2022-01-17, 21:02
Medlem
Tanuss avatar
HNLMS Rotterdam befinner sig i Östersjön.
https://www.vesselfinder.com/?imo=9109756
Ett Nederländskt flaggat nato-örlogsfartyg.
Nederländerna har inte kust mot Östersjön.
Varför är det inte ett fasligt liv i media om det.
Att Ryssland har militära flytetyg i havet de har kust mot och hamnar i är inte så konstigt.
2022-01-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
HNLMS Rotterdam befinner sig i Östersjön.
https://www.vesselfinder.com/?imo=9109756
Ett Nederländskt flaggat nato-örlogsfartyg.
Nederländerna har inte kust mot Östersjön.
Varför är det inte ett fasligt liv i media om det.
Att Ryssland har militära flytetyg i havet de har kust mot och hamnar i är inte så konstigt.

Det har ju redan skrivits i media om det?!
2022-01-17, 21:14
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadskajagheta83
Det har ju redan skrivits i media om det?!

Är det ett fasligt liv i media om det, knappast.

Natofartyg långt hemifrån beskrivs som "solidaritet" "närvaromarkör" yada yada.
Medans fartyg från grannland med hemmahamn i vattnet beskrivs i media som en del av fullskalig Dagen-Dförberedelse.

Coronahoaxen säckar i hop som en suffle.
Klimatbullshitet är helt omöjligt att skrämma upp massorna med längre.
Nu behövs något nytt för att få fårskocken livrädd igen. Invasion över havet mot Gotland, kärnvapenkrig i Ukraina, Putin steker barn över öppen eld. HJÄÄÄÄÄLP
2022-01-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
En riktig bedömning sa att de max kan sätta in 2000 marinsoldater och 2000 lulandsättningsoldater. Ganska lång ifrån vad du spekulerar i. Senglömmer du helt att väl i land kommer de behöva underhåll. Ju tyngre grejer ju mer underhåll. Sen en svensk ubåt som ligger på rätt position vid en landstigning, och det kommer inte finnas så mycket landstigningsflotta kvar.

Tack för dina tankar Baiser. Vore intressant att förstå varifrån 2k för sjöburen trupp kommer. Mitt antagande är klargjort i texten, dvs. en kombination av offensiva militära fartyg (900 man) och mer civilia RORO som följer bakom med manskap, mek och underhåll. Sådant "civilt" tonnage är självfallet tungt skyddat av militära omliggande enheter, skydd som torde omfatta ubåtsröjning.

Därtill, reduktion av luftlandsatt trupp från 5k till 2k kan vara korrekt i början, men när flygplatser väl är klargjorda borde man kunna få in fyra Antonov per dag och de bör, om man packar på lite, kunna ta 5k man (då räknar vi inte in fallskärmsjägare som även de kan landsättas närmare frontlinjen).

Oavsett vad så säger Magnus Christiansson, lektor försvarshögskolan, nu på Aktuellt att Sverige inte skulle klara av ett Ryskt angrepp självt. Vi behöver samarbeta säger han (tex. med andra länder i Skandinavien där mig veterligen inte många längre står utanför NATO). Frågan är då som sagt om NATO, med allt smuts det kan tänkas innebära, är ett alternativ för att spara 400.000 Svenskars liv ödslade på gamla doktriner om att vi aldrig ger upp och att 'det ska bli för dyrt att ta Sverige'. Som sagt, om Ryssland ändå anser oss aggressiva nu då vi inte följer deras styrning, varför kvarstå som "aliansfritt solidariskt med EU" (för tydligen är inte Sverige neutralt längre enligt Aktuellt). Vi har ju isf inte längre fördelen att ha lägre risk för att bli anfallna.

Hursom .. ville bara skriva detta då jag precis hörde Christiansson på Aktuellt.

.
Senast redigerad av fokuserapafakta 2022-01-17 kl. 21:37.
2022-01-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Är det ett fasligt liv i media om det, knappast.

Natofartyg långt hemifrån beskrivs som "solidaritet" "närvaromarkör" yada yada.
Medans fartyg från grannland med hemmahamn i vattnet beskrivs i media som en del av fullskalig Dagen-Dförberedelse.

Coronahoaxen säckar i hop som en suffle.
Klimatbullshitet är helt omöjligt att skrämma upp massorna med längre.
Nu behövs något nytt för att få fårskocken livrädd igen. Invasion över havet mot Gotland, kärnvapenkrig i Ukraina, Putin steker barn över öppen eld. HJÄÄÄÄÄLP

Nej det har verkligen inte varit någon uppståndelse kring det. Haha det va den svenska militären som fick det till dagen D. Tyckte det inte skrevs så mycket innan dom fick för sig att sätta in mer trupper på Gotland. Men jag kanske mins fel också.
2022-01-17, 21:37
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Men tror du det är sannolikt att dom går in där med tanke på att dom är med i nato?

