2022-01-22, 13:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Din psykos blir värre för varje dag. Eller är det sista desperata dödsryckningar vi ser från er religiösa covidianer nu när hela covidkorthuset faller samman i raketfart?

Jag gissar på en kombination. Oavsett bör du söka hjälp.

Inom ett par månader är stora delar av världen tillbaka i normalläge igen, och det är någonting som du helt enkelt måste lära dig att leva med.
Vad menar du med normalläge?
Jag tror det kommer att ta tid innan världen kommer tillbaks till "normalläge" och till viss del hoppas jag att vi aldrig gör det. Jag hoppas tex. att Kina tappar inflytande i världen tack vare corona/covid.

Mångas arbetsliv har förändrats och jag tror vissa förändringar kommer att bli kvar, tex. mera hemarbete och möten via nätet. Bra för många, bra för miljön och minskad trängsel i kollektivtrafiken.

Inom några år så vet vi nog hur det nya normala efter pandemin kommer att se ut.
Citera
2022-01-22, 13:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hur vet du att hon är svårt sjuk?

Hon blev ju smittad för drygt en vecka sen så det är inte så konstigt att hon är fortfarande sjuk och inte kan jobba.

Statsministern jobbar på hemifrån men har fortfarande förkylningssymptom, därför kan hon tyvärr inte vara med i en partiledardebatt på måndag"

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera
2022-01-22, 13:31
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Statsministern jobbar på hemifrån men har fortfarande förkylningssymptom, därför kan hon tyvärr inte vara med i en partiledardebatt på måndag"

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Edit
Råkade citera mig själv när jag skulle lägga till text och länk på mitt förra inlägg. 😅
Citera
2022-01-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror det kommer att ta tid innan världen kommer tillbaks till "normalläge" och till viss del hoppas jag att vi aldrig gör det. Jag hoppas tex. att Kina tappar inflytande i världen tack vare corona/covid.

Mångas arbetsliv har förändrats och jag tror vissa förändringar kommer att bli kvar, tex. mera hemarbete och möten via nätet. Bra för många, bra för miljön och minskad trängsel i kollektivtrafiken.

Inom några år så vet vi nog hur det nya normala efter pandemin kommer att se ut.

Nja, folk glömmer fort i dagens moderna värld. Det kommer ett nytt hot eller problem och så är pandemin som bortblåst. Resa kommer vi naturligtvis fortsätta att göra eftersom världen är globaliserad och de sociala mötena på jobbet går aldrig att ersätta. Väldigt många människor har dessutom inte en bostad som är optimal för hemarbete.

Däremot måste vi ju givetvis se till att förbättra miljön, men det är en annan fråga.
Citera
2022-01-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
En ny virusvariant upptäckt i England.

Nej. Det är BA.2 av Omicron. Man känner till den väl och det är redan faställt att den inte leder till fler sjukhusinläggningar. Att virus ständigt muterar är väntat och helt naturligt. Finns också redan 3-4 coronavirus som snurrar runt varje år och är en del av förkylningsarsenalen. 30% av alla förkylningar varje år utgörs av coronavirus.
Citera
2022-01-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror tyvärr inte att den är över. Även om vi får fallande smittotal om några veckor lär vi få nya vågor och nya varianter. Immunitet tycks vara kortvarig oavsett om man haft infektion eller är vaccinerad. Till sist dör vi väl allihop i skiten är jag rädd.

Du är ju psykiskt sjuk på riktigt. Sök hjälp.
Citera
2022-01-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ingen med omikron på iva i Västerbotten.

Hittills har ingen av de coivdpatienter som intensivvårdats i Region Västerbotten varit smittade med den nya omikronvarianten.

– Det är en enorm skillnad, säger verksamhetschefen Johan Thunberg till VK.

Den stora smittspridningen av covid-19 just nu i samhället märks inte av inom intensivvården i Region Västerbotten.

– För ett år sedan hade den smittspridning som råder nu varit en katastrof, men i dagens läge märker vi ingen ökad belastning på iva, säger Johan Thunberg, verksamhetschef för anestesi, operation och intensivvård i Västerbotten, till tidningen.

Han säger, med viss reservation för att han kanske inte har de allra senaste siffrorna, att ingen av de inlagda på iva har haft omikron.

– Belastningen inom intensivvården har inte galopperat i väg såsom man hade kunnat förvänta sig utifrån hur smittspridningen faktiskt ser ut, säger Johan Thunberg.

Vetenskapsradion rapporterade tidigare i veckan om en studie som gjorts av forskare i USA som visade att risken att hamna på sjukhus är hälften så hög med omikron och risken att dö i sjukdomen är 90 procent lägre än med deltavarianten.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k611KL/ingen-med-omikron-pa-iva-i-vasterbotten

Och studien de hänvisar till är samma jag postade här på forumet här om dagen (Google verkar ha censurerat artikeln och kommer inte upp i sökresultaten) Studien, som är finansierad av Amerikanska CDC kom fram till att endast 1 av 52,000 personer dog av Omicron.

