Nu är bolaget flyttat till large cap. Vad säger flashbacks expertanalytiker? Dags att paniksälja?
Bidens infrastrukturprogram satsar en del på fiberkabel, så om man fortsätter kan nog kursen fortsätta att gå. Är dock skeptisk till kursen på kort sikt.
Dags att köpa in sig? Verkar ju faktiskt vara ett av dom vettigare tillväxtbolagen då dom faktiskt inte bara går med vinst utan går med bra vinst så vitt jag kan se? Har värderingen varit för hög eller har bolaget bara slaktats som allt annat?
Känns inte som att något fundamentalt har förändrats i bolaget / branschen?
Rea?
Äger ej aktier... än iaf hehe.
Åsikter/tankar någon vettig?
Vet att jag tittat på Hexatronic för länge sedan. Problemet är att den är övervärderad utifrån dess business inom Sverige dvs ankdamm här. Långsiktigt beror det på hur väl de kan expandera byggboomen med fiberutbyggning globalt eftersom ”small cells” som tex AT&T, Verizon och Crown Castle sysslar med tar tid och är dyrt så då kommer vi till att erbjuda fiberlösning.
Det finns konkurrenter, men Hexatronic är inte den största och inte klassad som ”billig” tillverkare heller (Kina, Indien) utan Hexatronic är i mitten. Utbyggnaden i Sverige kan inte vara det som gjort att aktien nu kostar över 300kr stycket… det kommer ju minska i anslag framledes här inom landet och då är vi beroende av vilken politik som förs på andra marknader för Hexatronic och då kan ju läget bli mer osäkert eftersom det är svårt att sia om framtiden. Tex i USA.. som är en potentiell marknad så måste ju de övertygas om att Hexatronics lösning är bäst till rimligast pris. Fiber skall ju grävas ned… dvs amerikanska bolaget Corning erbjuder samma lösning som Hexagronic men har förut förlorat mer än de tjänat på hela arbetet med att gräva ner och installera lösningen hands on.. så här måste man först övertyga kunden om att detta är rätt sätt.. vilket tidigare ansetts som att det smakar mindre och kostar mer. Fiber behövs i samband med 5G kontra 4g.. men utbyggnad ligger här flera år framåt i tiden. Ta tex AT&T och Crown Castle…samt Verizon som jobbar med detta, men det jobb som tex Crown Castle satsar nu på small cells inom 5G i samband med uppkopplade städer kostar mycket nu, men är ingen teknik som den vanliga medborgaren sett mycket av än dagligdags.
Det finns sex stycken konkurrenter till Hexatronic. I Asien kan Hexatronic inte komma in. I Europa finns flera konkurrenter bla ett privatägt bolag som är mycket likt Hexatronic. I USA finns det redan konkurrenter, så där måste Hexatronic övertyga alla kunder om att deras lösning är bättre än det traditionella men här har det tidigare varit så att i USA så tjänar de bra på den traditionella lösningen med fiber, men Hexatronic försöker erbjuda en lösning som gör att kostnaden för installation och bygga mer än halveras. Problemet är att Hexatronics teknik inte är populär då aktörerna förlorar mer intäkter än förut på Hexatronics lösning men att det är billigare att anlägga och installera detta! Konkurrenten Corning har tex allt som Hexatronic har… så Hexagronic måste erbjuda en av deras lösningar som redan Corning har, men den innebär vid drift minskade intäkter trots att anläggning/installation är fördelaktig.
Det är således mycket politik här!
Jag undrade redan då och tycker mig se nu att aktiekursen har mycket förväntningar vad som komma skall i sig och frågan är om den inte är dyr just nu. Det har även skett insiderförsäljningar av flera insynspersoner på ganska stora volymer tidigare, men jag har inte grävt i varför. Något säger mig att de kommer behöva finansiering framledes vid expansion globalt och där är det mycket politik och sälj som måste till för att få kontrakten.
Bra business, men jobbig bransch och marknad… inte idealt att ha som innehav, men allt beror på hur du vill bygga din portfölj!
Jag var nog lite otydlig, det finns två lösningar tex traditionell och blåsteknik men båda kräver att man måste gräva i backen. Om man tar det traditionella sättet så finns det konkurrenter. Blåstekniken har även amerikanska Corning, men här handlar det för Hexatronic att försöka övertyga kunderna om att deras lösning är bäst till lägre kostnad och detta är ju det svåraste som finns.