2022-01-16, 22:35
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Varför just Östermalmsgatan 48?

Därför att det är där stödboendet Lönnen för narkotika- och alkoholmissbrukare är.

Jag tror att det troligtvis var en sådan typ av gärningsman som sköt OP.
Citera
2022-01-16, 22:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Var dessa män samtliga singel? Vad var östermalmsgatan 48 för adress? Kan du gärna lägga till vilka bokstav som ska vara istället för stjärnorna?

Samtliga ogifta eller frånskilda män. Lönnen , typ som hotell / stödboende för missbrukare.
Citera
2022-01-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Därför att det är där stödboendet Lönnen för narkotika- och alkoholmissbrukare är.

Jag tror att det troligtvis var en sådan typ av gärningsman som sköt OP.
Kan tänka mig att sådana labila typer kan få för sig att gå ut en fredagskväll bara så där spontant. Samt inneha ett vapen pga eventuella fiender. Typ som nutidens ghettobarn i Rinkeby.

GM var en lösdrivare. Som missbrukare kan vara.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-16 kl. 22:43.
Citera
2022-01-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Samtliga ogifta eller frånskilda män. Lönnen , typ som hotell / stödboende för missbrukare.
Vittnet på sturegatan säger väl också att hon kontrollerade samtliga tvärgator för att se vart han tog vägen. Så när hon blickar in mot östermalmsgatan så är han borta. Med tanke på att vittnet var så nära korsningen till östermalmsgatan och att MGM knappast sprang till östermalmsgatan så borde vittnet vid höjd mot östermalmsgatan ha sett MGM inne på östermalmsgatan eftersom det ändå är en rätt så lång gata. Att han försvann och inte sågs till kan ju bero på att han går in i den här adressen.
Citera
2022-01-16, 22:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Vittnet på sturegatan säger väl också att hon kontrollerade samtliga tvärgator för att se vart han tog vägen. Så när hon blickar in mot östermalmsgatan så är han borta. Med tanke på att vittnet var så nära korsningen till östermalmsgatan och att MGM knappast sprang till östermalmsgatan så borde vittnet vid höjd mot östermalmsgatan ha sett MGM inne på östermalmsgatan eftersom det ändå är en rätt så lång gata. Att han försvann och inte sågs till kan ju bero på att han går in i den här adressen.

Jo, den tanken har slagit mig också.
Citera
2022-01-16, 23:09
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Inte otänkbart att vittnena på Grand menar samma sak när de säger "lantlig" "fånig" "töntig" samtidigt som man säger "domusstil från 50-60 talet.

Ljubisa säger "dålig smak".

Otvivelaktigt att det handlar om samma man. Dels från grand, sedan förföljande mannen vid korvkiosken, fauzzis man, mördaren och sedan mannen vid Sturegatan.

Även om vittnet på sturegatan kommer med sitt vittnesmål 6 år sent så tycker jag att hon ger en bra förklaring till detta. Hon kände inte att hennes iakttagelse var av något särskilt intresse eftersom hon inte hade kunnat identifiera mannen ändå, då hon säger att hon inte sett mannen framifrån och därmed inte heller ansiktet. Hade det varit en knäppgök eller en hittepåare så hade vittnet kryddat ordentligt. Men hon är väldigt balanserad och säger saker som hon INTE har sett vilket tyder på att det är en sanningsenlig person.

Det glädjer mig att diskussionen i tråden, för åtminstone en stund, är fokuserad på denna man. Och jag tror också att det är samma man L.N såg, som Fauzzi såg, som poliskommissarie A.P höll på haffa (men släppte - tack vara ”civilpoliser” i en röd Volvo 242) samt mannen vid Sturegatan.

Det som gör att jag ej tror detta var skytten var att han beskrivs på ett annat sätt än GM. De allra flesta mordplatsvittnena säger mörk fladdrig rock och ger än något yngre beskrivning än mannen i blå täckjacka.

Dessutom noterar jag att det är ingen av mordplatsvittnena som beskriver GM som lantlig, bonnig, fjantig, töntig eller larvigt klädd? Varför upphör denna beskrivning precis vid Dekorimahörnan?
Citera
2022-01-16, 23:15
Medlem
En tanke. Om det finns en lista över alla de som erkänt MOP kanske man ska se efter ifall något namn stämmer överens med de från Östermalmsgatan 48.

En annan tanke. Om MGM påminner om Dynamit-Harry och Fleksnes passar väl Hiltunen bra in på den mixen.
Citera
2022-01-16, 23:17
Medlem
HAARPs avatar
Nu ha jag lärt mig hur man gör en spoiler. Skrev ihop alla namnen i en gemensam lista.
Alla skrivna 1985 på Östermalmsgatan 48. Alla med finska namn är födda i Finland. De övriga som jag inte skrivet var de är födda är alla från Stockholmstrakten.

