2022-01-27, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Ja såklart. Men om ngn av de blivande föräldrar uppvisar en påfallande psykisk instabilitet veckorna innan ungen ska ut är det fritt fram för orosanmälningar. Likaså t.ex. om mamman missbrukat droger under graviditeten - då är det skitsamma om barnet var önskat av pappan eller ej. Kom igen.

Som jag skrev om allt verkade normalt då… bara för de har diagnoser innebär inte de per automatik är de är skäl för anmäla.
Citera
2022-01-27, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Jodå, jag förstod att du inte menade att ärftligheten var 70%. Men 70% heritabilitet är ändå oroväckande nog för att dessa individer borde avstå från att fortplanta sig.

Du hade nog inte tyckt samma om du hade ADHD.

Själv tycker jag inte idioter bör få skaffa barn så ser mörkt ut för dig och många andra.
Citera
2022-01-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelkrasch
BB- tiden är "normalt" 48 h då PKU-testet tas innan hemgång, sedan finns det de som får förlängd BB-tid pga att föräldrarna behöver extra stöttning, amningen har inte kommit igång, barnets vikt är mer än -10% av födelsevikten, barnet har gulsot osv.. Men du kan även åka på tidig hemgång tidigast efter 6 h och om barnet är läkarundersökt, dock blir det ett återbesök för vikt, bilirubinkontroll och PKU-test.

Vet inte var 48 timmar på bb är "normalt" men inte överallt i Sverige iallafall, har vänner som fött i Västerbotten och dom var på BB 24 timmar efter förlossningen. Själv födde jag i Östergötland i november och vi åkte hem 18 timmar efter förlossningen, var inte ens tal om att stanna längre. Ett kort läkarbesök innan hemgång och sedan blodprov på barnet ett par dagar senare. Första barnet vid båda exemplen ska tilläggas.
Citera
2022-01-27, 07:21
Medlem
Funderar på om de drogat barnet för att få det lugnt
Kan det räknas som misshandel?
Citera
2022-01-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Men vad är detta för skitsnack? Bvc är helt frivilligt. Framgår ingen oro för barnet görs ingen anmälan.

Det är frivilligt men samtidigt ska kontroller på barnen göras. Bebisar upp till 1 år ska gå 1 gång i månaden, de ska på läkarundersökningar, kontrollera vikt/längd erc och få vaccin. Missar man 3 tillfällen eller något verkar skumt har man som vårdpersonal anmälningsplikt till socialen. Det gäller all form av vårdenhet (sjukvård, bvc, tandvård etc) när barn är mellan 0-18. Arbetar själv inom vården och det är policy.
Citera
2022-01-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaflippen
När det beskrivs som "synnerligen grovt våld" samt "hänsynslöst" i media av en åklagare så är min känsla iaf att barnet har fått skador som är väldigt svåra att förklara som "olycka".

Det klassas automatisk som hänsynslöst eftersom det handlar om ett spädbarn, som inte kan försvara sig, i beroendeställning till dem. Rent ”lagligt” liksom. Säger inget om själva misshandeln.
Citera
2022-01-27, 08:05
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Skulle spädbarnet ha skadat sig själv, menar du?

När skakvåldet var på tapeten handlade det om något som barnläkarna kallade triaden och bestod i en blödning under skallbenet kombinerat med en blödning i ögonbotten som en viss grupp av läkare menade enbart kunde uppkomma vid medvetet skakvåld. Sedan visade det sig att den typen av skador även kunde uppkomma vid andra situationer, till exempel fallolyckor, och helt plötsligt var det inte alls självklart att en bunt föräldrar dömda för spädbarnsmisshandel var särskilt skyldiga längre.

