Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Och du är säker på att andra snuvor inte orsakar liknande konsekvenser? Snarare än att covid underskattas så tror jag att många underskattar de virus vi har levt med tidigare.
Ja, det finns andra virus som också kan angripa nervsystemet. I mitt citat nämns Kina-virusets släktingar, SARS-CoV-1 och MERS. Även
Spanska sjukan kunde ge skador på hjärnan.
Men jag skulle inte komma på tanken att bagatellisera SARS-CoV-1, MERS och Spanska sjukan genom att beteckna sjukdomarna som "snuvor". Men beträffande SARS-CoV-2, så har viruset vissa fanatiska anhängare som anstränger sig att framställa viruset i positivt sken. Dessa fanatiska virus-anhängare betecknar viruset som en "snuva". Det är ju helt stolligt. Jag inser att snuva kan vara ett av symtomen på sjukdom, men att kalla hela sjukdomen för en snuva är knasigt.
Hjärnblödning kan ge huvudvärk. Men skulle någon komma på idén att beteckna sjukdomen hjärnblödningen som en sorts huvudvärk? Beträffande Kina-viruset finns sådana galningar, som förvanskar genom att beteckna sjukdomen utifrån ett av av symtomen.