2022-02-01, 16:32
Medlem
pawitels avatar
Var framgår det att relationen är med en kvinna?
Min bög-radar blinkar svagt!
Citera
2022-02-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Märkligt, varför anmäler man sig själv med vetskapen att man då blir av med jobbet..?
Jag förmodar att det betyder att saken redan var ganska vida känd internt bland stiftets personal, och att han inte kunde hoppas på att tysta ner affären längre...
Citera
2022-02-01, 16:37
Medlem
Knulla barn går bra men fan om du är otrogen
Citera
2022-02-01, 16:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Det kanske är mer bakom än bara den utomäktenskapliga affären.
Citera
2022-02-01, 16:41
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Knulla barn går bra men fan om du är otrogen
Nu blandar du ihop lite saker.
Protestanterna godkänner det varken officiellt eller inofficiellt.
Katolikerna godkänner det inte officiellt.
Islam...
Citera
2022-02-01, 16:53
Medlem
Biskopen har brutit mot det sjätte budet

https://katekesen.fi/10buden/6.html
Citera
2022-02-01, 16:56
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Han går nog inte lottlöst ur detta, en fet avgångslön.

Enligt "Studio ett" i P1. är han avkragad, men ännu inte uppsagd. Han är ett omplaceringsärende enligt Ärkebiskop Antje Jackelen. Hon ska undersöka om han kan omplaceras till någon tjänst inom Svenska kyrkan som inte kräver vigning.
Citera
2022-02-01, 16:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Detta anser alltså SVT ha sånt nyhetsvärde att de har det som förstanyhet på SVT Text, med namn och allt på den förtappade vänsterprasslaren. Men gäller det mördare, rånare och våldtäktsmän så tigs det minsann.
Citera
2022-02-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Var framgår det att relationen är med en kvinna?
Min bög-radar blinkar svagt!

Det framgår av bakgrunden till beslutet:
Ansvarsnämndens för biskopar beslut 1/2022.
Citera
2022-02-01, 17:10
Medlem
Det finns undantag som gäller utöver det du skriver: Är jag anställd inom en idéburen rörelse kan det krävas att jag ansluter mig till den för att få ha kvar min anställning. Exempelvis gäller normalt religionsfrihet för alla i en anställning, men att tro att en präst i Svenska Kyrkan skulle kunna konvertera till Hinduism och ändå ha kvar sin tjänst är orimligt. Samma sak gäller naturligtvis även för högre tjänstemän inom politiska partier, är jag administrativ chef på moderaternas partihögkvarter så kan jag inte utan arbetsgivarens godkännande kandidera för socialdemokraterna.

Det som är tillåtet i en anställning kan vara grund för uppsägning i en annan, just för att tjänsten ska vara oklanderlig eller innehar en särskilt ansvar. En lagerarbetare kan ha skulder hos kronofogden, men det är inte säkert att ekonomichefen på samma arbetsplats kan ha det och få ha kvar sin tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Take-Five
Det är precis samma sak som ett jobb på Volvo eller vilket annat jobb som helst i Sverige. Alla arbetstagare och arbetsgivare har svensk lagstiftning att rätta sig efter. Kyrkan kan inte (precis som Volvo) hitta på egna regler som gör att de kan kringgå svensk lagstiftning.
De har i det här fallet säkerligen hittat en anledning som kan tänkas hålla vid en rättslig prövning för över lagen står de inte(precis som Volvo).

Rätt bra info om LAS på den här sidan: https://jobbland.se/arbetsliv/vad-kravs-for-att-fa-sparken
Citera
2022-02-01, 17:20
Medlem
Styrkelyftares avatar
Att bli förklarad obehörig som företrädare för Svenska kyrkan och förbjuden att verka som biskop, präst eller diakon på grund av att man bedömts skyldig till äktenskapsbrott av kyrkans ansvarsnämnd känns rätt hårt må jag säga. Är det verkligen rätt i tiden?
Citera
2022-02-01, 17:21
Medlem
Klassiskt triangeldrama på jobbet... Biskopen är gift med en kvinna som jobbar inom stiftet samtidigt som han har en annan relation med ytterligare en kvinna som också jobbar inom stiftet. Blir såklart ohållbart tillslut då många visste om det och samtidigt också kände lojalitet till biskopens fru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in