Sedan finns ju den mer klassiska rakiten, alltså D-vitaminbrist. Den leder till extrem benskörhet vilket leder till enkla benbrott. Även vanligt spädbarnshandhavande som blöjbyten och motsvarande kan leda till frakturer. Frakturer som av en övernitisk sjukvård kan tolkas som misshandelsskador. Det som talar emot det i just det här fallet är att det numera har gått ett antal dagar och om det var rakit som spökade så borde det ha upptäckts och föräldrarna släppts på fri fot.
Citera
2022-01-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Du hade nog inte tyckt samma om du hade ADHD.

Själv tycker jag inte idioter bör få skaffa barn så ser mörkt ut för dig och många andra.

Jävla äckel! Vadå "ser mörkt ut"? Planerar du ta över världen och sterilisera alla som du anser vara idioter?

Jag skrev att människor med allvarliga handikapp såsom ADHD "borde avstå". Självklart tänker säkert många ADHD-mongon annorlunda. Men jag har aldrig pratat om att tvinga dem till något. Jag tycker bara, med all respekt, att de bör avstå.
Citera
2022-01-27, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
En sköterska från BVC brukar ju göra hembesök i samband med hemgång också, men där kollas ju mest hur hemmet ser ut, men även om amning funkar.

Vi fick vår son sommaren 2019 och har inte haft hembesök av bvc, det hade tagits bort pga brist på personal eller dylikt. Och nu görs det väl inte pga pandemin kan jag tänka mig. Det borde vara obligatoriskt med oanmälda hembesök så länge ens barn är barn kan jag tycka.
Citera
2022-01-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Jävla äckel! Vadå "ser mörkt ut"? Planerar du ta över världen och sterilisera alla som du anser vara idioter?

Jag skrev att människor med allvarliga handikapp såsom ADHD "borde avstå". Självklart tänker säkert många ADHD-mongon annorlunda. Men jag har aldrig pratat om att tvinga dem till något. Jag tycker bara, med all respekt, att de bör avstå.

Du visar ju med ditt inlägg att jag troligtvis har rätt. Du förstod uppenbart inte poängen med mitt inlägg. Om de med ADHD bör avstå, vad är nästa steg då? Idioter?

ADHD är inget allvarligt handikapp!!! Skärp dej!

Fakta kvarstår att inget ändras trots din uppfattning. En uppfattning du har då du inte vet vad ADHD är. Tror det är ett allvarligt handikapp och jämför det med mongo

Kom tillbaka med din åsikt när du vet vad ADHD är.
Tror du blandar ihop ADHD med down syndrom eller utvecklingsstörd.

Tycker du de med ADHD bör avstå skaffa barn har jag rätt tycka det samma om idioter.
Citera
2022-01-27, 09:31
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Du visar ju med ditt inlägg att jag troligtvis har rätt. Du förstod uppenbart inte poängen med mitt inlägg. Om de med ADHD bör avstå, vad är nästa steg då? Idioter?

ADHD är inget allvarligt handikapp!!! Skärp dej!

Fakta kvarstår att inget ändras trots din uppfattning. En uppfattning du har då du inte vet vad ADHD är. Tror det är ett allvarligt handikapp och jämför det med mongo

Kom tillbaka med din åsikt när du vet vad ADHD är.
Tror du blandar ihop ADHD med down syndrom eller utvecklingsstörd.

Tycker du de med ADHD bör avstå skaffa barn har jag rätt tycka det samma om idioter.
Adhd är visst ett allvarligt handikapp, folk med adhd är inte lämpliga för saker som körkort, barn och vapenlicens. Det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, riktigt efterblivet
Citera
2022-01-27, 09:41
Medlem
Citat:
Mjällby.

Spelat sen Bromölla, Karlskrona och nu sist Påryd.

Tänk på att vi har 21 olika regioner så kan vara olika regler i landet.

171 cm enligt fotbollsmarket.

Ja Rasmus kan med stor sannolikhet ha lagt minst 3 arbetsdagar för att få till några extra centimeter på den hemsidan Grabben är sjukligt fåfäng och har mycket komplex för sin längd och skostorlek. Det är fakta och detta kan människor som vistats i hans närhet bekräfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in