2022-01-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Som rubriken säger, är det nu vi får se ett krig i vår närhet?

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/usa-kallar-hem-personal-fraan-ukraina.pEXbsOCWU

Sa dom inte så innan dom anföll Irak? Har för mig jag har varit med om detta innan.

Nu har ju visligen Ukraina 280.000 stor arme, även om Ryssland har stor arme så kommer det kosta han dyrt. Det låter ju otroligt om Ryssland kommer anfalla, vill han verkligen ha Ukraina så gärna. Det är så jävla svårt att tro. Ryssland har ju en historik precis som USA, en förlorande sådan i slutändan även om dom är mycket mäktigare än dom som dom attackera.
Citera
2022-01-24, 16:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Sa dom inte så innan dom anföll Irak? Har för mig jag har varit med om detta innan.

Nu har ju visligen Ukraina 280.000 stor arme, även om Ryssland har stor arme så kommer det kosta han dyrt. Det låter ju otroligt om Ryssland kommer anfalla, vill han verkligen ha Ukraina så gärna. Det är så jävla svårt att tro. Ryssland har ju en historik precis som USA, en förlorande sådan i slutändan även om dom är mycket mäktigare än dom som dom attackera.

Det minns jag faktiskt inte.

Jag tror Ukraina kan bita ifrån ganska bra, de har erfarenhet av ryssen sen tidigare. Tror det här kalaset kan kosta mer än det smakar, för oss alla.
Citera
2022-01-24, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja du, det återstår att se. Att det är influerat av Ryssland är ju på grund av långvarigt styre. Jag får väl säga att jag inte är helt insatt i den ukrainska mentaliteten, känner bara en ukrainska och hon väljer hellre döden. Men det är ju bara en anekdot.
Vad det hela kanske egentligen handlar om:

Scott Adams
@ScottAdamsSays
We could use cyber weapons to avoid a kinetic war with Russia. All we need to do is hack our pollsters and raise Biden’s favorability rating. Boom. No war needed.
https://twitter.com/ScottAdamsSays/status/1485618173122539524?s=20

Allvarligt talat, man bör nog räkna in Bidens dåliga opinionssiffror i ekvationen för att förstå vad som händer. Åtminstone förklarar det en hel del av uttalandena från det hållet det sista dygnet.
Citera
2022-01-24, 16:23
Medlem
Citat:
Det minns jag faktiskt inte.

Jag tror Ukraina kan bita ifrån ganska bra, de har erfarenhet av ryssen sen tidigare. Tror det här kalaset kan kosta mer än det smakar, för oss alla.

Tycker det är sjukt läskigt det här när man börja kalla hem personal och varnar sina medborgare i landet. Uppenbarligen så vet USA någonting. Ryssland har väl pratat med USA att dom kommer anfalla oavsett. Från Ryssland del fattar jag det inte. Ingen tjänar på krig. Alla kommer förlora på detta, och vi alla kommer dras in i det hela precis som du säger..

Det som är lite märkligt att dom fick Krim så lätt, det borde väl inte varit så svårt för Ukraina att ta tillbaka det. Kanske därför det vattnas i munnen på Putin och i Ukraina så är det också många som pratar Ryska det underlättar övertagandet. Ryssland vill väl ha tillbaka alla östländer innan han dör. Han minns den gamla goda tiden.
Citera
2022-01-24, 16:27
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Tycker det är sjukt läskigt det här när man börja kalla hem personal och varnar sina medborgare i landet. Uppenbarligen så vet USA någonting. Ryssland har väl pratat med USA att dom kommer anfalla oavsett. Från Ryssland del fattar jag det inte. Ingen tjänar på krig. Alla kommer förlora på detta, och vi alla kommer dras in i det hela precis som du säger..

Det som är lite märkligt att dom fick Krim så lätt, det borde väl inte varit så svårt för Ukraina att ta tillbaka det. Kanske därför det vattnas i munnen på Putin och i Ukraina så är det också många som pratar Ryska det underlättar övertagandet. Ryssland vill väl ha tillbaka alla östländer innan han dör. Han minns den gamla goda tiden.

