2022-01-17, 12:57
Medlem
DaLorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Drönare anfallit oljetankers och flygplatsen i Abu Dhabi idag, slump? Eller samma uppgradsgivare?
https://gulfnews.com/uae/abu-dhabi-explosion-in-fuel-tankers-caused-by-fire-1.85020971
Drönare INTE ofarliga.

Det handlar nog snarare om riktiga stridsdrönare som anföll i Abu Dhabi.
Vapenbestyckade sådana.

Inte mindre farkoster framtagna för spaning/övervakning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stridsdrönare
Citera
2022-01-17, 13:01
Medlem
Knugen...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Med tanke på den kraftiga blåsten och tiden i luften så var iaf den vid Forsmark en dyrare modell, inget att barn leker med.

Vem eller vad som ligger bakom kommer förhoppningsvis visa sig.
när det går så lång att en drönare kan flyga in över ett kärnkraftverk så märker man att säkerheten är ganska låg, det är väl nu man kan säga att Sveriges säkerhet sätt på prov för nu visar det sig hur vi kommer agera

om det är något ryskt som ligger bakom det är väl det bara en tidsfråga innan vi upptäcker något mer/något händer
Citera
2022-01-17, 13:09
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morotsturken
Jag satt ute i min jacuzzi på fredagkvällen och kollade på stjärnorna när jag fick syn på det flygande objektet ca 5-6km ute på havet som förflyttade sig på ett sätt jag aldrig sett förut. I min mening så va det ingen drönare utan något mycket kraftfullare och snabbare. Efter ca 15 minuter tänds plötsligt ett skepp upp på horisonten nära det flygande objektet, objektet försvinner och fartyget sätter kurs söderut och lämnar i rask fart. Händelsen utspelar sig nära Falkenberg Fredagen den 14e mellan 19.55-20.10

Högst intressant! Detta vittnesmål antar jag att du rapporterat till polisen. /G
Citera
2022-01-17, 13:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morotsturken
Jag satt ute i min jacuzzi på fredagkvällen och kollade på stjärnorna när jag fick syn på det flygande objektet ca 5-6km ute på havet som förflyttade sig på ett sätt jag aldrig sett förut. I min mening så va det ingen drönare utan något mycket kraftfullare och snabbare. Efter ca 15 minuter tänds plötsligt ett skepp upp på horisonten nära det flygande objektet, objektet försvinner och fartyget sätter kurs söderut och lämnar i rask fart. Händelsen utspelar sig nära Falkenberg Fredagen den 14e mellan 19.55-20.10

intressant, då är det garanterat ryssen och en större militär grej som knappast privatpersoner har tillgång till, rätt skrämmande faktiskt. våran säkerhet är fan ett skämt..
Citera
2022-01-17, 13:28
Medlem
Knugen...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Definitivt en passning från Ryssland att dom med små medel kan göra kaos med Sverige.

Att spränga våra kärnkraftverk skulle vara en effektivt markering. Strömavbrott, energikris och kontaminerad mark skulle göra oss helt handlingsförlamade.
då är dem väl allt dumma i huvudet för dem kommer sätta sig i samma båt som oss för allt radioaktivt skulle sprids till dem också så jag hoppas dem är så smarta att dem fattar att det är en dum ide vilket ja antar
Citera
2022-01-17, 13:57
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen...
när det går så lång att en drönare kan flyga in över ett kärnkraftverk så märker man att säkerheten är ganska låg, det är väl nu man kan säga att Sveriges säkerhet sätt på prov för nu visar det sig hur vi kommer agera

om det är något ryskt som ligger bakom det är väl det bara en tidsfråga innan vi upptäcker något mer/något händer

Den blev trots allt upptäckt, frågan är hur lång tid det tog.
Citera
2022-01-17, 14:11
Medlem
Qaas avatar
Nu är det mer eller mindre bekräftad, men jag vetifan alltså. Hur ska man tolka dessa ”provokationer”?

Från AB nyss:
Citat:
De stora drönarna flög in över tre olika kärnkraftverk i vad som framstår som en samordnad operation – nu har ärendet övertagits av Säpo.
Aftonbladet kan avslöja att observationen dagen efter handlade om en svartmålad militär vingdrönare som cirklade över både regeringskvarteren och slottet, och allt finns dokumenterat på film.
Samtidigt befarar polisen att nya överflygningar kan inträffa och har därför utlyst förhöjd hotbild mot de svenska kärnkraftverken
Citera
2022-01-17, 14:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Från AB nyss:
Jag tar tillfället i akt och länkar till artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVLKVA/forhojd-hotbild-efter-dronarflygningar-svart-militar-vingdronare
Citera
2022-01-17, 14:14
Medlem
Vad gäller vakterna på Forsmark så är jag beredd att lita på deras iakttagelser. Att de känner igen drönarljud.

Det flygs legitima drönare där.

För en tid sedan flög SKB med drönare i Forsmark i anslutning till området där vi planerar att bygga Kärnbränsleförvaret. Anledningen är att vi vill få ytterligare information om hur framtida istider kan påverka platsen

https://skb.se/nyheter/berghallar-i-forsmark-kartlaggs-med-dronare/
Citera
2022-01-17, 14:22
Medlem
Knugen...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Den blev trots allt upptäckt, frågan är hur lång tid det tog.
ja det kan man ju undra men att man överhuvud taget har så lågt skydd på ett *skyddsobjekt* att en drönare kan flyga in

undra vad den som flög drönaren kunnat vilja få reda på eller se, det var ju inte direkt en hobby drönar flygare som flög drönaren för det var ju en drönare av militärklass
Citera
2022-01-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen...
ja det kan man ju undra men att man överhuvud taget har så lågt skydd på ett *skyddsobjekt* att en drönare kan flyga in

undra vad den som flög drönaren kunnat vilja få reda på eller se, det var ju inte direkt en hobby drönar flygare som flög drönaren för det var ju en drönare av militärklass

Hur vet du det?
Citera
2022-01-17, 14:25
Medlem
Ryssarna som spejar över tilltänkta mål hur dom skall invadera viktig infrastruktur.
Myndigheterna kommer återigen tas med byxorna nere och undra vad som hände för att man var för naiv och blåögd!

Sverige kan komma att bli en kolonilott till Ryssarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in