2022-01-31, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det blir ju svårhanterligt i Skåne och på Västkusten om Sverige väljer att behålla en massa restriktioner och vaccinpass när Danmark tar bort sina. Om man inte har vaccinpass kan man ta tåget eller färjan till Danmark och vips kan man leva normalt, eller vad ska man tro? Kommer Haollongren och gänget att kräva vaccinpass för att man ska få åka över sundet?

Ett bra argument för att vi ska gå i mål med helt slopade restriktioner också är att just Danmark gör det, jag tycker vi i skandinavien borde synka detta.

Fast just inresereglerna till Danmark ska inte slopas helt imorgon tror jag, det är vaccinering eller genomgången infektion som gäller även för svenskar tror jag. Har du inte något av detta krävs ett negativt test trots allt. Dom enda som slipper undan är boende vid gränsen, fast det är väl en del beroende på hur man räknar. Väl inne i landet är det väl fritt fram.
Citera
2022-01-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
"Folkhälsomyndigheten meddelade på måndagen att de kommer sänka intervallet mellan den andra dosen och påfyllnadsdosen, från fem till tre månader.

– Med en tidigarelagt påfyllnadsdos kan vi lägga ytterligare en broms på smittspridningen, säger Anders Tegnell"

Bråttom att kamma in den sista förtjänsten nu.
Kan någon berätta för FHM att vaccinet inte stoppar smittspridning?

Kan du läsa på lite innan du drar iväg med dina fräna kommentarer?
Kolla gärna Campbells senaste video med data från UK i just denna fråga.

Återkom gärna sen..
Citat från UK gov.

” Vaccine effectiveness, 2 weeks after third after dose

BA.1, 63%

BA.s, 70%”

https://www.youtube.com/watch?v=f9utczapsmI
Citera
2022-01-31, 19:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Verkar inte som hissen går ända upp på AT

"Folkhälsomyndigheten kortar intervallet mellan andra och tredje vaccindosen – från fem till tre månader.

Den kraftiga smittspridningen är orsak till beslutet.
– Med en tidigarelagt påfyllnadsdos kan vi lägga ytterligare en broms på smittspridningen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.
Han rekommenderar alla, även de som haft covid-19, att ta tredje dosen.
– Den som både har haft covid-19 och vaccinerar sig har ett mycket bra skydd, det finns ingen anledning att vänta, säger Anders Tegnell."

Alltså för att få en tredje dos får man vänta cirka 1 vecka och sedan tar det 2 veckor till innan den dosen ger effekt. Då är vi troligen redan igenom den här vågen och smittspridningen avtar.
Ska vi då luras av att Anders Tegnells bravader var det som hjälpte?

Min åsikt, har man inte tagit vaccin tidigare är det nog för sent att fundera på det nu och även att få trycka i sig en tredje dos.

Jag är defenitivt inte emot vaccinet generellt men detta uttalande gör mig fakriskt lite förbannad.
Jag tog spruta nummer två i Augusti och har precis varit bekräftat Covid-positiv, varför i helvete skulle jag ta nummer tre nu?

Det känns som ett hån mot tänkande människor, som om inte en naturlig infektion skulle räknas.
Man behöver inte direkt vara Einstein för att räkna ut att en naturlig infektion till och med är bättre

Sådana uttalanden blir som att hälla bensin på elden för alla som är misstänksamma mot vaccinet.

Nej fan heller möjligtvis till hösten men troligtivs inte det heller.
Citera
2022-01-31, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag är defenitivt inte emot vaccinet generellt men detta uttalande gör mig fakriskt lite förbannad.
Jag tog spruta nummer två i Augusti och har precis varit bekräftat Covid-positiv, varför i helvete skulle jag ta nummer tre nu?

Det känns som ett hån mot tänkande människor, som om inte en naturlig infektion skulle räknas.
Man behöver inte direkt vara Einstein för att räkna ut att en naturlig infektion till och med är bättre

Sådana uttalanden blir som att hälla bensin på elden för alla som är misstänksamma mot vaccinet.

