2022-01-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huckabee
Amerikansk-reggat. Verkar vara den enda info som finns att tillgå va? Står inget om flygplanstyp etc.

Boeing P-8 Poseidon

De patrullerar Östersjön varje dygn numera.

https://youtu.be/4G_yErYD6s8

https://mobile.twitter.com/CSM_INT/status/1481624135029641217
Senast redigerad av Nyus 2022-01-16 kl. 08:37.
2022-01-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag älskar Danmark och dansken, långt mer än Stockholm och stockholmaren.

Nu är Danmark ett fjuttigt NATO-land så kanske Ryssland får göra ett nytt försök?

Dansken är vår arvfiende. Du får läsa din historia så kanske du upphör att vara kolloboratör
2022-01-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Sverige är så fredsskadat så det skulle behövas ca 5 krig innan den sammanhållning du tänker på kan uppnås.
Sen måste man säga att det behövs nationalism och patriotism samt ett starkt styre för att uppnå den sammanhållningen som behövs i t ex krig.
De ingredienserna kallas nazism och diktatur i Sverige, eller hur?
Fred är förjävligt, tänk vad fred har gjort med Sverige. Vi får hoppas att andra nationer slipper den förödande freden.

Fem krig låter godtyckligt, är det fem världskrig vi pratar om då eller vad räknas? Fem krigshandlingar från fiender?

Nationalism och patriotism har fått dålig klang genom åren (till stor del tack vare idioter som kallat sig nationalister och patrioter) men jag tror att förändring är pågående. Saker som var tabu att ifrågasätta för fem år sedan är idag vardagsmat. Förhoppningsvis så kan en sund patriotism växa fram, jag tror att det händer just nu (oaktat det som händer i Östersjön just nu).

Att en stark ledare är en diktator per automatik är helt enkelt osanning. Med det sagt så har vi inte haft en stark ledare på länge. Jag förstår att det skaver men baserat på retoriken hittills, kan Magdalena Andersson vara ett steg i rätt riktning? Som tur är så har vi Hans Majestät Konungen, men det känns som en separat diskussion.

Om kriget kommer idag så förenas vi idag. Det är fortfarande för tryggt i nuläget, nöden vid eventuellt krig kommer ena folket. Sammanhållningen kommer inte att komma för att förbereda för krig tror jag personligen, antingen så växer den fram under de kommande 10-20 åren eller så kommer sammanhållningen som en direkt konsekvens av krig.
2022-01-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Mycket trollinlägg, nästan svårt att navigera. Eller så är en del inlägg resultatet av att folk slutat bry sig i Sverige så länge det inte rör dem personligen.

Det här är Flashback. Den gråa massan hörs inte här. Flashback representerar inte Sverige, inte alls.

De som skriker högst här är ofta troll och missnöjda incels. En del vanliga människor som är engagerade såklart och postar sakliga inlägg. Men de inlägg du ser som är anti-Sverige är till stor del troll och representerar inte Sverige. De som inte är troll är ofta missnöjda människor som på något sätt inte är en del av samhället och därför hatar det.
2022-01-16, 08:38
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Dansken är vår arvfiende. Du får läsa din historia så kanske du upphör att vara kolloboratör

Jag är skåning och svensken mördade en stor del av min befolkning, mördade kvinnor och barn, brände ner byar och städer, samt släpade hit mångkultur och all annat skit från Stockholm mer nyligen. För att inte tala om den brutala svenskifieringen.

Jag känner ingen gemenskap eller lojalitet till Stockholm. Vad har Sverige gett Skåne?
Finns egentligen inget förutom propaganda och språk som binder ihop Skåne med Sverige.