Vet inte vad jag ska tro, men risken är inte noll. Ryssarna kan få för sig att det är värt risken och att NATO kommer falla isär.
2022-01-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Vet inte vad jag ska tro, men risken är inte noll. Ryssarna kan få för sig att det är värt risken och att NATO kommer falla isär.

Nej klart inte risken är noll. Men det känns som jag lika gärna kan gå och oroa mig för att få en hjärntumör eller bli påkörd när jag är ute och går.
2022-01-17, 21:42
Medlem
joceks avatar
Putin är inte så dum att han attackerar ett EU-land (som Sverige); Det skulle leda till total blockad från EU; (ja, idioterna Tyskland får elda sopor för någon rysk gas blir det inte). Varenda spänn som Kreml (Rysslands oligarker) har utomlands skulle bli konfiskerade, detta torde inte vara populärt bland Putins kompisar. Ryssland skulle bli avstängd från SWIFT och gå mot bankrutt rätt snabbt då de inte kan betala för import.

Klart, de kan fortfarande handla med Kina men det finns det andra nackdelar med (Kina spelar inte för att komma tvåa som Europa gör)

Men däremot att rulla in i Serbien med omnejd innan det blir för sent är nog en mer realistisk plan.
2022-01-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Försöker sammanställa och uppdatera vad vi vet
Senast uppdaterat 17:30, länkar funkar nu - tack hejsanhoppsans1 för hinten om brutna länkar
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------
1. NATO
a) Landstignin...

Lite kul att se att de två RORO fartygen som låg stilla under "övningen" (om det nu var orsaken till att vi fick påhälsning från North Fleet) är på vift igen. Vore ju intressant att förstå hur många Ryska RORO det är normalt i Östersjön. Nåväl, jag misstänker att någon på FRA har som heltidsjobb att räkna RORO löpande (helt klart min hjälte). Jag hoppas åtminstone att någon har det som jobb för - det torde ju vara en rätt bra indikator att något är på gång om de börjar stänga av sina transponders eller kongruera uppe vid St.Petersburg etc.
2022-01-17, 21:49
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Nej klart inte risken är noll. Men det känns som jag lika gärna kan gå och oroa mig för att få en hjärntumör eller bli påkörd när jag är ute och går.

Ja, precis. Oroa sig är ju dumt, men det kan vara bra att förbereda sig på olika möjligheter framöver, med brist på olika varor eller längr elavbrott. Ryssarna älskar gråzonsspelet.

Oavsett vad, vi ser ut att gå mot en ny världsordning, vilket kommer få inverkningar på allas liv.
2022-01-17, 21:50
Avslutad
En invasion kan säkert ske. Det jag inte förstår är hur ryssarna ska få mat till kanske 10000 soldater på Gotland.

Kläder måste tvättas, telefoner laddas. Det blir nog för krångligt
2022-01-17, 21:53
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Tack för dina tankar Baiser. Vore intressant att förstå varifrån 2k för sjöburen trupp kommer. Mitt antagande är klargjort i texten, dvs. en kombination av offensiva militära fartyg (900 man) och mer civilia RORO som följer bakom med manskap, mek och underhåll. Sådant "civilt" tonnage är självfallet tungt skyddat av militära omliggande enheter, skydd som torde omfatta ubåtsröjning.

Därtill, reduktion av luftlandsatt trupp från 5k till 2k kan vara korrekt i början, men när flygplatser väl är klargjorda borde man kunna få in fyra Antonov per dag och de bör, om man packar på lite, kunna ta 5k man (då räknar vi inte in fallskärmsjägare som även de kan landsättas närmare frontlinjen).

Oavsett vad så säger Magnus Christiansson, lektor försvarshögskolan, nu på Aktuellt att Sverige inte skulle klara av ett Ryskt angrepp självt. Vi behöver samarbeta säger han (tex. med andra länder i Skandinavien där mig veterligen inte många längre står utanför NATO). Frågan är då som sagt om NATO, med allt smuts det kan tänkas innebära, är ett alternativ för att spara 400.000 Svenskars liv ödslade på gamla doktriner om att vi aldrig ger upp och att 'det ska bli för dyrt att ta Sverige'. Som sagt, om Ryssland ändå anser oss aggressiva nu då vi inte följer deras styrning, varför kvarstå som "aliansfritt solidariskt med EU" (för tydligen är inte Sverige neutralt längre enligt Aktuellt). Vi har ju isf inte längre fördelen att ha lägre risk för att bli anfallna.

Hursom .. ville bara skriva detta då jag precis hörde Christiansson på Aktuellt.

.

Källa:

https://www.expressen.se/nyheter/teorin-sa-kan-ryssland-ta-gotland-fran-luften/

Citat:
*De kan genomföra en luftlandsättning eller landstigning med säg upp till cirka 2000 man vardera, men det behövs ordentligt skydd när man transporterar dessa styrkor. Utan skydd räcker det med några fientliga flygplan eller ubåtar för att skapa stora problem, säger Johan Norberg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in