Jag håller med dig och hade också väntat. Sen om man ska vänta tre, sex, nio månader eller ännu mer borde bero på ålder och annat(bland annat om det är virussäsong eller ej, är det sommar väntar man till hösten o.s.v.). Fattar inte hur detta har kunnat bli kontroversiellt, och det känns definitivt kontraproduktivt att man hetsar nyligen infekterade(särskilt yngre) att omedelbart gå och vaccinera sig innan man knappt tillfrisknat.

Det som har hänt är nog att man har mängder med vaccin och bokat upp vaccinationslokaler och hyrt in mycket personal för att massvaccinera. Nu, och inte om några månader. Men när dom flesta 50+ fått sin tredje spruta och många yngre nyligen haft infektionen och vill vänta, så börjar det helt enkelt ta slut på folk. Då ändrar man retoriken och minskar intervallet helt enkelt.
Citera
2022-01-31, 19:30
Medlem
Varför säger de att Covid närsomhelst inte kommer klassas som hälsofarligt.

Men ändå försöker de trycka ut så många dos 3 som möjligt nu?

Är de oroliga att när de klassar ner Covid så kommer folk inte ta dos 3?
Citera
2022-01-31, 19:42
Medlem
cerns avatar
Tror fortfarande folk på att Covid-19 kom ifrån en fladdermus-soppa?
Citera
2022-01-31, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Verkar inte som hissen går ända upp på AT

"Folkhälsomyndigheten kortar intervallet mellan andra och tredje vaccindosen – från fem till tre månader.

Den kraftiga smittspridningen är orsak till beslutet.
– Med en tidigarelagt påfyllnadsdos kan vi lägga ytterligare en broms på smittspridningen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i ett pressmeddelande.
Han rekommenderar alla, även de som haft covid-19, att ta tredje dosen.
– Den som både har haft covid-19 och vaccinerar sig har ett mycket bra skydd, det finns ingen anledning att vänta, säger Anders Tegnell."

Alltså för att få en tredje dos får man vänta cirka 1 vecka och sedan tar det 2 veckor till innan den dosen ger effekt. Då är vi troligen redan igenom den här vågen och smittspridningen avtar.
Ska vi då luras av att Anders Tegnells bravader var det som hjälpte?

Min åsikt, har man inte tagit vaccin tidigare är det nog för sent att fundera på det nu och även att få trycka i sig en tredje dos.
Det fungerade inte i Israel där inte ens den fjärde dosen gav önskad effekt, så varför skulle det fungera i Sverige?
En förhöjd antikroppanivå är kanske inte vad man behöver?
Antikroppar som inte är effektiva då det gäller att hindra infektioner är väl inte mycket att ha…

https://www.reuters.com/world/middle-east/israeli-study-shows-4th-shot-covid-19-vaccine-not-able-block-omicron-2022-01-17/
Senast redigerad av MacMackay 2022-01-31 kl. 19:49.
Citera
2022-01-31, 19:45
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/da-ar-corona-inte-langre-en-samhallsfarlig-sjukdom/

Tegnell han bara tror han vet ingenting
Citera
2022-01-31, 19:55
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/da-ar-corona-inte-langre-en-samhallsfarlig-sjukdom/

Tegnell han bara tror han vet ingenting

Till skillnad från dig som vet?

Citera
2022-01-31, 20:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Äntligen har Danmark peakat i nya fall.

Igår rapporterade de 34 000 nya fall. Förra söndagen rapporterade de 39 000.

Bra! Jag tror som sagt Sverige redan har peakat i smittspridning men det är svårt att se från statsistiken eftersom vi testar mindre samt inkonsistent (t ex i jämförelse med Danmark).
Minskningen i Danmark fortsätter idag.

28 000 nya fall rapporteras idag.

38 000 nya fall förra måndagen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/

Danmark har nu definitivt peakat i nya fall!!
Citera
2022-01-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Varför säger de att Covid närsomhelst inte kommer klassas som hälsofarligt.

Men ändå försöker de trycka ut så många dos 3 som möjligt nu?

Är de oroliga att när de klassar ner Covid så kommer folk inte ta dos 3?

För att sjukdomen i sig inte farlig nog för gemene man för att det är meningsfullt att kalla den samhällsfarlig men den stora smittspridningen gör ändå att samhället/sjukvården påverkas.
Citera
2022-01-31, 20:22
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Du har ju redan varit duktig två gånger så är rätt säker på att du kommer vara det även den tredje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in