Putin är ett gift för Ryssland. Han har storhetsvansinne och kommer vända större delen av världen mot honom innan han är klar. Förhoppningsvis kommer han till sans och inser att han inte kan vinna på detta i längden men jag vet inte, han är lite galen och verkar ha tappat det.
Citera
2022-01-24, 16:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad det hela kanske egentligen handlar om:

Scott Adams
@ScottAdamsSays
We could use cyber weapons to avoid a kinetic war with Russia. All we need to do is hack our pollsters and raise Biden’s favorability rating. Boom. No war needed.
https://twitter.com/ScottAdamsSays/status/1485618173122539524?s=20

Allvarligt talat, man bör nog räkna in Bidens dåliga opinionssiffror i ekvationen för att förstå vad som händer. Åtminstone förklarar det en hel del av uttalandena från det hållet det sista dygnet.

Blir nog svårt att höja opinionssiffrorna efter hans fadäs i Afghanistan. Att man evakuerar ambassaden är väl ett tecken på att man inte tänker blanda sig.
Citera
2022-01-24, 16:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Problemet är väl att Ukraina vill gå med i NATO och ryssarna vill inte ha dem så nära inpå. Jag försvarar inte Ryssland men kan på ett sätt förstå det.
Citera
2022-01-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Hoppas verkligen inte på ett militärt svar såvida du inte är självmordsbenägen och inte tänker på konsekvenserna. Hade Ukraina varit NATO land ja ok då skulle det vara berättigad att hjälpa de men jag förstår verkligen inte varför USA och NATO inledningsvis har börjat involvera sig så mycket i Ukraina , och då talar vi minst 10 år tillbaka i tiden.

Ryssarna är inte att lita på men herregud NATO är inte mycket bättre själva.

Jag kanske skrev otydligt. Nej, jag hoppas inte på militärt svar från NATO. Jag undrade om någon kan svara på vad för sanktioner som kan tas till från USA och västdemokratier den här gången då sådant inte bitit på Putin hittills?

I övrigt anser jag att alla former av förmildrande uttalanden om Putin är förkastliga. Han är en diktator och skurk, no less no more. En del skriver, men USA då, eller NATO, men skillnaden är avgrundsdjup i synen på mänskliga fri- och rättigheter. Ukrainas folk ska ha rätt att välja sin egen framtid utan inblandning från den kriminelle Putin och hans regim. Tråden är full av troll från ryska trollfabriker.
Citera
2022-01-24, 16:58
Avstängd
Tror detta kommer att mynna ut i en pyspunka. Putin militärövar och jag börjar tro det också. Ryssland har hållit på och millitärövat väldigt mycket de senaste åren och det händer inget. Poängen med alla dessa militärövningar kan man ju fråga sig, men det är en annan sak.
Citera
2022-01-24, 16:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Om Ryssland sagt till USA att de kommer anfalla skulle väl någon läcka den uppgiften? För Ryssland har alltid sagt motsatsen, delar av USAs stat och Ukraina själva har tvivlat på anfall. Men du tror att Ryssland i hemlighet påstår att de ska attackera?
Citera
2022-01-24, 17:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Lägg till Iran och Nord Korea som ligger i startgroparna. En Iranskledd attack mot Israel när USA har händerna på annat håll är mer realistiskt än tvärtom. Nord Korea skulle gnugga händerna om man fick kicka sina södra grannar i röven.

Dessvärre för Kimarna och deras utsvultna och maskangripna befolkning, så lär det bli de som blir sparkade i röven, och det så att inte ett öga är torrt norr om 38e breddgraden.
Citera
2022-01-24, 17:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Blir nog svårt att höja opinionssiffrorna efter hans fadäs i Afghanistan. Att man evakuerar ambassaden är väl ett tecken på att man inte tänker blanda sig.
Antagligen. Men vapenskramlet idag och truppförstärkningar till NATO-länder och Östeuropa är nog Bidens wagging the dog-moment. Iaf kan ha ju säga att han skrämde bort ryssen när det hela har blåst över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in