2022-02-03, 14:18
Medlem
En fråga till er panik-idioter.

När accepterar ni att vi peakat? Vad krävs? 0 inlagda MED covid?
Citera
2022-02-03, 14:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag kan se syftet med det och skulle ta det vaccinet.
Vilket jag förmodligen har gjort, innan denna pandemi sträckte jag bara fram armen utan att veta vad dom injicerade.
Men detta rättfärdigar inte krav på vaccin för Omicron vilket är mycket lindrigare.

Visst men är det glasklart om vi tänker alla pensionärer med alla möjliga diagnoser som åker till tex solkusten på vintern ? Om man utgår på hur det skulle kunna slå på deras sjukvård ?
Citera
2022-02-03, 14:24
Medlem
NirvanAs avatar
Vad ligger diffen på mellan FOHM och Socialstyrelsens siffror gällande dödsfall? Kommer det hela tiden in nya på Socialstyrelsen eller har det stannat av där ?

(Socialstyrelsen = dör AV covid 19)
(FOHM = dör med covid19)
Citera
2022-02-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Visst men är det glasklart om vi tänker alla pensionärer med alla möjliga diagnoser som åker till tex solkusten på vintern ? Om man utgår på hur det skulle kunna slå på deras sjukvård ?

Ja, det är glasklart.
Pensionärer borde inte få resa alls om vi är rädda dom ska bli sjuka på resan.
Citera
2022-02-03, 14:26
Medlem
Jag har en fråga om muteringar.
Det låter på folk som att när viruset har muterat så existerar inte den tidigare varianten. Men är det verkligen så? Om ett virus muterar från version 1.0 till 2.0 så borde ju både version 1.0 och 2.0 samexistera?
Och vad gällande covid-19 så borde då 3 versioner vara i omlopp samtidigt?
Senast redigerad av fummelpummel 2022-02-03 kl. 14:27. Anledning: Typo
Citera
2022-02-03, 14:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ja, det är glasklart.
Pensionärer borde inte få resa alls om vi är rädda dom ska bli sjuka på resan.

Fast vänd på det . Om tex Stockholm hade en miljoner pensionärer som bosatte sig där på vintern och riskerade att ta stora vårdresurser från regionen. Hade inte både Stockholms medborgare och politiker velat att de varit vaccinerade. Jag tänker inte på pensionären i sig utan tex Andalusien.
Citera
2022-02-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En fråga till er panik-idioter.

När accepterar ni att vi peakat? Vad krävs? 0 inlagda MED covid?

Om vi ignorerar antal fall, antal på sjukhus och antal på IVA och bara tittar på antal avlidna:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-07..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~SWE

Är det bara folk som avlider MED Covid 19 - då är det lugnt.
Är det folk som avlider AV Covid 19 - då är det inte lika lugnt.
Citera
2022-02-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Fast vänd på det . Om tex Stockholm hade en miljoner pensionärer som bosatte sig där på vintern och riskerade att ta stora vårdresurser från regionen. Hade inte både Stockholms medborgare och politiker velat att de varit vaccinerade. Jag tänker inte på pensionären i sig utan tex Andalusien.

Det är fortfarande glasklart att vi inte ska tvångsnedicinera alla för en förkylning.
Citera
2022-02-03, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är en förlegad syn att det bästa är att tillbringa 8 timmar av sin vakna tid på en arbetsplats.
Pandemin har visat att många arbetsuppgifter kan utföras på annan plats än på en specifik arbetsplats och jag tror att många företag och myndigheter även ser fördelar med att personalen delvis arbetar hemifrån.

Tack Kina för att distansarbete äntligen blivit accepterat.

Ja, det är en av fördelarna med den här pandemin - "intet ont som inte..." o.s.v. Önskar att det skulle bli accepterat med hemskola, också. Så många barn och unga lider i sina skolor, och skulle må så mycket bättre om de slapp alla kamratproblem, och fick läsa in sina ämnen i lugn och ro. Jag tror att det kommer att bli så, men allt måste alltid ta så'n tid i Sverige...
Citera
2022-02-03, 14:39
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jag har en fråga om muteringar.
Det låter på folk som att när viruset har muterat så existerar inte den tidigare varianten. Men är det verkligen så? Om ett virus muterar från version 1.0 till 2.0 så borde ju både version 1.0 och 2.0 samexistera?
Och vad gällande covid-19 så borde då 3 versioner vara i omlopp samtidigt?
I själva verket finns det givetvis tusentals mutationer samtidigt - men det är först när en får fäste och sprids i tillräckligt stor utsträckning som den är noterbar. Och om en mutation sprids på tidigare varianters bekostnad så kommer den ju också att fortsätta konkurrera ut dessa.
Senast redigerad av Villon 2022-02-03 kl. 14:42.
Citera
2022-02-03, 14:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det är fortfarande glasklart att vi inte ska tvångsnedicinera alla för en förkylning.

Resa är ju frivilligt så .. och frivilligt vilka länder som vill ha passet .
Citera
2022-02-03, 14:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är en av fördelarna med den här pandemin - "intet ont som inte..." o.s.v. Önskar att det skulle bli accepterat med hemskola, också. Så många barn och unga lider i sina skolor, och skulle må så mycket bättre om de slapp alla kamratproblem, och fick läsa in sina ämnen i lugn och ro. Jag tror att det kommer att bli så, men allt måste alltid ta så'n tid i Sverige...
Möjligheten till hemundervisning begränsades kraftigt genom en lagändring 2010 så det är nog att hoppas på för mycket att någon ändring kommer att ske, pandemi eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in