2022-01-30, 23:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Avdeldning Hemarbete

Om jag skulle försöka göra en parodi på en vettskrämd alarmist skulle jag ändå inte kunna producera dylikt 24-karats citatmaterial som du spottar ur dig på löpande band. Är det okej om jag snor dina bidrag till ”diskussionen”?

Absolut - kör på!
Citera
2022-01-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att många tycks skita i det är säkerligen sant. Det man hade kunnat göra är att bedriva distansundervisning, men tycks inte funnits något intresse för det. Då får man istället bita i det sura äpplet. Skulle gissa att kommande veckor kommer att präglas av mycket stor frånvaro både i skolan bland elever, bland personal och bland den arbetande delen av befolkningen i övrigt som nu blivit smittade av sina barn. Februari kommer verkligen gå till historien som vabruari detta år. Troligen kommer det dröja till mars innan kurvorna vad gäller sjukfrånvaro börjar gå ned på allvar. 9 februari tänker sig även regeringen lätta på restriktionerna trots rekordsmitta. Tar de bort rekommendationen om hemarbete lär väl även kategorin 50-67 år bli smittade. Vill till att de tagit tredje dosen om de inte ska börja fylla sjukhusen.

Oj, vilka förutsägelser. Vad har du att backa upp detta med eller är det bara din gissningslek? Nu är vi en mångad in i Omicronvågen och jag ser fortfarande inte det minsta tecken på att det skräckscenario du och dina vänner här försökt sprida skulle ha inträffat. Det ser helt och fullt stabilt ut och på nedgående.
Citera
2022-01-30, 23:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du verkar inte kunna läsa. Det är fastslaget att arbetsgivaren kan nyttja detta tillfälligt, med stöd i FHMs bedömningar grundat i Smittskyddslagen.

Fastslaget av vem? Du och dina löss eller?
Citera
2022-01-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ha ha. Hade faktiskt en person på ett tidigare jobb som gjorde det. Han tyckte det var jobbigt, vilket man kan förstå. Tragiskt givetvis, men knappast vare sig olagligt eller saklig grund för uppsägning vilket var min poäng. Hela det här med hemarbete bygger på en slags gentlemans agreement, vilket somliga tycks ha väldigt svårt att ta in. FHM rekommendationer är ingen lag. Bara pinsamt och okunnigt från de som hävdar det. Säger man sig dessutom jobba som "chef" (för att därigenom försöka få någon slags tyngd) blir det ju bara än mer pinsamt.

Det du inte fattat eller nånsin kommer fatta är att ett "allmänt råd" som att "arbeta hemma när arbetet så tillåter" (HSLF-FS 2022:1) är direkt kopplat till lagen. Arbetsgivaren kan därför använda detta som stöd i sina beslut att leda och fördela arbetet. Om arbetsgivaren kan hitta på andra lösningar som är lika bra för att minska smittspridningen mellan kollegor på arbetsplatsen och i transport till och från arbetet så kan han använda detta, men måste då visa att detta är minst lika effektivt att minska kontakterna med andra som att arbeta hemma. Därav är det inte bindande att använda "arbeta hemma" som lösning, men det måste finnas en alternativ lösning som är lika bra.

Men det är inte lönt att förklara sånt här för dig, för du varken vill eller kan förstå.
Citera
2022-01-30, 23:16
Medlem
Citat:

Av en massa jurister i arbetsrätt så klart.
Citera
2022-01-30, 23:17
Medlem
Citat:

Var är den här katastrofen du varnat för här under flera månader? Jag letar ivrigt, men ser ingen katstrof, inga sjukhus som gått under, inga överfulla bårhus, ingen massdöd på gatorna, inga ovaccinerade utanför riskgrupp som dör i drivor.
Citera
2022-01-30, 23:19
Medlem
Citat:
Och? Det spelar ingen som helst jävla roll om det är 0,000001% eller 99,99%. Det är fortfarande inte vare sig olagligt eller saklig grund för uppsägning att sakna bostad. Du är bara pinsam som fortsätter framhärda din ståndpunkt trots att du är totalt överbevisad och dina argument kapade jämns fotknölarna. Jobbade du som chef sa du?

Det är du som påstått detta, inte jag. Jag påstår det är ett halmstrå för att det inte finns några fall av hemlösa där arbetsgivaren skulle ha sagt att hen ska jobba hemifrån. Det är du som ska visa att detta är ett problem, och alla de hemlösa som gapar om att de minsann inte kan följa arbetsgivarens krav.
Citera
2022-01-30, 23:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så varför en peak och sedan ner igen i december-jan? Eveidens för att folk helt plötsligt börjat tvätta händerna massivt igen? Och att inga andra restriktioner som att arbeta hemma mm har gjort något? Bara att se på rörelsemåtten så ser du förklaringen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/rapport-om-rorelse--och-resematt/

Jullov.
Citera
2022-01-30, 23:24
Medlem
Citat:
Jullov.

Inte nåt jullov nu inte. Full skolgång.
Citera
2022-01-30, 23:33
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Påhittet med att vaccinerade behöver skydd från andra människor är förödande för en demokrati.

Vaccinerna var så dåliga att man tvingades införa vaccinpass för att minska risken att de fullvaccinerade skulle smittas.

Det säger en del.
Citera
2022-01-30, 23:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det du inte fattat eller nånsin kommer fatta är att ett "allmänt råd" som att "arbeta hemma när arbetet så tillåter" (HSLF-FS 2022:1) är direkt kopplat till lagen. Arbetsgivaren kan därför använda detta som stöd i sina beslut att leda och fördela arbetet. Om arbetsgivaren kan hitta på andra lösningar som är lika bra för att minska smittspridningen mellan kollegor på arbetsplatsen och i transport till och från arbetet så kan han använda detta, men måste då visa att detta är minst lika effektivt att minska kontakterna med andra som att arbeta hemma. Därav är det inte bindande att använda "arbeta hemma" som lösning, men det måste finnas en alternativ lösning som är lika bra.

Men det är inte lönt att förklara sånt här för dig, för du varken vill eller kan förstå.

Låter som du börjar vackla Ja, det var sannerligen på tiden
Citera
2022-01-30, 23:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Av en massa jurister i arbetsrätt så klart.

"En massa jurister" dina löss med andra ord. Ge mig en dom och ett prejudikat tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in