Du kan läsa mer här: https://nypost.com/2022/01/13/omicron-91-percent-less-likely-to-be-fatal-compared-to-delta-cdc-study/
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-22 kl. 14:08.
Citera
2022-01-22, 14:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Inga lockdowns, inga restriktioner, ingen obligatorisk karantän (iaf inte för personer utan symptom), ingen obligatorisk testning, inga obligatoriska masker, inga vaccinpass. Det är vad jag menar med normalläge.

Givetvis kommer inte allt bli som förr, men de förändringar som består kommer vara enbart positiva, och inte inskränka människors frihet.
Senast redigerad av hardusettminapa 2022-01-22 kl. 14:10.
Citera
2022-01-22, 14:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nja, det är rätt uppenbart vilket narrativ media vill pusha eftersom den verkliga siffran, dvs folk som de facto avlidit av covid som enda orsak är betydlig lägre och den har aldrig nämnts. Undrar varför. Lika lite som det talas öppet om att hälften av döda i Sverige är så gamla att de avlidit på servicehem och inte ens varit kvalificerade för vård (Socialstyrelsens uppgifter). Det är precis samma sak med siffrorna gällande antalet på sjukshus pga corona som har överdrivits något enormt. Skapar inte särskilt stor tilltro till vare sig media eller folkhälsomyndigheter, eller hur.

Statistik går som bekant att använda på ett sätt som gynnar ens narrativ och agenda, så det gäller att vara mycket tydlig med hur man presenterar dessa och vad de betyder. Ska man lyssna på er massvaccinationsförespråkare så låter det som att det är 50/50 att överleva och att alla är i lika stor risk, oavsett hälsotillstånd och ålder. Datan och statistiken har helt enkelt inte presenterats på ett hederligt sätt.

Med det sagt, jag står fullt bakom beslutet att uppmana äldre och infektionskänsliga att vaccinera sig både mot covid och influensa, eftersom vaccin beviseligen gör stor nytta för dessa.

Det var tråkigt att du inte tycker att siffrorna har presenterats korrekt. Jag har inte uppmärksammat det, eftersom jag länge har varit medveten om vilka grupper som löper störst risk att dö i Covid. Jag trodde att det var allmänt känt att viruset främst har krävt dödsoffer bland sjuka och gamla människor.

Jag vill försvara mig, eftersom du inkluderar mig i dina anklagelser. Jag tycker inte att jag har gjort någonting för att ge sken av att det är 50% procents risk att avlida. Jag tycker inte att jag har försökt att ge sken av att alla grupper löper lika stor risk att förlora livet. Men, ja, jag är anhängare av att använda vacciner för att bekämpa sjukdomen.
Citera
2022-01-22, 14:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
"NHS workers" innefattar fler än bara läkare.

Enligt https://digital.nhs.uk/data-and-information/publications/statistical/nhs-workforce-statistics/january-2021#summary

Finns ca 1,179,000 "NHS Hospital & Community Health Service (HCHS) staff".
70 000 motsvarar ungefär 5 procent av dessa. Vaccinationstäckningen verkar alltså vara mycket hög bland dessa anställda och högre än samhället i stort.

Som vanligt har du fel. Under hotet att avskedas är det väl ändå anmärkningsvärt hur många inom vård och omsorg, och då inte minst läkare, som väljer att avstå. Läste du då inte följande som jag skrev om igår kväll?
Doctors join waiters in turning down Covid jabs
Health workers have rejected the Covid vaccine because they’re happy with natural immunity, it has been suggested

Friday January 21 2022, 9.00am GMT, The Times

Doctors are among the health workers least likely to be vaccinated against Covid-19, while fitness instructors, artists and waiters have some of the highest unjabbed rates overall.

New figures from the Office for National Statistics (ONS) show vaccination rates by profession at the end of last year. The data provides an early indication of which parts of the NHS and social care workforce could be hardest hit by the compulsory vaccination rule that comes into force in April.
https://www.thetimes.co.uk/article/doctors-join-waiters-in-turning-down-covid-jabs-rf79t7ktf
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-22 kl. 14:18.
Citera
2022-01-22, 14:25
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=4co4wsVFQ-8

Riks sänder live.
Citera
2022-01-22, 14:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Din psykos blir värre för varje dag. Eller är det sista desperata dödsryckningar vi ser från er religiösa covidianer nu när hela covidkorthuset faller samman i raketfart?

Jag gissar på en kombination. Oavsett bör du söka hjälp.

Inom ett par månader är stora delar av världen tillbaka i normalläge igen, och det är någonting som du helt enkelt måste lära dig att leva med.

Vad är normalläget? Din tro är rent religiös, vi agnostiker är övertygade om att man inte kan förutse framtiden.
Kanske, bara en alternativ möjlighet för att väga upp din optimistiska självgodhet. Så kommer "Sigma" dubbelt så jävlig som vad vi sett hittills, kort efter den kommer "Ypsilon" och det är skapat av djävulen själv. Alla ovaxxade dör inom en månad de som bara fått en spruta inom 6 månader och de med bara har 2 sprutor dör innan utgången av 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in