2022-01-17, 14:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
verkar som de nu lämnar östersjön, det är ingen i området som kan ta bilder om de passerar ut via öresund?
Någon arbetslös Flashbackare i Helsingborg måste väl ändå finnas?
Eller kör de genom Stora Bält?
2022-01-17, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Buffertzon?

Vilka länder är det som behöver en buffertzon? Skulle man kunna säga att Polen och Litauen behöver en buffertzon mot Ryssland, och att man därmed kan kräva att Ryssland inte grupperar några förband inom säg 500 km från deras respektive gränser, och demilitariserar Kaliningrad? Eller är det bara Ryssland som av någon anledning ska ha dessa buffertzoner?
Framförallt mellan USA och Ryssland och NATO är USA det inser du hoppas jag.

Ta och läs på om Kuba krisen så förstår du hur USA Ryssland tänker på sin säkerhet
2022-01-17, 14:18
Medlem
dacks avatar
Vill minnas att i förra året av Russian Army West på Youtube så ser man ett det lilla landstigningsfartyget i Ropotja klassen med öppna bogportar.
2022-01-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
verkar som de nu lämnar östersjön, det är ingen i området som kan ta bilder om de passerar ut via öresund?
https://twitter.com/oplatsen/status/1483021710492413953?t=bYWlyfYPmh84ajgpj7rTkw&s=19
2022-01-17, 14:21
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur kan man bortse från "prime suspect"?
Vem annan har intresse av provokation?
Jag förstår att USA och andra länder också spionerar på oss, men de gör det diskret och inte provocerande öppet som detta. Det skulle så fall vara en false flag op, för att öka stödet för NATO.
Låter som en foliehattsteori.

Jag bortser inte från något, håller med dig.
Intressant att spekulera bara om det nu inte skulle vara Ryssen.
Det kommer väl kanske fram tillslut, jag menar något sorts bevis måste ju uppstått under alla flygningar med dessa drönare.
2022-01-17, 14:27
Medlem
Var ligger Atomkryssaren - Rotterdam - Hennes Majestäts - Den ligger i det perfekta strategiska läget i Östersjön - dvs strax söder om Bornholm.

Undra vilka raketer en sån historia bär med sig.
2022-01-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det finns ingen transponder krav gällande militära fartyg.

Trodde du att motståndarlandet kan se fiendes radiofyr??

Gällande regler passera Öresund Och Storebält som är NATOS grindar till Östersjön - så gäller det att man säger vem man är hela tiden annars blir de arga.

Så har det varit sedan 1950 ca

Jag tror inget speciellt, har sett position på ryska militärfartyg i Östersjön på internationellt vatten via MarineTraffic liksom skepp tillhörande NATO, finska som svenska, men så klart att kan dom stänga av vid behov. Dock måste alla (av viss storlek) fartyg ha sin AIS påslagen där fartygsled skall följas, men men det finns större problem!
2022-01-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icuesofty20
Så nu var den "ryska terrorn" över. Nu kan ni foliehattar gå och lägga er.

Ni är som ett gäng flickor som är rädda för åskan, ligger och kissar i sängen.

Visar sig sedan att allt var en träning och förberedelser för att invadera Ukraina.
Verkar rätt omständligt att invadera Ukraina sjövägen...

Att de åker lite båt i Östersjön är väl inget konstigt i sig, kan vara övning om än lite många skepp och man brukar hellre lägga stora övningar under den varma säsongen.

Sedan är det självklart vi ska ha soldater på Gotland, alla länder skulle vilja ha soldater där, perfekt läge. Har alltid funnits militär där, på min tid fanns 3 regementen. Men våra politiker bestämde för 15 år sedan att alla krig var slut eftersom det är så dyrt med försvar.

Allt den senaste veckan inklusive den svenska reaktionen är fullt normala och förväntade delar av spelet.
2022-01-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Jag tror inget speciellt, har sett position på ryska militärfartyg i Östersjön på internationellt vatten via MarineTraffic liksom skepp tillhörande NATO, finska som svenska, men så klart att kan dom stänga av vid behov. Dock måste alla fartyg ha sin AIS påslagen där fartygsled skall följas, men men det finns större problem!

Gött att det kommer amatörer som du som förklarar hela mitt liv och utbildning -

På min tid hade vi minsann sextant och bäringar
2022-01-17, 14:33
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
De lämnar nu Östersjön, tungt lastade med marininfanteri, via Stora Bält.

Jag skulle gissa att de styr kursen mot Svarta havet. Kanske en annektering av en kustremsan Donetsk - Mariopul - Krim är målet?

Jag tycker förövrigt Försvarsmakten agerat resolut och förtroendeingivande, med de gripbara resurser som finns.

Du har nog rätt.

Det verkar som den norra flottans landstigningsfartyg är kvar i Östersjön, och Östersjöns flottans landstigningsfartyg som lämnat.

https://twitter.com/CorporalFrisk/status/1483056849419227136?s=20
2022-01-17, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Nej det är bara ett politiskt spel alltihopa från svensk sida. Och propaganda genom svensk media som är helt köpt av vänsterstyret i det lilla landet Sverige. En av de minsta nationerna i världen sett till folkmängd.
Tokig analys, ty:
1) Vänstern vill inte ha något försvar
2) Vänstern vill inte ha några gränser
3) Vänstern vill införa kommunism

Sedan vet jag inte vad du menar med att Sverige är litet eller om det i så fall skulle vara något problem. Stora och folkrika nationer har svårt att hålla ihop så större brukar inte vara bättre. Att föda många barn leder inte automatiskt till välstånd, tvärtom, titta på Afrika, Indien, Kina. Inget välstånd. Saknas naturtillgångar, bildning, samhällsstruktur, fred.
Senast redigerad av SirDuke 2022-01-17 kl. 14:44.
2022-01-17, 14:39
Medlem
Haha jagare fullt lastade med infanteri -

Det blir inte idag om man kollar vindarna https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=13.93,54.54,3232/loc=19.087,57.043

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in