Citat:
Ursprungligen postat av
OPK123
Det glädjer mig att diskussionen i tråden, för åtminstone en stund, är fokuserad på denna man. Och jag tror också att det är samma man L.N såg, som Fauzzi såg, som poliskommissarie A.P höll på haffa (men släppte - tack vara ”civilpoliser” i en röd Volvo 242) samt mannen vid Sturegatan.
Det som gör att jag ej tror detta var skytten var att han beskrivs på ett annat sätt än GM. De allra flesta mordplatsvittnena säger mörk fladdrig rock och ger än något yngre beskrivning än mannen i blå täckjacka.
Dessutom noterar jag att det är ingen av mordplatsvittnena som beskriver GM som lantlig, bonnig, fjantig, töntig eller larvigt klädd? Varför upphör denna beskrivning precis vid Dekorimahörnan?
Inte bara utseendet utan även beteendet påverkar hur man uppfattar en person. Personen vid Dekorima hade skjutit ihjäl en människa. Det är svårare att uppleva den personen som en bonnig tönt än en person som står på en trottoar, även om de ser lika dana ut. Men framförallt var ljusförhållandet betydligt sämre, det var mest en mörk gestalt som syntes under en mycket kort tidsperiod.
En uppknäppt lång mörkblå jacka kan lätt uppfattas som en svart rock, i dålig belysning när personen springer. Att missta en rock för en jacka är svårare.
Att GM var av meddellängd och kraftig men inte tjock kan man nästan fastslå.
Mordplatsvittnenas beskrivning av GM är nog ungefär vad man kan förvänta sig om den efterföljande mannen är GM.
NF såg den efterföljande mannen gående söder ut, ett stenkast från Dekorima. Det dröjer inte många sekunder förrän mannen befinner sig vid Dekorima om han fortsätter gå, och det absolut mest sannolika är att han fortsatte gå.
Notera att det inte finns ett enda signalement från Grand på en man med mörk rock. GM måste förstås inte ha befunnit sig där, men det är ganska troligt.