2022-01-16, 08:43
Medlem
Transformers avatar
Det är intressant hur snabbt det går att bestämma att detta är en drönare det handlar om.

Jobbar själv tidvis i försvarsmakten, med flera utlandstjänstgöringar i botten. Har sett många drönare över åren. Senast nu i år.

Jag har sett det där ljusskenet förut i närheten av bas. Men det var varken en drönare eller en helikopter.

Nu menar jag inte att det inte är en drönare det handlar om. Jag förstår att man utgår från det som är mest "troligt" för tillfället. I detta fall så är det mest troligt att det är en drönare. Men det är fortfarande bara ljusa föremål som vakter och polis har observerat.
Citera
2022-01-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farzan73
Helt ärligt, vilken sida står du på? Berätta öppet. Vill du verkligen att vi ska läcka all info vi har på ett forum som flashback och isåfall, till vilken nytta? Jag kan inte utan vettiga svar se dig annat än som en landsförrädare som försöker driva fram info du inte har rätt till.
Du har vanföreställningar! Jag har aldrig efterfrågat hemliga informationer jag har bara ifrågasatt dig som självutnämnd enforcer av någon yppandeförbud.

Du kan dra åt helvete! Du är en riktig jätte tönt, helt säkert hade du fel färg på legot och fick vara helt ensam i sandlådan som barn.

Du kan ju rapportera mig till dina överordnade på hemliga klubben och se hur många klappar du får på axeln för det.

Jävla idiot
Citera
2022-01-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Du har vanföreställningar! Jag har aldrig efterfrågat hemliga informationer jag har bara ifrågasatt dig som självutnämnd enforcer av någon yppandeförbud.

Du kan dra åt helvete! Du är en riktig jätte tönt, helt säkert hade du fel färg på legot och fick vara helt ensam i sandlådan som barn.

Du kan ju rapportera mig till dina överordnade på hemliga klubben och se hur många klappar du får på axeln för det.

Jävla idiot
Jag är ledsen att förstöra din syn på verkligheten. Det är såhär underrättelse fungerar, det du inte behöver veta ska du inte heller få ta del av. Att du sitter vid din dator och sliter ditt hår i frustration säger mest saker om dig.
Citera
2022-01-16, 08:47
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Nu är det så att jag väcker inte denna debatt för FB eller min egen skull utan att jag tänker på Sverige,
Ett djävlans hysch pysch hutas åt folket, var fan är Tigern? När var Sverige en Tiger?
Fyra drönare kajkar över våra kärnkraftverk och att en polishelikopter går upp och kammar som vanligt noll, den försvann!
Var finns dom utökade befogenheterna?
Man kammar noll och myndigheterna har inte vett att hålla käft om incidenterna, klarar inte ens av att ljuga i kring händelsen.
Men att vi ska inte fråga eller spekulera i kring.
Du vet att det är rätt så allvarligt.

Jag är fullt medveten om att det är allvarligt.
Det har tillkommit utökade befogenheter, om dom är otillräckliga kommer utvärderas efter det här.

Vill man förändra så är man delaktig i utvecklingen, vill man bara kritisera så gör man det.

Att man inte ska lägga ut eventuella "okända" brister eller säkerhetsrutiner och befintliga skydd runt det här är så urbota dumt så det behöver knappast försvaras.
Citera
2022-01-16, 08:58
Medlem
Om det nu är ryssland som ligger bakom detta med drönarna så var det ju säkerligen för att kolla beredskapen och att drönaren dröjde kvar var väl för att kolla hur lång tid det tar innan blåljus anländer.

Och om det nu är ett svårt uppdrag att skada ett kärnkraftverk så är det nog inte det man ger sig på, eftersom man ville få dit blåljus så kanske det inte hade räckt med ett intrång på marken med fara för sitt eget liv, därför var ju drönare en bra lösning.

Sabotage tror inte jag kommer att ske mot just kärnkraftverken utan något annat, möjligen att det kan ske som en del i en skenmanöver för att agera på annat mer effektivt sätt.

Tänk vilken utryckning det blir om något liknande händer igen, hoppas vi har resurser kvar att skicka dit där det riktiga attentatet sker.

Personligen tror jag att det redan finns sleeping cells i landet som bara väntar på signal för att agera, sedan kan man ju spekulera i vad det riktiga målet kan vara förstås.
Citera
2022-01-16, 08:58
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Jag är fullt medveten om att det är allvarligt.
Det har tillkommit utökade befogenheter, om dom är otillräckliga kommer utvärderas efter det här.

Vill man förändra så är man delaktig i utvecklingen, vill man bara kritisera så gör man det.

Att man inte ska lägga ut eventuella "okända" brister eller säkerhetsrutiner och befintliga skydd runt det här är så urbota dumt så det behöver knappast försvaras.

Delaktig i exakt vad? Att kritisera är en del av utvecklingen eller är det så att du inte tål med positiv kritik?

Det är ingen som har bett om att få detaljerat om diverse system men bara så lite i stora drag om vad som finns till hands när det i vilket fall kommer ut i media som nu, och vad vi har är i princip ingenting, en polishelikopter gick upp.
Jag menar inte att info ska komma här utan av staten att dem finns på plats och är beredda.

