2022-02-04, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PorkyPig
Man kan aldrig förutsäga ett djur, skräp på vägen, eller en bil som plötsligt svänger när du blåser förbi. Är du lika hjärndöd som föraren?
Ja, Suture är hjärndöd
Citera
2022-02-04, 13:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Antingen är det fri fart eller inte.

Hade det varit ok om han körde i 320? 220? Ja?
Då sätter man hastighetsbegränsningen till det.

Är det olagligt att köra fortare än de rekommenderade 130 så är det ingen rekommendation.
Citera
2022-02-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
En Chiron stannar från 300 km/h på 275 meter. Ser du 2 km och har spotters etc. är det inte så dåligt. Men visst får någon för sig att dra ut två filer trots 0 trafik där på morgonen så stavas det trubbel.

Om vi nyttjar dina värden: 300km/h och 275m bromssträcka så blir det översatt till 417km/h:
275*(417^2)/(300^2)

531 m bromssträcka.

Lägger vi till 1 sekunds reaktionstid (116m/s) så landar vi på eminenta 647m från "Oj jag måste bromsa" till stopp.

Nog för att man sitter på nålar när det går undan, men 647 meter är svårt att hålla marginal för!
Jag må vara lite gammaldags i sinnet, men behöver man ta sig fram snabbare än 200-250km/h så tycker jag man ska ta flyget!
Citera
2022-02-04, 13:47
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fri fart är fri fart. Blir ju knepigt för domstolen att bortse från det.
Nej det blir det inte. Bara för att du får röra dig fritt på offentliga platser så betyder det heller inte att du får bete dig hursomhelst. Att skrika ”luften är fri!” och börja vifta med svärd kommer inte flyga.
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Antingen är det fri fart eller inte.

Hade det varit ok om han körde i 320? 220? Ja?
Då sätter man hastighetsbegränsningen till det.

Är det olagligt att köra fortare än de rekommenderade 130 så är det ingen rekommendation.
Anledningen till att det saknas regler inom vilket område som helst betyder inte att allt beteende är ok. Det betyder att man litar på att det kommer fungera såpass väl utan stt reglera att nyttan vida överstiger problemen. Om det sedan visar sig inte fungera så kommer området regleras. Du tror väl inte att det skulle fortsätta vara fri fart om alla plötsligt toppade sina bilar?
Senast redigerad av BuckshotBill 2022-02-04 kl. 14:00.
Citera
2022-02-04, 13:48
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorkyPig
Man kan aldrig förutsäga ett djur, skräp på vägen, eller en bil som plötsligt svänger när du blåser förbi. Är du lika hjärndöd som föraren?
Du är inte ensam i tråden om att inte förstå hur det fungerar på autobahn verkar det som, det är inte som att köra mellan Stockholm och Jönköping med alla söndagsåkare ute.

Tyskar har respekt för varandra i trafiken, att bli omkörd fast du ligger i 200-250km/h är inget ovanligt.
Genomsnittshastigheten är dessutom mycket mycket högre, ligger du i 90 som många gör i Sverige utgör du en livsfara eftersom du helt förstör trafikrytmen. Sverige är unikt med sina "mittfilsälskare" som ligger där i hastigheter långt under trafikrytmen och skapar köer utan att dom ens reagerar.

Det betyder inte att jag tycker det är rätt att köra i 400 om trafiken är relativt tät men i filmen är det ju hur lugnt som helst.
Citera
2022-02-04, 13:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Spelar det nån roll om man kör in i nån som kör 190 bakifrån om man själv kör 240?
Energin ökar med kvadraten på hastigheten har jag för mig.
I ditt exempel,så är det som att åka 50km/h in i en parkerad bil.

Till att BÖRJA mrd...

Vad som händer efter den initiala smällen är nästan omöjligt stt fantisera om.

Den ena bilen får kanske sladd och flyger över räcket på en 130 meyer hög bro och den andra åker genom mitträcket och hamnar under en lastbil...

Båda fattar eld och brinner upp,alla i bilarna lever medans de fastklämda sakta förtärs av eld,från fötterna och upp..
Citera
2022-02-04, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Du är inte ensam i tråden om att inte förstå hur det fungerar på autobahn verkar det som, det är inte som att köra mellan Stockholm och Jönköping med alla söndagsåkare ute.

Tyskar har respekt för varandra i trafiken, att bli omkörd fast du ligger i 200-250km/h är inget ovanligt.
Genomsnittshastigheten är dessutom mycket mycket högre, ligger du i 90 som många gör i Sverige utgör du en livsfara eftersom du helt förstör trafikrytmen. Sverige är unikt med sina "mittfilsälskare" som ligger där i hastigheter långt under trafikrytmen och skapar köer utan att dom ens reagerar.

Det betyder inte att jag tycker det är rätt att köra i 400 om trafiken är relativt tät men i filmen är det ju hur lugnt som helst.
Det spelar ingen roll hur lugnt det är, såvida det inte finns en enda bil på hela sträckan. Han passerade bilar, och att passera bilar i den hastigheten har potential för dödliga konsekvenser.
Citera
2022-02-04, 14:07
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Oavsett vad man tycker om det här så kan vi iallafall enas om att filma sina ansikten efteråt var extremt lågbegåvat. Han förtjänar 2 år i fängelse bara för det...
Citera
2022-02-04, 14:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Videon är äkta ja.

Men det var nog det mest korkade jag hört. Snuten försöker bara sätta ett exempel. Det han gör är inte farligt, han har en raksträcka och fri sikt i flera hundra meter framöver. Han har god kontroll och han kunde bromsa när som helst om han ser en bil. Fanns knappt någon trafik alls, och den filen kör du inte 100 i utan vanligen betydligt snabbare så inga problem.

Om det finns något att gnälla om så är det att han tar händerna från ratten en gång över 300km/h. Det var lite korkat gjort.
Fri sikt i flera hundra meter..

Hur lång stoppsträcka har bilen i 400km/h?

Vi talar alltså om över 110m/sek..

En bromssträcka på drygt en halv kilometer!

Så om han nu upptäcker ett hinder 800meter framflr sig,så kan han faktiskt hinna stanna...

JAG kan inte avgöra om ett eventuellt hinder finns 800 meter framför mig,än mindre avgöra om det står still,eller rör sig.

Låter som han har koll på läget?
Kör säkert?
Inte riskerar någon annans liv/säkerhet?

Låter sim ett tydligt exempel på förmycket pengar och förlite förstånd...
Citera
2022-02-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
På trafikskolan säger de att man bara tjänar in någon enstaka minut på att köra 100 istället för 90.. vad tjänade han in?
1) Du behöver alltså en trafikskola för att berätta det som vi andra räknar ut med en simpel division. Amazing fact: du sparar inte en fast tid som alltid är en enstaka minut oavsett körsträcka. Du sparar en procentuell andel av den totala restiden.

2) Tror du han var där för att spara tid?
Citera
2022-02-04, 14:16
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fri fart är fri fart. Blir ju knepigt för domstolen att bortse från det.

Nej det är ganska lätt att bortse från. Du kan ju t ex begå trafikbrott i sverige trots att du håller hastighetsbegränsningen, eller hur?
Citera
2022-02-04, 14:31
Medlem
Ni som är skitignödiga.

Läs hans kommentar på Youtube...

Det var knappast osäkert, dem hade tagit många säkerhetsåtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in