2022-01-12, 00:17
Bannlyst
Fick placering på Rödjan! Ska bara dit en månad för att dricka kaffe. Aldrig suttit innan, någon som har några erfarenheter nyligen från Rödjan?

Ska sitta en månad för grov rattfylla, fick samhällstjänst 50h, men struntade i det tramset så nu blev det en månad i snickarboa istället!
Citera
2022-01-12, 00:28
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Fick placering på Rödjan! Ska bara dit en månad för att dricka kaffe. Aldrig suttit innan, någon som har några erfarenheter nyligen från Rödjan?

Ska sitta en månad för grov rattfylla, fick samhällstjänst 50h, men struntade i det tramset så nu blev det en månad i snickarboa istället!
Livet på landet en doft av koskit
Citera
2022-01-12, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Livet på landet en doft av koskit

Ja?
Citera
2022-01-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sushime
Att sitta i fängelse tyckte jag var rätt hårt. Nu har inte jag suttit här i Sverige så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar här vilket jag tror är en ganska stor skillnad då jag satt i Sydostasien.

det fanns iaf en gemenskap bland oss som satt där och folk var ödmjuka i överlag . Det var inte direkt några lallare som fick spela Allan Ballan där inne och om någon försökte med sådant så gjorde dom det bara en gång då reprisalier var att vänta.

Förhållanden lämnade mycket att önska så som säng, mat, tillgång till tvål. Du fick sova på en stenhård yta utan kudde och täcke iklädd i shorts och t-shirt av fängelsemodell. I början får du ont på olika sidor på din kropp så du försöker sova på andra sidan men efter ett tag gör allting ont. Knän, höfter, armbågar och alla andra hårda ställen på kroppen. Duscha gjorde du ovanför en squat toilet modell grisig där bajskorvar flyter runt för allmän beskådan. Ombyte kunde du få ungefär en gång i veckan.

Till mat serveras det ungefär samma mat varje dag vilket rent generellt består av... Frukost en brödskiva med margarin och socker på och en påse med någon slags söt saft och ett kex. Lunch och middag var en kopp ris med en kyckling klubba eller en liten fisk, typ en sådan som du hittar i en makrillburk, sen en påse sky till det som du kunde hälla över riset och en påse saft som dricka. Det var rätt små portioner så du var konstant hungrig.
Hur hamna du där & hur länge? Hur kan man klara av sådana förhållanden jag hatar smuts hade aldrig klarat av de
Citera
2022-01-14, 15:02
Medlem
extinzs avatar
Hej! Fick beviljat klass 3 anstalt idag och antar att det är något jag ska vara glad över? Finns det någon här som har suttit i klass 3 som kan förklara lite? Detta är min första gång. Btw ska skriva lite ”notes” och ha med in på kåken, vad är värt att skriva ned? Vad är värt att ta upp inne på kåken? Och vad är värt att ta med sig hemifrån? Behöver alla tips jag kan få😁
Senast redigerad av extinz 2022-01-14 kl. 15:04.
Citera
2022-01-17, 12:40
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extinz
Hej! Fick beviljat klass 3 anstalt idag och antar att det är något jag ska vara glad över? Finns det någon här som har suttit i klass 3 som kan förklara lite? Detta är min första gång. Btw ska skriva lite ”notes” och ha med in på kåken, vad är värt att skriva ned? Vad är värt att ta upp inne på kåken? Och vad är värt att ta med sig hemifrån? Behöver alla tips jag kan få😁

Hur länge ska du sitta? Samt vart

Nä men seriöst. Längre än 4 mån ta med dig tv spel typ ps2 så kan du kolla dvd filmer . Annars de vanliga . Hårtrimmer , rakhyvlar, nagelsax ,underkläder, strumpor, ett ark me frimärken eller två .

Ritar du ? Ta med pennor m m ...

Ja brukar välja så lite som möjligt att släpa me sig i en ryggsäck

Är de civila kläder där? Ta me en större väska ... du känner dig friare i egna kläder 🙂

Se de som en skola, jobb , där du måste vara så klarar du dig kanon .
Citera
2022-01-17, 19:13
Bannlyst
Någon som suttit på Rödjan i Mariestad nyligen och kan dela med sig utav några erfarenheter?
Citera
2022-01-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Någon som suttit på Rödjan i Mariestad nyligen och kan dela med sig utav några erfarenheter?
Satt där hösten 2020- januari 2021. Lugnt ställe. En bondgård, du får ta hand om kor, mjölka, mocka skit. Eller klyva ved, städa avdelning eller ta hand om maten. Det var självförvaltning när jag var där, vet inte om de har ändrats.

Ett tips ta städjobbet, absolut ”bästa” jobbet att ha på rödjan. Städa en timme, sen gå och gymma eller kolla serier.

Lycka till!
Citera
2022-01-19, 22:02
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brudan
Satt där hösten 2020- januari 2021. Lugnt ställe. En bondgård, du får ta hand om kor, mjölka, mocka skit. Eller klyva ved, städa avdelning eller ta hand om maten. Det var självförvaltning när jag var där, vet inte om de har ändrats.

Ett tips ta städjobbet, absolut ”bästa” jobbet att ha på rödjan. Städa en timme, sen gå och gymma eller kolla serier.

Lycka till!
Städjobb är det absolut bästa på alla anstalter
Citera
2022-01-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Städjobb är det absolut bästa på alla anstalter

Japp, jobba 1-2 h, få fullbetalt 13 kr/h. Men varje krona värd mycket när man sitter.
Citera
2022-01-20, 16:37
Medlem
1754s avatar
Jag sitter och tittar på serien som går efter midnatt på Tv10 ( Behind Bars: Rookie Year ) som följer nya fångvaktare i USA. Man undrar ibland hur rekryterarna tänker därborta ibland, vissa av dom nyanställda kommer bli uppätna snabbt av dom intagna. Vissa klarar sig, vissa inte.

Har Svenska Kriminalvårdens avdelning för personalrekrytering lika dålig koll som USA´s verkar ha?
Citera
2022-01-21, 08:26
Medlem
Biggedys avatar
Någon som har Aftonbladet+ och kan citera lite hur de lever?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEeem8/sa-lever-20-mordare-terrorister-och-bedragare-pa-sveriges-sakerhetsav
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in