Här skulle ju givetvis ett militärt svar ha varit givet, att vara där följa på och sätta skiten i stå och visa upp resultatet för oss och omvärlden.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2022-01-16 kl. 09:03.
Citera
2022-01-16, 09:13
Medlem
Om flygningarna sker precis när det blåser mycket och sker på flera platser samtidigt tyder det på att man kan se det som en övning. Nu vet de att de kan flyga stora drönare (som man kan utrusta med vapen) till kärnkraftverk oavsett väderlek. Och de vet att det svenska försvaret kan vakta hamnar med Dalmatiner (visades up på nyheterna i veckan) men också att de inte kan försvara luftrummet mot drönare.

Det svenska försvaret bör genast hitta ett svar på detta.
Citera
2022-01-16, 09:13
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Det ingen som har bett om att få detaljerat om diverse system men bara så lite i stora drag om vad som finns till hands när det i vilket fall kommer ut i media som nu, och vad vi har är i princip ingenting, en polishelikopter gick upp.
Jag menar inte att info ska komma här utan av staten att dem finns på plats och är beredda.

Här skulle ju givetvis ett militärt svar ha varit givet, att vara där följa på och sätta skiten i stå och visa upp resultatet för oss och omvärlden.

Det jag ursprungligen svarade på vad frågan om vad som fanns runtomkring i området som kunde stoppa driften av reaktorn som ett bättre angrepp än av själva reaktorbyggnaden.
Det kan inte utvecklas mer utan att röja information som är direkt skadlig för verksamheten.

Vi är i fredstid men med något höjd beredskap, skymningsläge, gråzon eller vad man nu vill kalla det är upp till andra att orda om men situationen är graverande OM det är främmande makt som gjort detta.
Mycket tyder på att det är en provokation.

Oavsett vad så är det polisens uppgift att skydda KKV vid högsta skyddsnivån.
Att militär personal ska skydda istället för polis är inte aktuellt i fredstid, möjligtvis vid allvarligt höjd militär beredskap.

Ett militärt svar behöver inte vara närvaro på platserna (KKV) men i Oskarshamn är personal på plats redan, om det beror på närheten till Gotland och Öland får var man spekulera i.
Citera
2022-01-16, 09:22
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Delaktig i exakt vad? Att kritisera är en del av utvecklingen eller är det så att du inte tål med positiv kritik?

Förstår helt ärligt inte vad du menar här?

Självklart kan man ifrågasätta och kritisera det som händer.
Man kan också sätta sig in i situationen utan att bli skedmatad med känsliga uppgifter om säkerhetsbrister på ett publikt forum.

Har inga som helst problem med att folk ifrågasätter den allmänna säkerheten men att kritisera att det inte lägga ut uppgifter som kan skada verksamheten är minst sagt korkat.

Man kan vara delaktig på flera sätt, jobba med det eller läsa på för att bedriva en konstruktiv debatt.
En del skriker bara rakt ut och är obstinata samt genuint otrevliga
Citera
2022-01-16, 09:23
Medlem
Sitter och följer Boeing P-8 Poseidon på Flightradar 24.

Undrar vad han har på spåret.. har flugit mycket nu i Östersjön på siståne.
Citera
2022-01-16, 09:30
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fsx341
Sitter och följer Boeing P-8 Poseidon på Flightradar 24.

Undrar vad han har på spåret.. har flugit mycket nu i Östersjön på siståne.

Ligger något och cirklar runt på 15k fot söder om Öland också
Citera
2022-01-16, 09:35
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Det jag ursprungligen svarade på vad frågan om vad som fanns runtomkring i området som kunde stoppa driften av reaktorn som ett bättre angrepp än av själva reaktorbyggnaden.
Det kan inte utvecklas mer utan att röja information som är direkt skadlig för verksamheten.

Vi är i fredstid men med något höjd beredskap, skymningsläge, gråzon eller vad man nu vill kalla det är upp till andra att orda om men situationen är graverande OM det är främmande makt som gjort detta.
Mycket tyder på att det är en provokation.

Oavsett vad så är det polisens uppgift att skydda KKV vid högsta skyddsnivån.
Att militär personal ska skydda istället för polis är inte aktuellt i fredstid, möjligtvis vid allvarligt höjd militär beredskap.

Ett militärt svar behöver inte vara närvaro på platserna (KKV) men i Oskarshamn är personal på plats redan, om det beror på närheten till Gotland och Öland får var man spekulera i.

Jag skiter fullständigt i ditt bröstande om att du vet vad som är sårbart och målet för att det vet jag också och tusentals med mig det har till och med pekats ut i media i detalj ifrån kärnkraftverk över hela nätet dom punkter som en Fi vill åt, det är helt öppet.

Vad jag vet så har vi Sverige utsatts för det grövsta intrånget av fyra drönare som hovrade i kring som dem tyckte och vanligt så har vi ingenting att gå på annat än spekulationer.

Men att vi har satt trupp på Gotland? Har man glömt av resten av Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in