Senast redigerad av HAARP 2022-01-16 kl. 23:40.
Citera
2022-01-16, 23:36
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det glädjer mig att diskussionen i tråden, för åtminstone en stund, är fokuserad på denna man. Och jag tror också att det är samma man L.N såg, som Fauzzi såg, som poliskommissarie A.P höll på haffa (men släppte - tack vara ”civilpoliser” i en röd Volvo 242) samt mannen vid Sturegatan.

Det som gör att jag ej tror detta var skytten var att han beskrivs på ett annat sätt än GM. De allra flesta mordplatsvittnena säger mörk fladdrig rock och ger än något yngre beskrivning än mannen i blå täckjacka.

Dessutom noterar jag att det är ingen av mordplatsvittnena som beskriver GM som lantlig, bonnig, fjantig, töntig eller larvigt klädd? Varför upphör denna beskrivning precis vid Dekorimahörnan?

Det enklaste för min egen tankeprocess hade ju också varit att komma fram till slutsatsen att Grandmannen (som jag tror var den lantlige och töntiga Eino Hiltunen) även var GM. Och att den 45-åriga finske man som A.P höll på haffa på Snickarbacken var likställd med denne person. Och att Eino själv mördades nio månader senare för att Palmes mördare (som inte många visste vem det var) skulle försvinna spårlöst från planetens yta. Hänger ihop bra med CGÖ:s kommentar på väg till den amerikanska ambassaden, att han visste vem som sköt Palme, men att det aldrig gick att ta reda på. Även vykortet, som skrevs på ett skämtsamt sätt från C.A till CGÖ skulle kunna hänga ihop bra med detta spår: ”Svinet på den andra sidan låter sig fortfarande förföras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig genast i förbindelse med Enskedemannen". Stegmordet löstes ju tack vare att Einos granne kände igen hans hund som sprang omkring längs järnvägsspåret i Hudiksvall. Som Enskedemannen a.k.a T.F skulle sagt: Det var som Cosi Fan Tutte det!

Nu tror jag dock på (minst) två personer vid mordplatsen...
Senast redigerad av OPK123 2022-01-16 kl. 23:45.
Citera
2022-01-16, 23:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Inte bara utseendet utan även beteendet påverkar hur man uppfattar en person. Personen vid Dekorima hade skjutit ihjäl en människa. Det är svårare att uppleva den personen som en bonnig tönt än en person som står på en trottoar, även om de ser lika dana ut. Men framförallt var ljusförhållandet betydligt sämre, det var mest en mörk gestalt som syntes under en mycket kort tidsperiod.

En uppknäppt lång mörkblå jacka kan lätt uppfattas som en svart rock, i dålig belysning när personen springer. Att missta en rock för en jacka är svårare.

Att GM var av meddellängd och kraftig men inte tjock kan man nästan fastslå.

Mordplatsvittnenas beskrivning av GM är nog ungefär vad man kan förvänta sig om den efterföljande mannen är GM.

NF såg den efterföljande mannen gående söder ut, ett stenkast från Dekorima. Det dröjer inte många sekunder förrän mannen befinner sig vid Dekorima om han fortsätter gå, och det absolut mest sannolika är att han fortsatte gå.

Notera att det inte finns ett enda signalement från Grand på en man med mörk rock. GM måste förstås inte ha befunnit sig där, men det är ganska troligt.
Senast redigerad av Sobrilbil 2022-01-16 kl. 23:58.
Citera
2022-01-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RufusTFirefly
En tanke. Om det finns en lista över alla de som erkänt MOP kanske man ska se efter ifall något namn stämmer överens med de från Östermalmsgatan 48.

En annan tanke. Om MGM påminner om Dynamit-Harry och Fleksnes passar väl Hiltunen bra in på den mixen.
Också funderat på detta. Hiltunen är på pricken en korsning mellan fleksnes och dynamit-harry.

Var i Stockholm uppehöll sig Hiltunen den tiden?
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-17 kl. 00:04.
Citera
2022-01-17, 00:00
Medlem
Citat:

Tycker man inte ska dra allt för förhastade slutsatser. Det är knappast så att alla vittnen på grand nämner bonnig, lantlig, fånig, töntig heller. Det är väl två personer vid grand som nämner detta. Plus kvinnan vid Sturegatan.

Jag ser inte logiken med att den man som LN ser följa efter LOP, som i sin tur är den mannen som sågs av Mårten följa efter LOP från bokhandeln, som i sin tur är mannen som observerats av andra grandvittnen, som senare ses av NF vid La carterie, att denna man inte skulle vara gärningsman. Det här med fladdrande mörk rock måste man vara försiktig med. Tittar man på de vittnen vid mordplatsen som hade bäst förutsättningar så nämner flera just den blåa knälånga täckjackan med huvudbonad. Tycker man måste sluta krångla till saker i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in