2022-01-17, 16:55
Medlem
Vilka är de Riksdagsledamöter som har dubbla medborgarskap? Och vilka länder?

Låt mig gissa Sveriges IT minister som var med i Gråa Vargarna - var han samtidigt Turkisk medborgare?

haha Vill ni ha flera exempel? Det är ju Demokrati för fan!
2022-01-17, 16:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Gäller detta även när man seglar rätt genom Turkiet? Även rätt igenom Istanbul? Vibbat att låta vem som helst ta med vad som helst in i hjärtat av landet. Särskilt ryssen.

Det är jag nästan 100% övertygad om.

Ryssarna har opererat med större, regelrätta krigsfartyg, från Svarta Havsflottan i Medelhavet rutinmässigt. Kryssare av Slava-klass, fregatter av Krivak och Admiral Grigorovich-klass och ubåtar av Kilo och Kilo M-klass.

Samtliga har tagit sig in och ut den vägen och samtliga besitter (per enskilt fartyg räknat) avsevärt större förstörelsepotential (kryssningsrobotar (som kan bära kärnstridsspets), sjömålsrobotar, torpeder och allmålskanoner) än "upphottade" transportfartyg med närskyddsvapen.
2022-01-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Det är min fakta och min åsikt!

Trampa inte på min åsikt!
Jag har alltid respekt för åsikter, inklusive din, men "30%" är ingen åsikt utan en faktauppgift. Faktauppgifter respekterar jag när de underbyggs av en vederhäftig och övertygande redogörelse för insamlandet av de oservationer som ligger till grund för den faktauppgift som framförs.

Varsågod att övertyga mig. Ordet är fritt.
2022-01-17, 17:00
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Sååå, är båtarna kvar i Östersjön?
De bör vara i norra Kattegatt nu vid detta laget typ i höjd med Lesö om de var vid bron runt middagstid.
2022-01-17, 17:04
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är jag nästan 100% övertygad om.

Ryssarna har opererat med större, regelrätta krigsfartyg, från Svarta Havsflottan i Medelhavet rutinmässigt. Kryssare av Slava-klass, fregatter av Krivak och Admiral Grigorovich-klass och ubåtar av Kilo och Kilo M-klass.

Samtliga har tagit sig in och ut den vägen och samtliga besitter (per enskilt fartyg räknat) avsevärt större förstörelsepotential (kryssningsrobotar (som kan bära kärnstridsspets), sjömålsrobotar, torpeder och allmålskanoner) än "upphottade" transportfartyg med närskyddsvapen.

Jo, men nu när läget är som det är? Jag har själv sett ett par rejäla ryssbåtar puttra upp Bosporen på 90-talet. Men nu sitter turken där med trumf igen. Släppa igenom? Ryssen blir glad. Inte släppa igenom, alla andra blir glada. Tror Erdogan är för slipad för att inte tjäna på läget.
2022-01-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
De bör vara i norra Kattegatt nu vid detta laget typ i höjd med Lesö om de var vid bron runt middagstid.

Laesoe är Läsö.

Hela Kattegat är i Princip Nato - det finns en small korridor mellan Läsö och Göteborg - som är internationellt. T rutten - där ALLA fartyg går.

Och är man i Göteborgsområdet så ligger en av NATOs absolut största hamnar i Frederikshavn - De servar hela Nordatlanten med allt möjligt...men förmodligen främst till sina öar - island grönland färö

Där finns ubåtar - Atomkryssare - och support till större fartyg
Senast redigerad av Whistlehead 2022-01-17 kl. 17:20.
2022-01-17, 17:05
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Hur vet du att dom är påväg dit? Vad har dom att göra på svenskt vatten?
2022-01-17, 17:07
Medlem
Citat:
Vilka svenska vatten har de ryska båtarna färdats över?
2022-01-17, 17:08
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Inte dit förbi ifall de nu skall till Severomorsk.
2022-01-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Carl Bildt är rädd för ryssen

https://www.expressen.se/nyheter/bildt-putin-kan-etablera-militariserat-storryssland/

Ja är man spion åt CIA så ska man vara rädd för ryssar.
2022-01-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Varför skulle dom inte göra det?

Dom har 1 miljon soldater och ännu fler reserv soldater. Utan Nato är vi körda. Vi kan inte använda oss av artikel nr.5 som nato medlemmar kan.

Tror någon att det är ett jävla skämt då Vladimir (Rysslands president) säger att Sverige och Finland måste ta avstånd från nato annars kommer han bli fett lack? Sen meddelar Sverige och Finland Ryssland att vi inte kommer ta avstånd från nato och fortsätta alla samarbeten. Alltså HERREGUD DET ÄR INTE FÖRSTA APRIL.

Tror du på riktigt att Nato skulle se på när Ryssland angriper Sverige och Finland?
2022-01-17, 17:18
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Som man sår får man skörda, som det brukar heta. Det här är ett resultat utav flera decenniers politik som har gått ut på att alienera en betydande del av den svenska befolkningen. Och nu förväntar man sig att denna del ska vara lojala med samma etablissemang som har alienerat de? Funkar inte riktigt så. Frågan du borde ställa dig är varför det har blivit såhär, och varför det inte var såhär när Sverige fortfarande var homogent under det första kalla kriget?

Kan man ha viss förståelse för.

Men min förståelse för de ryska trollen är 0.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in