2022-02-03, 20:34
Medlem
arakas avatar
Det var en söndagsmorgon i juli i fjol som tjeckiska miljonären Radim Passer toppade sin Bugatti Chiron längs en kort ”fri fart”-sträcka av A2 som totalt sett sträcker sig nästan 50 mil tvärs genom landet, från väst till öst.
Radim Passer filmade körningen och miljontals har sett filmen, inte bara bilentusiaster och fartälskare, utan även tyska polisen. Och det är här det eventuellt har blivit problematisk för tjecken, trots att vägsträckan inte har någon fartbegränsning (dock är 130 km/h rekommenderad hastighet).
Tysk polis har tagit ärendet vidare till åklagare som ska utreda om körningen kan klassas som olagligt bilrace, något som kan leda till uppemot två års fängelse.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/ovrigt/riskerar-tva-ars-fangelse-efter-417-kmh-pa-autobahn/
Citera
2022-02-03, 20:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Det var en söndagsmorgon i juli i fjol som tjeckiska miljonären Radim Passer toppade sin Bugatti Chiron längs en kort ”fri fart”-sträcka av A2 som totalt sett sträcker sig nästan 50 mil tvärs genom landet, från väst till öst.
Radim Passer filmade körningen och miljontals har sett filmen, inte bara bilentusiaster och fartälskare, utan även tyska polisen. Och det är här det eventuellt har blivit problematisk för tjecken, trots att vägsträckan inte har någon fartbegränsning (dock är 130 km/h rekommenderad hastighet).
Tysk polis har tagit ärendet vidare till åklagare som ska utreda om körningen kan klassas som olagligt bilrace, något som kan leda till uppemot två års fängelse.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/ovrigt/riskerar-tva-ars-fangelse-efter-417-kmh-pa-autobahn/

Det hade väl varit en sak om han var ensam på vägen, men han kör ju om bilar i en rasande fart. Svårt att föreställa sig vilken katastrof det blivit om han kolliderat i den hastigheten, övriga bilister är ju oskyldiga och blir utsatta för livsfara.
Citera
2022-02-03, 20:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag tycker videon ser ut som spelgrafik, är den verkligen äkta?
Citera
2022-02-03, 20:48
Medlem
Hamleyss avatar
Spelar det nån roll om man kör in i nån som kör 190 bakifrån om man själv kör 240?
Energin ökar med kvadraten på hastigheten har jag för mig.
Citera
2022-02-03, 20:51
Medlem
Sutures avatar
Videon är äkta ja.

Men det var nog det mest korkade jag hört. Snuten försöker bara sätta ett exempel. Det han gör är inte farligt, han har en raksträcka och fri sikt i flera hundra meter framöver. Han har god kontroll och han kunde bromsa när som helst om han ser en bil. Fanns knappt någon trafik alls, och den filen kör du inte 100 i utan vanligen betydligt snabbare så inga problem.

Om det finns något att gnälla om så är det att han tar händerna från ratten en gång över 300km/h. Det var lite korkat gjort.
Citera
2022-02-03, 20:54
Medlem
Facades avatar
417 är en oerhört sanslöst hög hastighet.
Kör mycket för fort i min ena bil ibland, och 417 är på en stört hög nivå.
Citera
2022-02-03, 21:20
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag tycker videon ser ut som spelgrafik, är den verkligen äkta?
Det första jag tänkte också, men 2 års fängelse det är generöst men antar att lappen också ryker?
Citera
2022-02-03, 21:23
Medlem
Det är ju en sak att hålla så hög hastighet så länge han tror att han har allt under kontroll, men vad händer om det kommer ut ett djur på vägen eller att det ligger något skräp på vägbanan? Nej, han riskerar andra människors liv.
Citera
2022-02-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Videon är äkta ja.

Men det var nog det mest korkade jag hört. Snuten försöker bara sätta ett exempel. Det han gör är inte farligt, han har en raksträcka och fri sikt i flera hundra meter framöver. Han har god kontroll och han kunde bromsa när som helst om han ser en bil. Fanns knappt någon trafik alls, och den filen kör du inte 100 i utan vanligen betydligt snabbare så inga problem.

Om det finns något att gnälla om så är det att han tar händerna från ratten en gång över 300km/h. Det var lite korkat gjort.

Flera hundra meter framåt?

Kör man i 400 så kör man i 111 meter per sekund. Med reaktions tid och sånt så hinner du flera hundra meter innan du ens hunnit börja bromsa vid behov.
Tycker du att "flera hundra meter" räcker då?
Citera
2022-02-03, 21:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Det första jag tänkte också, men 2 års fängelse det är generöst men antar att lappen också ryker?

Körkortet blir indraget på obestämd tid i tyskland, efter något år kan han ansöka om prövning, MPU, men det är ett både dyrt och komplicerat förfarande.

I tjeckien och övriga EU påverkas dock ej det tyska beslutet om körkortsindragning, så han kan köra vidare i sitt hemland utan hinder.
Citera
2022-02-03, 21:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Det är ju en sak att hålla så hög hastighet så länge han tror att han har allt under kontroll, men vad händer om det kommer ut ett djur på vägen eller att det ligger något skräp på vägbanan? Nej, han riskerar andra människors liv.

Därför gäller rekommenderad hastighet max 130 km/h på de sträckor som inte har någon generell hastighetsbegränsning, allt över 130 km/h kan medföra skuld vid olycka, nekad ersättning från försäkringsbolaget, vårdslöshet i trafik etc.
Citera
2022-02-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Videon är äkta ja.

Du skriver lite motsägelsefullt. Vad händer om något plötsligt dyker upp på vägen och han svänger i panik? Ifall något händer som gör att han tappar kontrollen? Att ett däck går sönder?

"Han gör inget farligt".

Dessa typer av människor som riskerar andras liv förtjänar inget annat än ett jävla nackskott. Hoppas han får högsta fängelsestraffet i alla fall, alltid något.

Edit:
Sedan borde du räkna ut ditt påstående om "flera hundra meter i sikt" i korrelation med att bilen går mellan 300-400 km/t. Räkna sedan in reaktionstiden det tar för gemene person att börja bromsa samt hur lång tid det tar innan han kommer ned från 300-400 km/t till 0.
Senast redigerad av Inta-msinoiS 2022-02-03 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in