2022-02-01, 18:00
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Kan kvinnan ha varit underårig då relationen inleddes?

Är det säkert att det är en kvinna haan varit ihop med?

Det har ju varit flera uppmärsammade fall på senare tid, av olika slag, med män i kvinnorkläder inblandade. Kanske är det den f.d. biskopen själv som varit den som cross-dressat när han sexat till det med någon person (olkat vem).
Citera
2022-02-01, 18:01
Medlem
dialektikers avatar
Jag måste erkänna att jag faktiskt det är pinsamt att de dömer en biskops privata förbindelser på detta sätt,
samtidigt som hela kyrkan ballat ur vad det gäller HBTQ osv.

Ska vi vara så moralpredikande mot den här biskopens förehavande, samtidigt som vi i andra frågor begår direkt hädelse mot troende och pissar på dem då det gäller moral?

Jag är inte alls insatt hur den här biskopen har betett sig, men det är faktiskt rätt vanligt att folk som fortfarande är gifta, men med ett skakigt äktenskap först prövar att bo på olika ställen, kanske har nya partners osv, innan de slutgiltigt skiljer sig.

Ska kyrkan då vara konsekventa och hypermoraliska mot alla gifta personer(biskopar) som befinner sig i den situationen, samtidigt som de ÄLSKAR alla konstellationer av HBTQ inom kyrkan.
Jag får inte ihop det.
Citera
2022-02-01, 18:01
Medlem
Merwinnas avatar
Men alltså, jag fattar inte detta? Hur SvK kunde ta en utomäktenskaplig relation med en anställd så allvarligt? Han har ju inte förfört en konfirmand. Samtidigt viger samma kyrka homosexuella, och den har öppet homosexuella och transsexuella präster. Var kom denna fläkt av moral från 1950-talet ifrån, plötsligt..?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Knappast, homosexeri är väl tvärtom någonting som bejakas och hyllas inom den nutida Svenska kyrkan.

Ja, det tänkte jag också. Hade han haft ihop det med en man, så hade det lyfts fram som ett positivt exempel i samband med nästa PRIDE-festival (som SvK alltid deltar i).
Citera
2022-02-01, 18:02
Medlem
Biskopen under flera års tid haft en utomäktenskaplig relation med en anställd i stiftet.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/biskopen-i-visby-sparkas-efter-otrohetsaff%C3%A4r-1.64954147

Vem i stiftet kan det röra sig om..?
https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/kontakta-visby-stift
Senast redigerad av 2006 2022-02-01 kl. 18:27.
Citera
2022-02-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kollade Ratsit nu, stämmer det verkligen att en biskop på Gotland har nästan 100 kakor i månaden? hittar bara en namne i Visby och han taxerade 1,1 miljoner förra året...

Nu när jag tänker på det, vad exakt gör en biskop som gör att denne får såpass hög lön? Eller är det mer "kyrkan har mycket pengar sen lång tid tillbaka, kyrkan betalar bra"?

Har ingen mer info om det men lönen förvånar mig inte alls. Det är status och ja kyrkan har mycket pengar sen länge.
Citera
2022-02-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Så relationen är avslutad. Och att det skulle handlat om att han utnyttjat sin överordnade position gentemot en anställd framgår inte någonstans.

Jag tycker fortfarande det här är väldigt hårt.

Relationen pågick i två år. 7 av 10 kyrkoherdar på Gotland saknar förtroende för biskopen.

I det läget finns nog inget alternativ.

Rent kyrkorättsligt finns inte heller någon alternativ påföljd förutom att avskriva ärendet. Och det kunde man naturligtvis inte göra när han själv erkänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Sorgligt....

Här är kort utdrag från "domen". Läs korsfästelsen.

B har till stöd för sin anmälan anfört i huvudsak följande. Han hade under en tid en relation med en
kvinna, A, anställd inom stiftet. Han var vid denna tid, och är alltjämt, gift. Relationen med A är
numera avslutad. Han förstår att hans handlande har varit felaktigt och har skapat en brist på
förtroende hos präster och församlingsbor samt skadat kyrkan.

En biskop får alltså inte vara människa.... med alla våra fel och synder och brister.

Klart att Islam tar över.....

Även som många är otrogna så är normen den, och majoriteten av folk, väljer att inte vara otrogna.
Citera
Medlem
En biskop är som en VD för ett vanligt företag. Biskop T.P. var VD för " Gotlands Kyrkor AB."
Knappt 100 st, så det är körigt att besöka alla. Nånstans dök någon upp , som ville ha en egen stund med Biskopens stav.....resten är historia.
Citera
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Iallafall lindrigt att det var otrohet och inte annat. Dessa kristna gubbjävlar är ju kända för att leka lite väl intimt med barn.
Hur vet vi att det inte var ett barn? Kan ju vara en gubbe också och kyrkfolket är ju emot homosexualitet.
Citera
2022-02-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kollade Ratsit nu, stämmer det verkligen att en biskop på Gotland har nästan 100 kakor i månaden? hittar bara en namne i Visby och han taxerade 1,1 miljoner förra året...

Nu när jag tänker på det, vad exakt gör en biskop som gör att denne får såpass hög lön? Eller är det mer "kyrkan har mycket pengar sen lång tid tillbaka, kyrkan betalar bra"?
Varför tror du annars att till och med en rabbis dotter, Helle Klein, är präst i kyrkan? Pengar och makt.
Senast redigerad av ViskSten 2022-02-01 kl. 18:12.
Citera
2022-02-01, 18:09
Medlem
WatchItNows avatar
Vända andra kinden till?

Det är ändå lite intressant om han får sparken för brott mot bibelbudord. Bibeln säger också att kvinnan tige i församlingen och att homosexualitet är synd.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-01 kl. 18:28.
Citera
2022-02-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Det blir nästan omöjligt att hitta en sån tjänst då du kan ägna dig åt uppvigning
i nästan varje roll.

Men kyrkan lever i egen värld ....vadå ?
Se om det går att omplacera.
T.P. borde driva det till Europadomstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in