Citat:
Ursprungligen postat av
Johnth
Sverige är så fredsskadat så det skulle behövas ca 5 krig innan den sammanhållning du tänker på kan uppnås.
Sen måste man säga att det behövs nationalism och patriotism samt ett starkt styre för att uppnå den sammanhållningen som behövs i t ex krig.
De ingredienserna kallas nazism och diktatur i Sverige, eller hur?
Fred är förjävligt, tänk vad fred har gjort med Sverige. Vi får hoppas att andra nationer slipper den förödande freden.
Fem krig låter godtyckligt, är det fem världskrig vi pratar om då eller vad räknas? Fem krigshandlingar från fiender?
Nationalism och patriotism har fått dålig klang genom åren (till stor del tack vare idioter som kallat sig nationalister och patrioter) men jag tror att förändring är pågående. Saker som var tabu att ifrågasätta för fem år sedan är idag vardagsmat. Förhoppningsvis så kan en sund patriotism växa fram, jag tror att det händer just nu (oaktat det som händer i Östersjön just nu).
Att en stark ledare är en diktator per automatik är helt enkelt osanning. Med det sagt så har vi inte haft en stark ledare på länge. Jag förstår att det skaver men baserat på retoriken hittills, kan Magdalena Andersson vara ett steg i rätt riktning? Som tur är så har vi Hans Majestät Konungen, men det känns som en separat diskussion.
Om kriget kommer idag så förenas vi idag. Det är fortfarande för tryggt i nuläget, nöden vid eventuellt krig kommer ena folket. Sammanhållningen kommer inte att komma för att förbereda för krig tror jag personligen, antingen så växer den fram under de kommande 10-20 åren eller så kommer sammanhållningen som en direkt konsekvens av krig.