2022-02-01, 21:22
Medlem
Nils Tomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rökhosta
De första 13 minuterna i Aktuellt 21.00 handlade om en otrogen biskop.

Med tanke på att Svenska Kyrkans enda mål är att synas i samhällsdebatten jublar nog den gigantiska kommunikationsavdelningen ikväll. All reklam är bra reklam.
Citera
2022-02-01, 21:27
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Bakgrunden är att Petersson under ett par år haft en relation med en anställd i stiftet vilket han själv berättat.
Vad är problemet?
Citera
2022-02-01, 21:33
Medlem
DeValeras avatar
Konstigt att biskopen fick gå. Den "svenska kyrkan" har ju helt och hållet släppt på en rad kristna tabun redan.

Den "svenska kyrkan" accepterar prästinnor i sin tjänst, något som kristna kyrkor inte gör, då prästämbetet av tradition och på teologiska grunder vigts åt män.

Den "svenska kyrkan" accepterar att dess högsta företrädare hänger sig åt de allra mest grövsta synderna i kristendomen, sodomin.

Det inte finns något krav som ärkebiskop att vare sig tro på Gud ( K.G Hammar) eller erkänna Jesus Kristus (den nuvarande prästinnan) som Guds son.

Otrohetsaffärer är nog knappast något ovanligt inom den "svenska kyrkan".

Det lutar åt att det handlar om en intern maktkamp, där man lyckats att röja bort en motståndare.
Citera
2022-02-01, 21:34
Medlem
Nu vet jag inte så mycket om fallet men vilken överreaktion från kyrkans sida. Borde ha räckt först med en uppmaning, sedan en eller några få varningar, sedan avkragning.
Citera
2022-02-01, 21:43
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad är problemet?

Det största problemet är att han var biskop. Jag jämför det med alla löjliga lojalitetsförpliktelser som man måste skriva under när man blir anställd. Betrakta Gud som hans arbetsgivare så klarnar bilden. Eller inte.
Citera
2022-02-01, 21:44
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Otrohetsaffärer är nog knappast något ovanligt inom den "svenska kyrkan".

Nej, verkligen inte. När jag jobbade inom kyrkan så var det mer regel än undantag att prästerna hade ett par älskarinnor i församlingen.
Citera
2022-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gundebald
Stämmer. Biskopen är väl hennes chef så det handlar även om beroendeställning.
Tror att det är tveksamt om det går att hänvisa till beroendeställning om det är två vuxna individer på samma arbetsplats.
Tror att las, som många hänvisar till, inte är tillämpligt här då det handlar om en chef, dom brukar väl inte omfattas av las men få fallskärm istället?
För övrigt är väl ändå kvinnan bra mycket attraktivare än vad mannen själv är, nu är ju jag en heterosexuell man så måhända anser kvinnor att han är attraktiv?
Citera
2022-02-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rökhosta
De första 13 minuterna i Aktuellt 21.00 handlade om en otrogen biskop.

Ja, det kan ju inte hänt mycket annat….
Citera
2022-02-01, 22:02
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sedan förra århundradet så är budorden mer att ses som rekomendationer.

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Här har svenska kyrkan öppnat upp för Alah og irrläran islam.

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
Har inte hört att Svenska kyrkan varnat eller haft synpunkter på svordomar o uttryck i språkbruket generellt. I det ofentliga samtalet eller underhållning.

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Präster o kantorn arbetar ju själva på helger. Inte heller fördömner de söndagsöppna butiker, teatrar etc.

4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

5. Du skall inte dräpa.
Än så är det straffbart både här o i himmelriket.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Varför plötsligt sånt bokstavligt fokus på detta nu? När allt annat är flytande.

7. Du skall inte stjäla.
Det norpas väl i kollekten hela tiden. Inte heller har svenska kyrkan yttrat något om de höga skatter som med våld drivs in av svenska staten.

8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. Den här låter vi vara okommenterad. Men Svenska kyrkan lär ju vara ett ormbo.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
Skulle kyrkan varit lite mer aktiv i att få ut sitt budskap så kanske fastighetspriserna varit mer sansade.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, eller hans slav eller slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Att just referera till grannars slavar eller slavinnor käns inte riktigt hundra. Liaså oxar o åsnor
Känns minst sagt lite förlägat.

I senaste upplagan har det elfte kommit till
11. Du skall inte bedriva hor, där du jobbar eller där du bor.

Kyrkan har försökt lyfta upp oss omoraliska hedningar ur syndens gyttja i niohundra år. Och så föll den fan på eget grepp.
Hycklare med nerdragna brallor är det bästa.
Citera
2022-02-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Nu vet jag inte så mycket om fallet men vilken överreaktion från kyrkans sida. Borde ha räckt först med en uppmaning, sedan en eller några få varningar, sedan avkragning.
Tydligen så lovar man att följa kyrkans regler, (de tio budorden ex)om du tar en sådan hög tjänst, dvs man måste leva som man lär, något annat går ju inte + att han har begått äktenskapsbrott i 12 år! Helt rätt tycker jag.
Citera
2022-02-01, 22:10
Medlem
ParkLane66s avatar
Jag blir lite skum på beskrivningen ”en person anställd i stiftet”. Får en känsla av homosexualitet eller bisexualitet.
Citera
2022-02-01, 22:17
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men nu var det väl bara enkelt hor?
Var det stiftsjuristen så är hon åtminstone enligt ratsit ogift. Samt kör BMW.

Så det borde bara vara att tuta och köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in