2022-01-17, 19:05
Medlem
Knugen...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Hur sjutton kan man se om en drönare är militär i detta fall? Sedan. Vilken information skulle en drönare få fram som tex Ryssland inte skulle kunna få via satellit, spaning och fotografi. Att skicka drönare som kan störta, slåss ut eller skjutas ned känns som en riskfylld operation. Måhända är det budgetdrönare asså som bugetubåtarna …är skeptisk …
drönaren flög i väldigt kraftig vid = en välbyggd drönare, enligt media (expressen och Aftonbladet mm) så klassas den som en militär drönare på sättet den är byggd och såg ut. och jag håller med om att det är jävligt skumt att ryssarna skulle skicka en drönare det kan ju också bara vara en slump men vem fan skulle vilja flyga drönare över skyddsobjekt? några idéer?
Citera
2022-01-17, 19:06
Medlem
vallpojkens avatar
Rapport om fler drönarflygningar nu

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nya-larm-om-dronarflygning-vid-forsmarks-karnkraftverk
Citera
Medlem
Det kommenteras mycket om att det är bara att skjuta ner drönare över militärt skyddsområde, men jag ställer mig tveksam till om det finns generellt tillstånd för detta.
Orsaken är en incident för några år sedan över ett militärt flygfält i xxxxx - där flög en drönare omkring och det hela slutade med att man skickade upp flyg (JAS??? osäker) men inte kunde hitta drönaren (tog en stund för flyget att komma fram - finns inga plan stationerade på detta flygfält)
Kommentarer jag hörde av befäl baserade där var att det finns inget generellt tillstånd att skjuta ner denna typ av objekt - måste inhämtas högre upp i försvarsmakten. Just i detta fall hade den flugit så lågt att en hagelsvärm troligen fått ner den
Nu kan situationen möjligen vara annorlunda - någon som vet?
Citera
Medlem
gummihajens avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/droenarlarm-vid-forsmark-igen.UWSFqdvTN
Nytt drönarlarm vid Forsmark.
Citera
2022-01-17, 19:07
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja det pågår ett högintensivt krig nu bakom kulisserna där Ryssland gärna skulle vilja få Ukraina och Nato som ett hot mot Ryssland för att ge legitimitet till eventuella aktioner.

Man vill skapa en bild som gagnar en själv inför världens ögon.

Som sagt att vi vet inte och statens hantering av gör inte bilden klarare.

Min logik är den att allt som ryssarna petar in vore i det här läget Guld att få händerna på.

Ser inga tecken på varken en förberedelse eller vilja till det utan det är det vanliga, tomma tunnor.
Citera
2022-01-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/droenarlarm-vid-forsmark-igen.UWSFqdvTN
Nytt drönarlarm vid Forsmark.

Tämligen meningslöst att skicka ut Kling o Klang - bäst vore att ha en riktig drönare med välutbildad pilot stationerad vid kraftverket. Följ efter o kolla var den landar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen...
drönaren flög i väldigt kraftig vid = en välbyggd drönare, enligt media (expressen och Aftonbladet mm) så klassas den som en militär drönare på sättet den är byggd och såg ut. och jag håller med om att det är jävligt skumt att ryssarna skulle skicka en drönare det kan ju också bara vara en slump men vem fan skulle vilja flyga drönare över skyddsobjekt? några idéer?

Det är sannolikt något koordinerat när 4 flygningar görs över skyddsobjekt. Att det sammanfaller i ett läge där alla är på sin vakt och har blickarna mot ryssen är nog för bra för att vara sant.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nya-larm-om-dronarflygning-vid-forsmarks-karnkraftverk

Skulle ju vara sanslöst pinsamt om ryssarna är skyldiga till första kränkningen för att sedan göra samma sak igen utan någon som helst beredskap från svenskt håll.

Men spontant känns det som att folk kommer se ryska drönare överallt nu likt Ubåtshysterin.
Senast redigerad av fishANDchips 2022-01-17 kl. 19:15.
Citera
2022-01-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken

Inringare? Låter inte trovärdigt. Hade varit bättre om vakterna på Forsmark hade larmat. Det här låter som masshysteri.
Citera
2022-01-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Som sagt att vi vet inte och statens hantering av gör inte bilden klarare.

Min logik är den att allt som ryssarna petar in vore i det här läget Guld att få händerna på.

Ser inga tecken på varken en förberedelse eller vilja till det utan det är det vanliga, tomma tunnor.
Ja alltså skulle man ta en ryss med dessa drönare med material där man spelat in och någon koppling till ryska ambassaden så skulle detta vara väldigt förnedrande för Ryssland.

Det finns inget konkret att försvara sig med för agerandet.

Ur befolkningens ögon från båda sidor så framstår man som svag om man blir påkommen med fingrarna i kakburken.

Ubåtskränkningen på 80 talet var ju knappast bra reklam för sovjet.
Citera
2022-01-17, 19:16
Medlem
Polisen utreder om det flugits. Syns inte drönare på radarn?
Citera
2022-01-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airoi
Du har ingen aning om vad polisen såg. Polisen uppger att de följt efter drönaren med helikopter, dessa är utrustade med flir etc. Det är sannolikt att polisen har en god uppfattning av föremålets typ.

Nej my point exactly? 🤷‍♂️ Jag har ingen aning vad Polisen såg. Och inte du heller. Märkligt bara det att, om nu Polisen enligt din killgissning ”har en god uppfattning”, varför de då inte har gjort några uttalanden där de säger att de facto har identifierat objektet som drönare? Och ännu märkligare om polishelikoptern nu var så välutrustad, hur lyckades de tappa bort en 2 meter bred drönare när det var nära i samma luftrum?

Jag vill hävda att vi fortfarande och enligt alla definitioner onekligen har att göra med ett oidentifierat flygande föremål. Den enda video som släppts visar bara en ohörbar suddig ljuspunkt.
Senast redigerad av bboy1980 2022-01-17 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in