
Medlem
Läser kommentarerna på teknikensvärld och någon nämner AutotopNL, vars kanal enbart är topfartstestningar på autobahn. Varför har det aldrig gnällts innan? En titt på den kanalen visar extrema hastigheter, många gånger med mångdubbelt så mycket trafik.

Och denna kanel är inte den enda, finns flera kanaler som gör samma sak med allt från vanliga bilar till supersport.

Så, varför gnälls det nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in