När Ryssland invaderar Sverige överges ändå Skåne till Danmark direkt och blir NATO-territorium. Det är känt här nere. Sverige kan/vill inte försvara Skåne, NATO övar tom landstigning här.

https://www.expressen.se/kvallsposten/natos-jatteovning-i-skane-infor-ogonen-pa-putin/
Senast redigerad av sxephil 2022-01-16 kl. 08:51.
2022-01-16, 08:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vidhåller min neutralitet eftersom jag vet helt enkelt inte tillräckligt. Enligt Putin slöts avtal angående avecklandet av warsavapackten som ständigt bryts. Som exempel utplacerandet av Natomissiler som sägs vara i defensivt syfte men är inte defensiva missiler.
När det gäller länders suveräna vilja att inte gå med i nato finns det mycket att diskutera.
USA vill behålla dollarn som världsvaluta och utövar ekonomiska sanktioner mot länder som inte rättar sig i ledet.
Att jämföra Putin med hitler kan nog fan i sig starta krig. Ryssland offrade mest av alla länder när hitler besegrades.
Jag är neutral men ditt utaland skulle få varje ryss att slå ihjäl dig.
Tro mig, jag vet och din trovärdighet sjönk som en sten.
Detta handlar inte om ifall vi ska gå med i NATO eller överfallas av Ryssland.

Ryssjävlar ska helt enkelt inte lägga sig i vad vi ska göra i det avseendet.

Jag är emot att Sverige går med i NATO, men det betyder knappast att jag tycker att vi bör låta Ryssland hota oss dit de vill. Den man fruktar blir man slav under.
2022-01-16, 08:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Kommer du att gå i frontlinjen om ryssen kommer. På vilket sätt kommer du att försvara dig själv och Sverige?
Sådant frågar man inte, även om jag själv knappast på något vis blir någon nyckelspelare. Minst en ryss tänker jag ändå ta med mig ned i jorden.
Citat:
Hon kommer väl live retweeta försvarets tweets med flera "Heja Sverige! Nu stoppar vi Ryssland!!!"
Jag är inte rädd för döden.
2022-01-16, 09:00
Medlem
stilichos avatar
Nu har jag förstås inte orkat läsa hela tråden. Men att Ryssland skulle invadera någon del av Sverige kommer inte att hända.

Orsaken är enkel. All utrikespolitik är egentligen inrikespolitik. Särskilt i Rysslands fall. Och det finns inga som helst inrikespolitiska poänger att göra för Putin av att angripa neutrala stater till vilka Ryssland inte har några som helst band. Att "befria" rysktalande och ryskvänliga delar av Ukraina är en sak. Att angripa fredliga utomstående är en helt annan sak. I det förstnämnda fallet kan Putin räkna med ökat inrikespolitiskt stöd. I det senare fallet kommer han bara riskera att bli avsatt. Eftersom Putin inte är dum kan vi räkna med att det senare inte kommer att inträffa.
2022-01-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi har inget att sätta emot en rysk pansarbataljon, vårt flyg skulle knappt hinna lyfta innan minst hälften var utplånade, fan vi klarade ju inte ens skjuta ner tre - fyra drönare som cirklade ett bra tag runt viktiga skyddsområden. Det var inget spionage, de har alla ritningar sedan länge, inget skarpt från dem. det var bara ett "fy fan vad kassa ni är"
NATO kan sätta emot ryssen, men nu är ju varken vi eller Ukraina med där.

Jaså kan NATO "sätta emot ryssen"? Det räcker gott med USA för att hålla Ryssland i styr. Det är pga av NATO som vi har lugn och stabilitet i vår del av världen utan det försvarssamsrbetet hade ryssen tagit landmassor för längesedan. Hela Baltikum och Ukraina till att börja med.

Ryssland har inget att hämta mot NATO/USA
2022-01-16, 09:02
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sådant frågar man inte, även om jag själv knappast på något vis blir någon nyckelspelare. Minst en ryss tänker jag ändå ta med mig ned i jorden.

Jag är inte rädd för döden.

Jo det är du. Typiskt att övermodig svensk kvinna att skriva något så dumt.
2022-01-16, 09:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo det är du. Typiskt att övermodig svensk kvinna att skriva något så dumt.
Vi är snart utplånade, men än existerar vi som ser korset som ett mål.

Det är inte frågan om ifall vi alla kommer att dö, utan hur vi dör. Övermod har ingenting med saken att göra.
2022-01-16, 09:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Tidigare har det ju oftast varit olja man har krigat om.

Men i och med klimatkrisen och den fossilfria omställningen
är det ju andra saker som har blivit hårdvaluta.

Jag tror ryssarna kommer att komma hit för att kidnappa Greta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in